• Supers

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Trissansökan:  Hej, Du får absolut vara ledsen och arg. Jag opererades för 1 månads sen för utomkvedhavandeskap och min äggledare var tvungen att tas bort.
    Jag var gravid v 7+3, och fick åka in akut då smärtorna var utan dess like....jag visste redan i ambulansen att det var kört....Rynkar på näsan Allt gick så himla fort när jag kom till kvinnokliniken, o vips vaknade jag nga timmar senare helt mörbultad & hade förlorat en del blod.
    Jag fick inte prata med läkaren förrän vid lunch dagen efter, det kändes eeextremt jobbigt, kände mig så åtsidosatt och ensam(  jag låg själv,d å min pojkvän bor i borås tyvärr..) , jag fattade jusom sagt att jag inte var gravid längre men man vill ju få prata med läkaren.

Dagen efter låg jag mest och grät ensam i sjukhussängen, kände mig bara tom & misslyckad. Längtan efter barn har varit/är stor i många år, så jag kände att allt bara rycktes ifrån mig, från att knappt fattat att jag var gravid till att ligga på operationsbordet.
    Vid lunch fick jag äääntligen prata med läkaren, som var dansk, satt jag bara och grät, jag hörde vad han sa men fattade ändå inte. Min enda tanke var att nu är detkört, jag kommer aldrig mer kunna bli gravid...Speciellt när han sa att dom var tvungen att ta bort ena äggledaren Förvånad,....och han pratade om provrörsbefruktning osv. Och att jag måste ta kontakt med läkare så fort jag misstänker att jag är gravid igen.
    DEt jobbigaste var ju att inte ha min pojkvän hos mig.. jag har varit extremt ledsen och arg, klandrat mig själv pga av gamla misstag som gjort att mina äggledare har haft inflamation..dom första dagarna var hemska, överallt jag tittade & läste var alla gravida. Hade svårt att röra mig oxå plus att jag fick ett blåmärke utan dess like över nedre delen av magen....

Dagarna går, jag mår ok nu, bättre vissa dagar, sämre andra dagar. Jag/vi tar en dag i taget, vi vet ju nu att vi matchar varandra jag och min kille.
    Väntar nu på att min mens skall komma igång, har lite stickningar/nyp så den kanske är på gång, jag är bara rädd att jag kommer att få mensvärk from hell (har aldrig haft värk) sen när den väl kommer.

Det läkaren sa till mig (fick ringa efteråt och prata igen) att det var bara att sätta igån på en gång igen så fort mensen kommit. Jag ska producera ägg & hormoner från båda sidor även om den vänstra äggledaren är borttagen tydligen...får inte ihop det men....ja han vet ju vad han pratar om.
    Tydligen skriver han upp mig på en lista för provrörsbefruktning om vi inte lyckas bli gravida själva...
    JAg hoppas verkligen att jag kan det även om min andra äggledare är lite ärrad efter inflamation, men chansen till att bli gravid finns ju ändå.. 

Det gäller att tänka positivt...allt kommer at kännas lättare. Det går upp och ner, och det kommer det nog göra ett tag.

Så mina ord till dig är att Var arg o ledsen hur länge du vill, det kommer kännas enklare, jag förstår hur du känner.

Grattis till alla er som lyckats igen efter X , och vi andra vi får inte ge uppGlad 
    Massa Kramar till er alla.
  • Supers
    acinna skrev 2011-05-27 17:53:33 följande:
    Supers: Välkommen hit du också!
    Skyll inte på dig själv för att du fick X i äggledaren, allt hänger inte på inflammationer, utan även på ren otur. Själv har jag alltid varit frisk, men fick X ändå. Förstår att du saknade att ha pojkvännen hos dig, vet inte hur jag klarat mig om inte sambon varit med stor del av tiden, och att jag fick dela rum med en väldigt trevlig dam som underhöll mig också.
    Ge inte upp, för den äggledare du har kvar kan suga upp ägget från den andra äggstocken vid ägglossning om man har tur. Min läkare sa att chansen minskar från 90% till 80% att kunna bli gravid igen efter att äggledaren tagits bort. Jag fick behålla min äggledare, men har upp till 30%s risk att få X i den igen. (Tror egentligen att den siffran är högre eftersom min äggledare fortfarande inte läkt efter titthålsoperation 17/9-10.) 
    Hej,
    Tack så mkt det gör så himla mkt att läsa om hur alla andra reagerar osv. Nej jag har slutat klnadra mig själv, men gjorde det i början.
    Tar en dag i taget, nu väntarr jag bara på att mensen skall komma igång igen, borde nog komma när som helst.
  • Supers
    Lemis skrev 2011-05-27 20:10:21 följande:
    Supers: Jag förstår också din känsla. den är hemsk och den lär nog alltid finnas kvar men tunnas ut. Jag fick mitt x i okt, blev akut op då, först trodde hon det var normalt efftersom hjärtat pickade, men den glädjen försvann rätt snabbt, jag fick ett snitt igen och en mindre äggledare. jag är livrädd att inte kunna få ett syskon till vår son som vi har sen innan. och magar är det överallt och idag skulle jag/vi fått om det inte blivit som det blev.

