• Anonym

ridkläder i stor storlek,,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-23 11:18
    posta lite för fort där... Är extremt missnöjd med min kropp.. väger alldeles för mycke o vill gå ner i vikt! Har nu fått möjligheten att ta hand om en häst, bra träning tänkte jag! Problemet jag har nu är att jag inte hittar ridbyxor i min storlek.. hittar bara upp till 44 i affärer och 46 på nätet... finns det inte större?

• Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,
  • Anonym

Tack för alla vettiga svar jag fått... Anade inte att det skulle bli sån diskution när jag skrev frågan...
    Som någon sa.. jag ska inte direkt ut o hoppträna eller dressyrträna.. o det är så mycket runt om som tar på kroppen.. inte bara ridning..
    Ännu en gång, tack till dom som svarat på min fråga!

• Anonym

jag undrar vilken hästras ni tycker är mest lämpad för överviktiga?
    ska man satsa på en stor tung arbetshäst eller räcker en fjording? de ska ju vara starka

• Anonym (åh...)
    Anonym skrev 2011-05-24 11:55:01 följande:
    jag undrar vilken hästras ni tycker är mest lämpad för överviktiga?
    ska man satsa på en stor tung arbetshäst eller räcker en fjording? de ska ju vara starka
    Det viktiga är hur hästen är byggd, en häst som är kvadratiskt byggd har lättare för att bära upp både sig själv och en ryttare. En häst som däremot har väldigt lång rygg är inte lika viktbärande.

Själv kan jag rida på min lilla kallblodstravare (som folk som inte vet bättre brukar kalla för nordsvensk travare... ) när jag väger runt 115kg, men då motionsrider jag bara, ingen hoppning eller dressyr, utan mest ut i skogen och lunka lite.

Hur mycket väger du och hur ridkunnig är du? En fjording kan du säkert rida ut i skogen med utan problem!
  • Anonym
    Anonym (åh...) skrev 2011-05-24 14:51:52 följande:
    Det viktiga är hur hästen är byggd, en häst som är kvadratiskt byggd har lättare för att bära upp både sig själv och en ryttare. En häst som däremot har väldigt lång rygg är inte lika viktbärande.

Själv kan jag rida på min lilla kallblodstravare (som folk som inte vet bättre brukar kalla för nordsvensk travare... ) när jag väger runt 115kg, men då motionsrider jag bara, ingen hoppning eller dressyr, utan mest ut i skogen och lunka lite.

Hur mycket väger du och hur ridkunnig är du? En fjording kan du säkert rida ut i skogen med utan problem!
    Fjording är ju min favoritras, jag har aldrig ridit. 110kg. där jag bor finns inga skogar på flera mils avstånd, här finns endast åkrar
  • Perly
    Koloraturell skrev 2010-01-30 14:21:45 följande:
    de flesta manliga tävlingsryttare väger mellan 85-105 kg
    Men dem har ofta lärt sig rida och fördela vikten redan när dem var små+att deras hästar tränats/musklats för att kunna bära deras vikter
    daPerley is thá bést, and u ynow it ;)
  • Anonym (åh...)
    Anonym skrev 2011-05-24 16:35:16 följande:
    Fjording är ju min favoritras, jag har aldrig ridit. 110kg. där jag bor finns inga skogar på flera mils avstånd, här finns endast åkrar
    Rätt fjording kan du rida lite lätt, men då krävs det att den har bra grundkondition och är musklad också, åkrar eller skog spelar ingen roll, bara det är lätt motionsridning. Eftersom du aldrig har ridit så kommer du antagligen belasta hästen mer än en person i samma viktklass som är duktig...
  • Anonym
    Anonym (åh...) skrev 2011-05-24 17:37:38 följande:
    Rätt fjording kan du rida lite lätt, men då krävs det att den har bra grundkondition och är musklad också, åkrar eller skog spelar ingen roll, bara det är lätt motionsridning. Eftersom du aldrig har ridit så kommer du antagligen belasta hästen mer än en person i samma viktklass som är duktig...
    jag har tittat på lite hästraser, shirehäst eller andra stora arbetshästar, hur är det att rida på de? de kan ju dra tungt men kan de bära tungt
  • Anonym (åh...)

