• Anonym

ridkläder i stor storlek,,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-23 11:18
    posta lite för fort där... Är extremt missnöjd med min kropp.. väger alldeles för mycke o vill gå ner i vikt! Har nu fått möjligheten att ta hand om en häst, bra träning tänkte jag! Problemet jag har nu är att jag inte hittar ridbyxor i min storlek.. hittar bara upp till 44 i affärer och 46 på nätet... finns det inte större?

• Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,
  • Zoolie
    Anonym (???) skrev 2010-01-30 08:58:47 följande:
    Hm, min dotter behöver gå ner i vikt och hon ville börja rida som sport, men dietisten sa att ridning inte ger någon direkt träning som är fettförbrännande så ts?? Hur tänker du nu? Att överhuvudtaget komma ut eller vad? Eller menar du allt som är runt omkring? Goggla så får du nog fram en butik som har större stl, annars fungerar vanliga mjukisar och tights med chaps. Och ni som säger att överviktiga inte ska rida med tanke på den stackars hästen, tror ni verkligen att ägaren till hästen skulle låta ts ta hand om den om han/hon inte visste att hästen klarar ts vikt? Ts kan ju faktiskt vara 150 cm lång och väga 80 kg vilket är rejält med övervikt för en så kort person men för mig är 80 kg normalvikt eftersom jag är så lång.
    de var nog de dummaste jag har hört! Konstigt om man inte skulle förbränna något, efter mina dressyrträningar e jag ialla fall pissesvettig. Har 15 kg övervikt så de måste vara väldigt synd om min häst då.

Ts lycka till o hitta kläder, eftersom de flesta ridbyxor e stretch så hittar du nog några
  • Dr Mupp
    Zoolie skrev 2010-01-30 12:22:54 följande:
    de var nog de dummaste jag har hört! Konstigt om man inte skulle förbränna något, efter mina dressyrträningar e jag ialla fall pissesvettig. Har 15 kg övervikt så de måste vara väldigt synd om min häst då. Ts lycka till o hitta kläder, eftersom de flesta ridbyxor e stretch så hittar du nog några
    Hur mycket det tar beror på hur man rider. Som nybörjare åker man mer häst än att rida och då bränner man inget fett. Rent generellt så behövs annan träning också.

Jag drar 44 i kläder just nu och skulle inte sätta mig på hästryggen i det här skicket, det är inte shysst mot hästen. Jag väger dryga 80, men det handlar inte om muskler utan om fett och utan tillräckliga muskler så skulle jag slita för mycket på en häst oavsett hur viktbärande den var. Det är muskler som håller mig still och i balans i sadeln.
  • Zoolie
    Dr Mupp skrev 2010-01-30 12:31:16 följande:
    Hur mycket det tar beror på hur man rider. Som nybörjare åker man mer häst än att rida och då bränner man inget fett. Rent generellt så behövs annan träning också.Jag drar 44 i kläder just nu och skulle inte sätta mig på hästryggen i det här skicket, det är inte shysst mot hästen. Jag väger dryga 80, men det handlar inte om muskler utan om fett och utan tillräckliga muskler så skulle jag slita för mycket på en häst oavsett hur viktbärande den var. Det är muskler som håller mig still och i balans i sadeln.
    tränar både bp, step o mrl plus att jag rider så muskler finns de, tror inte min häst lider speciellt faktiskt. jag väger som du men håller på att gå ner
  • Dr Mupp
    Zoolie skrev 2010-01-30 12:44:48 följande:
    tränar både bp, step o mrl plus att jag rider så muskler finns de, tror inte min häst lider speciellt faktiskt. jag väger som du men håller på att gå ner
    Finns det muskler så är ju vikten inget hinder, många män väger ju utan problem den vikten. Men som sagt i mitt fall finns det inte så mycket muskler. Jag vill nog gå ner ca 20 kg minst och bygga lite muskler först, sen ska jag upp på hästryggen igen.
  • Anonym

Vad är det för korkade kommentarer om att en hät inte klarar 80 kg fett men muskler går bra!!? 

• Dr Mupp
    Anonym skrev 2010-01-30 13:18:03 följande:
    Vad är det för korkade kommentarer om att en hät inte klarar 80 kg fett men muskler går bra!!? 
    det har med kroppskontroll att göra. 80 kg som skumpar runt och 80 kg som sitter still i sadeln gör stor skillnad.  Och kroppskontrollen är bättre med muskler än fett.
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2010-01-30 13:19:31 följande:
    det har med kroppskontroll att göra. 80 kg som skumpar runt och 80 kg som sitter still i sadeln gör stor skillnad.  Och kroppskontrollen är bättre med muskler än fett.
    Men sätter man en 80 kg tung bodybuilder som inte kan rida på en hästrygg hjälper nog inte musklerna mycket. Det det handlar om är väl att man kan rida och har kontroll på sin kropp i just den aktiviteten, bara för att man har muskler på kroppen betyder det inte att man är bra på alla muskelkrävande aktiviteter. Man är bra på det man tränar på helt enkelt, oavsett mycket eller lite muskler.
  • Anonym (åh...)

Men kära nån! Här har ni en riktigt hemsk ryttare på 110kg som rider på en liten välbyggd häst som är i full tävlingskondition. Jag lovar, det KÄNNS om de inte orkar! Vi gör inga avancerade saker utan är mest ute i skogen dock i alla gångarter.

Och TS har väl inte skrivit nånstans att hon ska rida hårda dressyr eller hoppass, tror ni på allvar att en häst inte orkar gå lite i skogen med en överviktig ryttare?

Motionen runtomkring i stallet ger MASSOR av förbränning, och det är jättebra att TS har hittat något som känns kul! Om ägaren lånar ut hästen så vet ägaren med största sannolikhet vad den pysslar med.

Ni har inte sett alla fullvuxna män som rider? Westernryttare som är lååånga som oftast har små men välbyggda hästar. Islandshästar med välvuxna karlar på ryggen. Hur många gånger har ni sett en häst som håller på att gå av på mitten pga en tung ryttare?

Näe, ni hästmänniskor är så otroligt pjåskiga med era hästar. Det ska vara hundra täcken och man får inte väga över 50kg. En häst som blir svettig håller på att dö och om ni bara visste hur mycket era hästar klarar egentligen, bara de är i god kondition.

• Anonym
    Anonym (åh...) skrev 2010-01-30 13:28:33 följande:
    Näe, ni hästmänniskor är så otroligt pjåskiga med era hästar. Det ska vara hundra täcken och man får inte väga över 50kg. En häst som blir svettig håller på att dö och om ni bara visste hur mycket era hästar klarar egentligen, bara de är i god kondition.
    Bara för att hästen klarar det betyder det väl inte att det är en god idé och moraliskt rätt?
  • Anonym (åh...)

Och för att svara på TS fråga :

Stretchjeans kan funka fint att rida i, beror lite på vad du har för sadel också. Annars om du inte hittar några bekväma ridbyxor som funkar så kan du alltid börja med att rida i tjockare leggings?

Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,