• Anonym

ridkläder i stor storlek,,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-23 11:18
    posta lite för fort där... Är extremt missnöjd med min kropp.. väger alldeles för mycke o vill gå ner i vikt! Har nu fått möjligheten att ta hand om en häst, bra träning tänkte jag! Problemet jag har nu är att jag inte hittar ridbyxor i min storlek.. hittar bara upp till 44 i affärer och 46 på nätet... finns det inte större?

• Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,
  • Koloraturell
    Anonym (mkm) skrev 2010-01-23 19:51:09 följande:
    Ta inte illa upp nu men hoppas den häst du ska rida är ordentligt viktbärande.Vi har en maxvikt på ridskolan på 90 kg på ardenner/nordsvensk men tycker det ibland är för mkt för ovana ryttare.Gå ner i vikt först och rid sen så skonas hästen.
    de flesta manliga tävlingsryttare väger mellan 85-105 kg
  • Koloraturell
    Anonym (mkm) skrev 2010-01-30 08:40:04 följande:
    Jag är bara av åsikt att överviktiga personer inte ska rida, de ska banta först.Är man överviktig har man ej den balansen utan sitter och håller balansen i hästens mun istället.Ut och spring, ät mindre kakor och sen kan man rida...
    obildad du verkar vara då. För som någon skrev, är du överviktig och skicklig ryttare är nu bra mycket bättre för hästen än en 20kilos spark- och slitmaskin. 
  • Anonym (???)
    Arvegil skrev 2010-01-30 14:13:49 följande:
    Kan ju bara säga att ridningen enbart hjälpte mig gå ner 20 kg, så ni som säger att ridningen inte förbränner vet inte vad ni snackar om.Men det är klart, det är skillnad mellan att RIDA en häst och att ÅKA häst. Åker man bara runt på hästen och lallar lite så förbränner man förstås inte så mycket. Men om man kan rida en häst, på riktigt, så nog f*n är man trött efteråt!
    Ja och i vilken kategori hamnar en tioårig flicka som aldrig suttit på en häst tror du????? Och arbetet runtikring, jag frågade om det och det fanns begränsat med möjligheter att få hjälpa till pga stort tryck från många som ville.
  • Koloraturell
    Anonym skrev 2010-01-30 13:30:59 följande:
    Bara för att hästen klarar det betyder det väl inte att det är en god idé och moraliskt rätt?

ska man dra det till den nivån ska man rida som jag gör, utan huvudlag och utan sadel. Jag styr med vikt, skänklar och ord. Jag tycker inte att det är ett rimligt krav att ALLA ska rida på det sättet.

Enligt ditt resonemang om att bara för att hästen klarar det ska man inte göra det.

Bara för att hästen tål att ha bett i munnen ska den inte styras så. Eller `??

• Anonym (åh...)
    Koloraturell skrev 2010-01-30 14:26:08 följande:
    ska man dra det till den nivån ska man rida som jag gör, utan huvudlag och utan sadel. Jag styr med vikt, skänklar och ord. Jag tycker inte att det är ett rimligt krav att ALLA ska rida på det sättet. Enligt ditt resonemang om att bara för att hästen klarar det ska man inte göra det.   Bara för att hästen tål att ha bett i munnen ska den inte styras så. Eller `??
    Oh, du tog orden ur mun på mig.

Ska man börja snacka moral så är det många ryttare som måste ta sig en tankeställare till inställningen till hästar...
  • Arvegil

Jag tror f ö hästar utsätts för långt värre saker än att bli ordentligt och korrekt ridna av överviktiga personer om man ska snacka om moral och rätt.

Finns ingenting som säger att bara för att man är normalviktig så rider man sin häst utan att den behöver lida eller plågas.

Och btw känns allt detta så OT! TS frågade om större ridkläder, hon har fått iallafall en länk ser jag nu. Kanske ska satsa på att besvara hennes fråga istället för att starta en diskussion om något helt annat?

• Gaytjej

Men jises - finns det några andra människor som är så snabba på att hacka på varandra som hästmänniskor?! *uäck*

TS frågade efter ridkläder i stor storlek:

Jag har en kompis som är överviktig med kraftiga ben - hon har hittat helskodda ridbyxor på Hööks som passar och som hon är nöjd med även kvalitetsmässigt sett (det kan ju annars skifta en del på Hööks). Jag kan inte uttala mig om storlek eller modell - men oavsett kroppsform så tycker jag att man ska prova ut ridbyxor på plats och inte köpa via nätet!

När det kommer till stövlar så har hon specialbeställt för att få extra vida i skaftet, men för det mesta så använder hon shortchaps.

www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • LeLove

Som en del tidigare nämnt här då. Hööks! Deras Exclusive Excellent går upp till stl 46 i dam och 54 i herr, superstretchiga, med väldigt bra tight passform, oavsett om man är lite större eller lite mindre, sen brukar dom rutiga byxorna vara någor större i storlekarna än dom enfärgade + att dom rutiga oftast är i ett "strävare" material och dom är stretchigare än dom vanliga bomullsbyxorna. Det strävare materialet är inte obekvämare vilket många tror utan OTROLIGT bekväma, särskilt när man gått in dom ett par dagar Hoppas du hittar något som passar TS!!

• Probably the best    in the
    Dr Mupp skrev 2010-01-30 13:19:31 följande:
    det har med kroppskontroll att göra. 80 kg som skumpar runt och 80 kg som sitter still i sadeln gör stor skillnad.  Och kroppskontrollen är bättre med muskler än fett.
    Men om du är van ryttare, även om du inte ridit på några år så skumpar du inte runt?
    Sen är det väl lite skillnad på om man tränar dressyr och hoppning eller väljer att ta med sin häst ut i skogen och lite friare form.
    Jag red för ett tag sen på en ganska ung häst, ut i skogen och jag lovar, han brallade med mig, av glädje.... gick fram bra över stock och sen, uppför och nerför och sökte sig framåt på tygeln, ni lär väl avlida om jag berättar vad jag väger så jag gör inte det, ska skona er....

Jag har sett ridbyxor i större storlekar på Ullared, men det varierar ju.
    Har du kollat Börjes? Har för mig jag sett där.
Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,