• Marie Marie

Sparkad pga fel mössa?!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6474543.ab

Har det inte gått lite för långt? Vad man gör på fritiden ska väl inte ha SÅ stor betydelse eller är det bara helgon som varken röker, dricker, svär eller har kläder som kan uppfattas som stötande för någon, och som lever i celibat, som kan jobba om förskollärare nu?
    På den där artikeln så låter det ju som att chefen lika gärna kan ringa upp och säga att "Hörredu, jag hörde dig svära inne på ICA igår och det är ju oförenligt med vår verksamhet, tack och hej".

Ni som har barn på försklan, skulle ni ha problem med att en av pedagogerna haft tex en sådan mössa på sig? (självklart inte på förskolan.. här pratar vi om en bild på en privat fb-sida)
  • Svar på tråden Sparkad pga fel mössa?!
  • Pallas
    Guldrosen skrev 2010-01-23 15:04:25 följande:
     Just p g a min okunskap inom detta ämen skulle jag valt en annan förskola och kanske några andra med mig. Vad vet jag!
    Ja, för att skaffa sig kunskap är ju ett helt otänkbart alternativ.
  • LyckligtSlut

Men herregud! Får han inte ha text på en jävla skämtmössa på sin fritid? Helt sjukt. Men detta är inte ens något nytt. Liknande saker har hänt folk jag känner redan på 80-talet.

Fattar inte ens vad det skulle spela för en jäkla roll om han jobbade med porr som extraknäck. Han spelar ju inte in porr på sitt jobb på dagis. Och nu jobbar han väl inte ens med porr. Fan vad korkat.

Hoppas att Mats får en riktigt stor ursäkt och ersättning, tillbaka arbetet och att den som tog detta beslut blir avstängd.

• Mad as snow

Fattar inte riktigt hur diskussionen om pedofili kom in i det hela.

Jag uppfattar mössan som jag hade uppfattat den i vilket sammanhang som helst: en kille som skojar till det lite, kanske lånar en mössa av någon, blir fotad och lägger ut den på FB. Jag tror inte att man är en porrstjärna eller ens stödjer porr helt automatiskt för att man har en mössa med den texten på. Inte heller tycker jag att just den här grejen var uppseendeväckande - men diskussionen kring det hela är intressant. HJJag hade nog reagerat om mina barns förskolelärare var porrskådis. Men om man inte bryr sig: var går gränsen? Är det okej om din psykolog är porrskådis? Om en polis är det? Om en poliktiker är det? Om inte: varför? 
    Min hunds frisör är för övrigt porrskådis. Hon är jättesnäll.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Guldrosen
    Pallas skrev 2010-01-23 15:07:36 följande:
    Ja, för att skaffa sig kunskap är ju ett helt otänkbart alternativ.
    Givetvis skulle jag kunna skaffa mig kunskaper om allt i hela världen. Men om jag vill ta den enkla vägen. Slippa förkovra mig och slippa oron. Ska jag inte kunna få göra det då? Ska jag behöva skaffa mig kunskaper om porr och pedofili och psyke bara för att någon har lagt en ogynnsam bild på sig och arbetar på en förskola. Nej, jag tror att bollen ligger hos killen, att tänka först och agera sen.
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • ankling
    Mad as snow skrev 2010-01-23 15:24:51 följande:
    Jag hade nog reagerat om mina barns förskolelärare var porrskådis. Men om man inte bryr sig: var går gränsen? Är det okej om din psykolog är porrskådis? Om en polis är det? Om en poliktiker är det? Om inte: varför?  Min hunds frisör är för övrigt porrskådis. Hon är jättesnäll.
    Jag bryr mig inte, jag vet såpass att huruvuda man spelar in porrfilm eller ej, knappast har med ens övriga kompetens att göra.

Porrskådisar har på intet sätt sämre moral, eller konstigare uppfattningar, eller värderingar än någon annan.

Sen att de gillar att knulla på film, och nån annan inte gillar att knulla på film, har ju inte med ens yrkesmässiga kompetens att göra.
  • ankling
    Guldrosen skrev 2010-01-23 15:24:58 följande:
    Givetvis skulle jag kunna skaffa mig kunskaper om allt i hela världen. Men om jag vill ta den enkla vägen. Slippa förkovra mig och slippa oron. Ska jag inte kunna få göra det då? Ska jag behöva skaffa mig kunskaper om porr och pedofili och psyke bara för att någon har lagt en ogynnsam bild på sig och arbetar på en förskola. Nej, jag tror att bollen ligger hos killen, att tänka först och agera sen.
    Men att dra parallellen pedofil, utifrån den mössan i ett privat sammanhang?
    Nä, jag tycker att det är oerhört långsökt, och att bollen definitivt inte ligger hos killen.

Möjligen om han hade haft på sig den på dagis. Men i ett privat sammanhang?
  • Pallas
    Guldrosen skrev 2010-01-23 15:24:58 följande:
    Tja, tror man inte att ett förskolebyte pga förälderns moralpanik påverkar barnet, så visst.
  • Mad as snow
    ankling skrev 2010-01-23 15:29:56 följande:
    Jag bryr mig inte, jag vet såpass att huruvuda man spelar in porrfilm eller ej, knappast har med ens övriga kompetens att göra. Porrskådisar har på intet sätt sämre moral, eller konstigare uppfattningar, eller värderingar än någon annan. Sen att de gillar att knulla på film, och nån annan inte gillar att knulla på film, har ju inte med ens yrkesmässiga kompetens att göra.
    Nej det kan man förstås tycka. Själv hade jag bytt psykolog om det visade sig att min knullade framför kameran.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • ankling
    Mad as snow skrev 2010-01-23 15:33:32 följande:
    Nej det kan man förstås tycka. Själv hade jag bytt psykolog om det visade sig att min knullade framför kameran.
    Hahaha, ok.
    Ja, det hade inte jag gjort.

Men så har jag ju själv vart i branschen, och även deltagit i diverse litteratur osv för att sprida kunskap om ämnet/ försöka spräcka en och annan fördom.
  • LyckligtSlut
    Mad as snow skrev 2010-01-23 15:33:32 följande:
    Jag hade fått större förtroende för min psykolog om hon levt det livet och valt att la det bakom sig. Synd att folk ska vara så förmsfulla. Det fallet du skrev om tidigare var ju förr. Skillnad på att göra det förr och nu. Fattar inte hur ens sexliv kan ha med hur man jobbar som pyskolog att göra.

Den här killen var ju inte ens porrskådis, bara har en jävla mössa på sig.
Svar på tråden Sparkad pga fel mössa?!