• Lyktan

    skillnad mellan adhd och autism?

    Känns som om jag tjatar på er, men jag har läst och läst. Men jag kommer inte fram till skillnaden mellan ADHD och autism?

    Känns som att kriterierna går in i varandra och är ganska lika.

    Finns det någon som har någon smart idé eller fakta om vad det är som skiljer dom två åt?

    tack på förhand
  • Svar på tråden skillnad mellan adhd och autism?
  • Lyktan
    Ja, det gäller min dotter.
    Och hon har autism och jag har ofta misstänkt adhd pga hennes hyperaktivitet.
    Men enligt habiliteringsläkaren så behövs ingen utredning. Så jag försöker samla på mig säkra kort till motivering för att en utredning ska påbörjas.

    När jag läser om adhd så låter det precis som autismens kriterier, just därför jag frågade om skillnaden.
  • Lyktan
    Anledning till att jag vill veta om hon har andra problem än "bara" autism är för att jag vill att hon ska få rätt hjälp.
    Som det är nu har vi fått massa verktyg att jobba med, inom autismens regler det vill säga. Men det fungerar inte eftersom vår dotter aldrig kan lyssna klart, sitta still, kocentrera sig, sluta prata.. Det är inte lätt att få henne att förstå vissa saker när hon hinner tappa koncentrationen i den inledande meningen..
    Sömnbesvär då hon är vaken en-tre timmar per natt..

    Jag vill bara veta ifall det är adhd också, för iså fall kanske man kan få en helt annan förståelse för hennes impulsiva beteende och oförmåga att uträtta saker.

    Hon kan vara jätte duktig när hon är borta, men direkt på dörrmattan hemma så bryter tomultet ut.
    Vår vardag går ut på intriger och bråk.. det är det jag vill ändra på. Dignosen är inte viktig i sig, men jag vill veta vad hon har för problematik på alla plan.

    Jag kan inte bara kräva en utredning eller? Eller måste den där läkaren godkänna eventuella kännetecken först??
  • Lyktan
    Vad tror du jag försöker göra?

    Jag försöker förstå hennes problematik, men det enda jag får hjälp med allmänt vad autistiska barn ofta svarar bra på.
    Och det inte vår dotter.. Hon klarar inte av bildschema, hon klarar inte av att inte sova. Hon klarar inte av att leka med andra, för dom tröttnar på den fysiska aktiviteten..

    Om habiliteringen skulle se dignosen adhd så skulle dom naturligtvis se andra sätt som fungerar bättre på adhd barn och jag skulle kanske få gå andra kursen som inriktar sig mot adhd-barns problem.

    Som det är nu så blir vi inte rätt bemötta eftersom hon inte är som dom flesta autistiska barn!!

    Ett team för autism kan ju inte hjälpa oss om det är något annat som stör henne!!
  • Lyktan

    Efter att ha läst på mer om adhd så börjar misstänka att min dotter har adhd och inte autism.
    Hennes autismliknande problem beror nog mer på för att hon inte kan koncentrera sig. Hur ska man kunna lära sig något om inte kan fokusera utan röra på sig hela tiden?
    Jag ska nog be om en ordentlig utredning.. Det här känns skumt. Tyckte redan från början när hon fick diagnosen att det inte riktigt stämde helt, alltså det stämmer men det är ändå massa saker som inte känns..jag vet inte, men märkta, eller förklarade är det ord jag söker.
    Just det här med den ständiga aktiviteten.. Koncentrationsförmågan är lika med en sekund.
    Min familj skämtade alltid när jag undrade varför hon inte kunde prata vid 3 årsålder, dom sa alltid: Hon har inte tid att lära sig och titta på munnen hur man uttalar ord.
    Tack så hemst mycket för era svar och förklaringar, det känns mycket bättre nu att kunna inrikta sig mot den verkliga problematiken. Tack

Svar på tråden skillnad mellan adhd och autism?