• Marie Marie

Sparkad pga fel mössa?!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6474543.ab

Har det inte gått lite för långt? Vad man gör på fritiden ska väl inte ha SÅ stor betydelse eller är det bara helgon som varken röker, dricker, svär eller har kläder som kan uppfattas som stötande för någon, och som lever i celibat, som kan jobba om förskollärare nu?
    På den där artikeln så låter det ju som att chefen lika gärna kan ringa upp och säga att "Hörredu, jag hörde dig svära inne på ICA igår och det är ju oförenligt med vår verksamhet, tack och hej".

Ni som har barn på försklan, skulle ni ha problem med att en av pedagogerna haft tex en sådan mössa på sig? (självklart inte på förskolan.. här pratar vi om en bild på en privat fb-sida)
  • Svar på tråden Sparkad pga fel mössa?!
  • challe 1

fast just det där. nja. hmm. pronstar det står ju inget om barnporr eller så men jag vet inte. förlädrar kan ju se honom på facebook. dom kanske inte uppskattar det?
    Fast jag tycker det är att ta i att ge honom sparken.

• Marma

utan att läsa artikeln så säger jag bara att jag skiter i vad dagisfröknaran gör på sin fritid eller vad de har på sig osv....ok kankse om jag såg dom på stan i full nassekit, men skulle nog vara mest förvirrad då...

• Mad as snow

Det är inte en helt okomplicerad diskussion som påminner mig om den på FL som rörde sig kring yrkesetik (hur ska man bete sig på nätet när man arbetar med människor: psykolog/mentalskötare/socialsekreterare ect). 

Jag minns en tjej som läste på psykologprogrammet som hade vikt ut sig i ganska grova sammanhang, hon blev uppkallad till rektorn och de föreslog att hon skulle hoppa av. Hon gjorde en anmälan och vann, men diskussionen blev ju rätt intressant. Hur skulle jag reagera om jag såg min psykolog i en porrfilm? 
    I fallet med mössan så kan man ju säga att det är väldigt lindrigt i en jämförelse, men jag kan begripa att det blev som det blev. 
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Hallonröd

Nej jag skulle inte ha några problem med det om vederbörande var ok för övrigt och skötte sitt jobb.
    Har man som den här killen skött sig bra i 15 år så tycker jag det är konstigt att en mössa på ett privat foto ska kunna rasera hela hans jobbkarriär?! Vore ju skillnad om han hade den på sig på jobbet men så var ju inte fallet.

// Bad sound kills good music...
  • Marie Marie

Rasistiska uttryck, att vika ut sig , vara med i en porrfilm och liknande kan jag förstå och jag kan ju också förstå att det är svårt att veta riktigt vart man ska dra gränsen men samtidigt så är ju pedagogerna faktiskt också människor (måste föräldrarna kolla upp pedagogerna på fb och liknande? Man springer ju inte på folk om man inte söker rätt på dom..) Man måste ju kunna ha ett vuxet liv utanför där allt inte är puttenuttigt och gulligull. Sedan ska man ju vara medveten om att allt man säger/lägger ut på nätet finns där för andra att se och läsa.. men ett ord som varken är olagligt eller egentligen särskilt stötande (enligt mig) borde väl inte vara några problem? Hur hade det varit om han haft en bild där han dricket alkohol? Det är väl också något som är "oförenligt med verksamheten"?  

• J Anttila

Jag bryr mig inte om vad pedagogerna har för sig i sitt privat liv. Är dom bra med barnen och klär sig ok på arbetet så är det det jag bryr mig om.
    Vad har en mössa på en bild att göra med hans arnete????

ERIK Mammas lill hjärta
  • FreeForAll

Jag anser inte att bilder man lägger ut på faccebook längre är privata, man får akta sig för vad man gör. Man ska absolut få ha ett privatliv, men facebook är inte privat alls.

Och angående att någon förälder skulle ha letat på honom, det räcker ju med att de har en gemensam vän och att han kommenterade vad denne gjorde och sen såg föräldern profilbilden.

Jag är PK, skjut mig.
  • Mad as snow
    FreeForAll skrev 2010-01-23 13:33:08 följande:
    Jag anser inte att bilder man lägger ut på faccebook längre är privata, man får akta sig för vad man gör. Man ska absolut få ha ett privatliv, men facebook är inte privat alls. Och angående att någon förälder skulle ha letat på honom, det räcker ju med att de har en gemensam vän och att han kommenterade vad denne gjorde och sen såg föräldern profilbilden.
    Nej det är ju just det: det är inte privat i den meningen.
  • Marie Marie
    FreeForAll skrev 2010-01-23 13:33:08 följande:
    Jag anser inte att bilder man lägger ut på faccebook längre är privata, man får akta sig för vad man gör. Man ska absolut få ha ett privatliv, men facebook är inte privat alls.Och angående att någon förälder skulle ha letat på honom, det räcker ju med att de har en gemensam vän och att han kommenterade vad denne gjorde och sen såg föräldern profilbilden.
    Det är ju faktiskt sant.. men samtidigt är det lite svårt.. man kan ju ställa in så att enbart vänner får se korten (dock kan man ju fortfarande se andras kort om någon man känner kommenterat, om jag inte har helt fel?) och då känns det ju privat.  
  • Mad as snow
    Marie Marie skrev 2010-01-23 13:39:06 följande:
    Det är ju faktiskt sant.. men samtidigt är det lite svårt.. man kan ju ställa in så att enbart vänner får se korten (dock kan man ju fortfarande se andras kort om någon man känner kommenterat, om jag inte har helt fel?) och då känns det ju privat.  
    Personligen anser jag att om man arbetar med den här typen av yrken så ska man aldrig bete sig på ett sätt som anhöriga/föräldrar/brukare/patienter/vad det nu handlar om hade kunnat ta illa upp över. Jag vet inte hur det är med inställningarna på FB, om man ställer in dem så att bara vänner kan se bör de väl vara osynliga för alla andra?
Svar på tråden Sparkad pga fel mössa?!