• Anonym

ridkläder i stor storlek,,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-23 11:18
    posta lite för fort där... Är extremt missnöjd med min kropp.. väger alldeles för mycke o vill gå ner i vikt! Har nu fått möjligheten att ta hand om en häst, bra träning tänkte jag! Problemet jag har nu är att jag inte hittar ridbyxor i min storlek.. hittar bara upp till 44 i affärer och 46 på nätet... finns det inte större?

• Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,
  • Anonym
    Anonym (åh...) skrev 2010-01-30 13:28:33 följande:
    Men kära nån! Här har ni en riktigt hemsk ryttare på 110kg som rider på en liten välbyggd häst som är i full tävlingskondition. Jag lovar, det KÄNNS om de inte orkar! Vi gör inga avancerade saker utan är mest ute i skogen dock i alla gångarter. Och TS har väl inte skrivit nånstans att hon ska rida hårda dressyr eller hoppass, tror ni på allvar att en häst inte orkar gå lite i skogen med en överviktig ryttare? Motionen runtomkring i stallet ger MASSOR av förbränning, och det är jättebra att TS har hittat något som känns kul! Om ägaren lånar ut hästen så vet ägaren med största sannolikhet vad den pysslar med. Ni har inte sett alla fullvuxna män som rider? Westernryttare som är lååånga som oftast har små men välbyggda hästar. Islandshästar med välvuxna karlar på ryggen. Hur många gånger har ni sett en häst som håller på att gå av på mitten pga en tung ryttare? Näe, ni hästmänniskor är så otroligt pjåskiga med era hästar. Det ska vara hundra täcken och man får inte väga över 50kg. En häst som blir svettig håller på att dö och om ni bara visste hur mycket era hästar klarar egentligen, bara de är i god kondition.
    Exakt!
  • Anonym (åh...)
    Anonym skrev 2010-01-30 13:30:59 följande:
    Bara för att hästen klarar det betyder det väl inte att det är en god idé och moraliskt rätt?
    Så länge hästen inte mår dåligt av det ser jag inte problemet? Min häst är glad och positiv, han berättar när han inte trivs. Det gäller att lyssna helt enkelt.

Klart jag inte skulle sätta mig på en smäcker liten c-ponny, men man märker om det fungerar eller inte.
  • Anonym (det finns)

Oj, här frodas okunskapen hör jag. I trådstarten står det ju "ta hand om en häst". Har ni inte en susning om vad det innebär? Skulle tro att vi snackar saker som att ta sig till stallet (sker ofta på cykel), mocka varje dag, bära tunga halm- och höbalar, köra in hö på loftet, hämta hästen i en hage som ligger en bit från stallet (kanske är den dessutom stor och hästen befinner sig ofta längst bort), åka och köpa foder och släpa på tunga fodersäckar osv., osv.

Håller förstås med om att man ska ta det lugnt med en häst om man väger typ över 90 kg, men de första månaderna kan hon ju lägga in mkt tömkörning, frilongering eller vanlig longering, gå ut och gå med hästen, skritta ut osv. Efter det lär hon ha gått ner en del i vikt ...

Och som några påpekade: vi vet inte om TS väger FÖR mkt för att rida och vi vet inte hur stark hon är i kroppen. Taskigt o bara förutsätta att hon vill pina ett djur ... Prata om att dra förhastade slutsatsen innan man vet fakta!

Och rörande frågan: Jag vet att jag sett ridbyxor i stl. 48, men minns tyvärr inte var. Försök leta efter beskrivningar som "superstretchig". Ju stretchigare, desto större chans att de passar. Jag har sett rätt tjocka människor i de stall där jag varit (utmärkta ryttare för övrigt) och de har ju hittat sina ridbyxor nånstans, så visst finns det.

• Anonym (???)
    Zoolie skrev 2010-01-30 12:22:54 följande:
    de var nog de dummaste jag har hört! Konstigt om man inte skulle förbränna något, efter mina dressyrträningar e jag ialla fall pissesvettig. Har 15 kg övervikt så de måste vara väldigt synd om min häst då.Ts lycka till o hitta kläder, eftersom de flesta ridbyxor e stretch så hittar du nog några
    Läs inlägg 10. Min dotter är DEFINITIVT ingen proffsryttare så nej, ridning är inget för henne om hon ville ha det som enda träning. sen kan hon ju rida ändå för att hon tycker det är roligt.
  • Zoolie
    Anonym (???) skrev 2010-01-30 13:52:15 följande:
    Läs inlägg 10. Min dotter är DEFINITIVT ingen proffsryttare så nej, ridning är inget för henne om hon ville ha det som enda träning. sen kan hon ju rida ändå för att hon tycker det är roligt.
    jag ha LÄST! man förbränner visst sen får du tro precis va du vill! som någon skrev allt runt omkring gör att man förbränner oxså
  • Arvegil

Kan ju bara säga att ridningen enbart hjälpte mig gå ner 20 kg, så ni som säger att ridningen inte förbränner vet inte vad ni snackar om.
    Men det är klart, det är skillnad mellan att RIDA en häst och att ÅKA häst. Åker man bara runt på hästen och lallar lite så förbränner man förstås inte så mycket. Men om man kan rida en häst, på riktigt, så nog f*n är man trött efteråt!

• Zoolie
    Arvegil skrev 2010-01-30 14:13:49 följande:
    Kan ju bara säga att ridningen enbart hjälpte mig gå ner 20 kg, så ni som säger att ridningen inte förbränner vet inte vad ni snackar om.Men det är klart, det är skillnad mellan att RIDA en häst och att ÅKA häst. Åker man bara runt på hästen och lallar lite så förbränner man förstås inte så mycket. Men om man kan rida en häst, på riktigt, så nog f*n är man trött efteråt!
    EXAKT!
  • Arvegil

Och TS, är själv större i storlekarna... herrridbyxor brukar funka för mig. Hööks säljer en del i strl 48 också. Hoppas att du ska hitta något som passar!

• Koloraturell

Har samma problem, men tyvärr hittar jag inte heller, ts! Jag brukar köpa vanliga typ ribbade jaxxbyxor på M-huset och liknande och sedan använder jag dom antingen som dom är (vid barbackaridning) eller syr på egen mocka/skinn. Det är dyrare men å andra sidan sitter dom perfekt på just din kropp.

Annars har jag inte råd att ge, det verkar som om folk över strl 44 ska hålla sig på marken (vilket är idiotiskt för man kan ha upp till storlek 50 utan att vara överviktig)

• Cånrad

ojdå ts får verkligen inga svar på sin fråga... lägger mig inte i den diskussionen men om du tycker det är ok med islandsridbyxor så finns det i bra storlekar på nätet på emmishopen www.emmi.se en del av dem upp till strl 48 lycka till

Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,