Man hör olika, men en duktig hästmänniska jag känner anser att stora tunga hästar måste klara av att bära upp sig själva också, vilket kan slita en hel del på benen, och jag tror faktiskt att hon har en poäng där. Men det beror nog mycket på fysiken hos hästen och inte minst konditionen.

Jag kan varmt rekommendera en kallblodstravare som inte har för lång rygg. De är mångsidiga och trevliga, även bruksnordisar av den lättare typen tror jag fungerar bra för en större ryttare. Shirehäst har jag ingen egen erfarenhet av. En ardenner hade jag nog skippat, de är oftast lite väl tunga i typen även om det är härliga hästar.

• hervor

Självklart spelar inte enbart vikten roll. Men det beror ju på HUR mycket TS väger också. Viss skillnad på att väga 100 kg och 150...

Långa, vältränade män, kan lätt väga 100 kg. Självklart kan de rida - på rätt häst och med rätt teknik. Men om TS är ovan, bör hon nog ta det försiktigt i början. (För både sin skull och hästens). Väger hon "bara" 80-90 kg, behöver hon dock inte oroa sig så mycket, större hästar brukar utan problem klara en sån vikt. (Jag antar att det inte är en Shetlandsponny eller ett Gotlandsruss hon ska ta hand om )

• hervor

Håller också med om att fördelningen muskler och fett, självklart är avgörande.

En vältränad, van person kan "hjälpa till" mer. En ovan person som bara skumpar runt på hästryggen, blir en extra belastning för hästen oavsett om den väger 50 kg eller 100. Men någontans måste man ju börja Väger man mycket och dessutom är ovan, kan man ju börja träna i skritt.  

• Angelina

Här kommer även jag och kommenterar!

Det är svårt med ridkläder för de som är lite större, man får leta med ljus och lykta helt enkelt. Alternativet är att använda jeans eller tights tills man kan få plats i ett par ridbyxor tyvärr. Jeans med dubbelsömnad på lårens insida anv. av westernryttare och ger inte skav på samma sätt. På hööks finns även lååånga tighta trosor, skyddar mot skav på insida lår. Så det kan vara bra att ha under.
    Själv har jag ridit i allt från ridbyxor till hotpants och inte fått skav efter en tid, man vänjer sig!

Vad gäller ridning på viktbärande häst är det ett begrepp som inte finns egentligen (enligt mig). Det finns inte viktbärande modeller, men det finns individer som klarar mer vikt än andra. Oftast har detta med deras fysik att göra, alltså hur väl musklade de är (hästarna alltså, inte ryttarna), även deras kondition.
    Dessa välridna hästar tar inte skada av att ibland ridas av mindre kunniga personer, tvärtom kan det vara lite nyttigt att en balanserad häst får jobba med en något obalanserad ryttare (bara man sertill att inte rycka den i munnen såklart). Att vara balanserad som ryttare är viktigare än att vara muskulös och vältränad, det krävs dock en viss srtyka (mage/rygg) och viss kondis för att orka med ett helt ridpass

Sen skulle jag vilja säga att den riktigt duktiga ryttaren med en "välriden" häst inte ska bli svettig (sjöblöt). För mig är det ett tecken på att man får kämpa för mycket för att genomföra rörelsen och att hästen inte fattar vad det är den ska göra - man överdriver hjälperna. Som ett dåligt samarbete på något vis.

Jag har nog aldrig sett Peter Eriksson, Jan Brink mfl helt toksvettiga. Inte helt torra om pannan förståss. Vill man påstå att ridning är superbra fettförbränning är man ute och cyklar, däremot ger det livsglädje, fysiskt arbete i stallet och kärlek som är ovärderlig! Skrattande

Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,