Mitt råd för att kunna gå vidare är att vara ärlig mot alla. Jag har sagt rakt ut vad som hänt eftersom jag ständigt fick höra tjatet om syskon snart. Senast idag fick jag en kommentar om hur mager jag blivit, jag berättade då vad jag gått med om och vips så har många en helt annan förståelse och jag känner mig tryggare att möta alla som vet vad som hänt.

jag hoppas verkligen att vi alla få våra barn på rätt ställe. och klandra inte dig själv, alla vi har fått x oavsett om vi haft infektion osv.
    Ja usch känslan var hemsk..
    Helt klart skall man vara ärlig mot alla andra, jag hade inte hunnit berätta åt så många att jag var gravid men i och med att jag åkte in akut från jobbet så har det ju ställts en del frågor, klart att jag inte berättar åt alla men som sagt...
    Tycker det alltid är så himla hysch pysch ang X, ingen vågar prata om det, men ändå vet ju alla att mga drabbas tyvärr.
    Jag ser mer gravid ut nu än vad jag gjorde innan ;) haha....blev lite tröstäta under sjukskrivningen....nå ..det försvinner väl med tiden.
    Nu ska jag koncentrera mig på min flytt till min älskling sen får resten komma när det kommer.

men det är klart det går upp och ner, har haft nga dagar nu när jag tänkt mkt på detta, tror det beror på att en vän till mig gick utt med att hon är gravid och jag låg typ bara 2 veckor efter henne....så det triggade upp lite känslor.

En dag i taget :)
  • Supers

Hej alla, tänkte fråga er om hur lång tid tog det innan ni fick eran mens tillbaka?

• Supers

Tack för alla svar ang mensen :) Jag har som lite nyp känningar där inne, men om mensen fäljer min vanliga cykel borde jag få den nästa helg..

Lemis:  Javisst är det ju mkt som ska klaffa, men nu vet vi ju att vi funkar ihop om man säger så,, så det är bara hålla tummarna :)
    Jag flyttar faktiskt ner om 1 vecka till Borås där min kille bor, ska bli så himlans härligt :) Längtar så otroligt mkt.

RaraS : Ja man tror ju att det ska ta extra lång tid innan mensen kommer.. Grattis till dig/er förresten..skönt att höra att pyret mår bra :)

acinna : Ok, jag blödde ju aldrig något förrän efter titthålsoperationen..ungefär 1 vecka efter, men det är ju bara o vänta o se den kommer säkerligen snart eftersom jag har känningar :)

Ha en bra kväll alla, sköt om er :)

• Supers

Skönt med lite goa nyheter här oxå . Själv fick jag mensen igår..jippie..inte för att vi har bråttom jag och min kille, vi har bestämt oss för att vänta lite..men inte allt för länge Flört
    Nä men det känns skönt att mensen är igång då vet man att allt börjar ordna upp sig förhoppningsvis.
    Är ju lite nojjig för jag hade ju en cysta stor som en tennisboll typ (en ofarlig visserligen) men risken är ju att dom kommer varje gång jag får mens, gäller att hålla koll på dom rackarna oxå...
    Tänker boka in mig på ett gynbesök så fort jag flyttat ner för kolla att allt ser ok ut.

Ha det bra allihopa. Måste säga att jag känner mig oerhört lugn efter att ha gått med här, känns skönt och läsa om alla era erfarenheter,  råd och tips osv :) Skönt!

Stor Kram Cool

• Supers

Hej allihopa, härligt o höra massa solkenshistorier :)

Jag har själv flyttat ner till borås nu och trivs superbra. Mensen kom i förra veckan och varade lite längre än den brukar mn det får man ta känns det som. enligt min ägglossningskalender ska jag ha ÄL imorgon, woohooo...men vi har som sagt bestämt oss för att vänta lite..jag är lite kluven däe, håller med men ändå finns det en liten del av migsom vill försöka på en gång....men det blir att vänta lite..men inte allt för länge ;)

Tänkte att jag ska ta och boka tid till Gyn för att bara få göra en undersökning o gå igenom allt...så jag har nånstans att vända mig nu när jag flyttat.

Det kommer bli bra :))

kämpa på allihopa o ha en bra dag i den klibbiga värmen :)

• Supers

Hej på er..så härligt o läsa om er alla :)

Jag tänkte fråga er ..jag läste att nga av er vart på återbesök efter operationen....min el min men läkarn i sthlm sa inget om det....iofs tyckte jag att hela min vistelse på sjukhuset var konstigt o kände mig bortglömd :(

Jag måste se till o boka tid till Gyn...så snart så möjligt. har ju precis flyttat ner till borås som sagt :p.
    Mensen har kommit igång känns otroligt skönt..o så har vi jag o min kille kommit fram till att vi kör på :)  Händer det så händer det..för jag vill inte börja använda preventinmedel...

Lycka till till er alla Glad 

• Supers
    acinna skrev 2011-06-13 19:32:58 följande:
    Dandilion: Tack för din berättelse!!!

Supers: Jag har inte gjort något återbesök efter operationen, men de följde mitt hcg ner till under 5 så att de kunde se att det blivit rätt. Vi fick klartecken att få börja försöka redan efter första mensen, och det lyckades! Det jag inte visst var att min äggledare, vilken jag fick behålla efter operationen, inte hunnit läka igen och kommer inte att göra det förrän efter bebisen är ute. Det har stått mig dyrt med en hel del smärta, men men...
    Jag pratade med min läkare igen efter 2 veckor, han sa iofs oxå att det bara vara att "köra" på direkt så fort mensen kommit. Jag känner väl själv att jag vill bli undersökt så jag vet att allt ser bra ut och så, sen är det kanske bra att dom vet om min historik eftersom jag är ny inflyttad :)

Man är ju lite nojjig, har som lite sticknigar till och från , och i och med att hela min sjukvistelse var så konstig ¨så är jag kanske lite rädd att nått gått "fel"..men det är säkert bara jag som nojjar mig.

Jaha usch vad jobbigt, det är ju inge kul o gå omkring & ha ont...

Ha det gott :)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3