• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Marlyn skrev 2011-03-07 10:29:54 följande:
    Jag fick precis reda på mitt resultat. Siffran stannade på 2366... det är vad jag förstått av er väldigt högt... känns ju inte bra alls =(
    Jo, det är högt, men inte rekordhögt...en del här tror jag har haft mellan 5000 - 10000.

Har de sagt något om behandling ännu? Cellgift eller titthål? Och när ska du tillbaka?

Var rädd om dig! Jag vill inte skrämma dig men tveka inte om att ringa ambulans om du får ont. Det kan vara farligt om äggledare hinner spricka innan behandling.

Lycka till!!!
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • RaraS
    KämparPå skrev 2011-03-07 09:31:35 följande:
    Glömde skriva att jag får min mens efter 14 dagar så jag smörjer fram till den kommer. Visar det sig att man är gravid så ska man ju smörja iaf till vecka 12 men man kan längre.
    Tack för svaret! ....jag brukar ha en lutefas på 15 dagar. Så jag smörjer väl till onsdag då, tror jag, dvs 15 dagar...det kan ju inte vara någon fara antar jag.
  • RaraS
    KämparPå skrev 2011-03-07 11:06:40 följande:
    Vill förhindra missfall Börja med krämen exakt vid eller dagen efter ägglossning för annars kan den stoppas. Använd 20-40mg/dag. Upphör inte med krämen förrän du med ett gravtest kan bekräfta att du är gravid. Vänta minst 21 dagar efter ägglossning för säkert utslag. Är du gravid fortsätter du med krämen till minst 12e veckan då moderkakan börjar ta över produktionen av progesteron. Du kan fortsätta fram till veckan före beräknad förlossning. Är du inte gravid slutar du med krämen och din mens bör komma inom ett par dagar. Du har i det här fallet förlängt cykeln men det är inte farligt. Vänta tills nästa ägglossning och börja om. Om du genomgår IVF kan du använda progesteronkräm istället för vagitorier för att förhindra missfall. Tala med din läkare. 
    Tack igen! Nu blev jag lite förrvirrad igen... "vänta minst 21 dagar efter ägglossning för säkert utslag"...jag tänkte att det räckte att göra ett test på BIM och om det är negativt så är det väl antagligen inget....men det är ju bara 15 dagar efter ÄL.

Jaja, jag får vela ett par dagar till i hur jag ska göra....och det värsta som kan hända är ju att man råkat förlänga cykeln om jag använder den förlänge....och det är ju inte så farligt.
  • RaraS
    KämparPå skrev 2011-03-07 11:34:05 följande:
    Det är väl mer att det kan ju plussa ett tag över bim dagen. Men får man mens inom dom här 21 dagarna såbehöver man ju inte fortsätta. 
    Man får fortsätta ett tag med krämen om man är grvid ju, men min undrarn är vad progesteron gör för barnet. 

Jo, jag fortsätter väl ett par dagar över BIM om mensen inte är i sikte…får se hur mina ”skengravidetstecken” utvecklar sig men jag har inte så stort hopp när det inte var något i morse när jag testade.

Progesteron gör nog inget för barnet utan är ett hormon som ska öka om man blir gravid och säga åt kroppen att inte få mens. Men många har för lite av det och mensen kan komma fast man är gravid och det blir ett tidigt missfall. Jag misstänkte ett tidigt missfall vid nyår så jag tänkte då att jag kanske har för lite av detta hormon. Och många som gör IVF verkar ta Progesteronvaginatorer för säkerhets skull, så det är verkar inte vara någon fara alls att ta det även om man har bra nivåer.

Det är i alla fall vad jag har för mig att jag läst någon gång, om någon vet bättre så får ni gärna rätta mig!

• RaraS
    KämparPå skrev 2011-03-07 13:37:02 följande:
    Jag har ju inte varit med om ett sådant missfall men det borde väl inte vara något farligt om man använder det på samma sätt som dom som har fått missfall någon gång?
    Nej, jag tror inte det är någon fara när det är många som får progesteronvaginatorer utskrivna från sina gyn och jag har läst att nästan alla som gör IVF får dem också. Det är ju ändå rätt så låga nivåer i krämen. Jag ska testa detta ett par månader och se om det kan hjälpa!
  • RaraS
    Marlyn skrev 2011-03-07 18:13:04 följande:
    Jag fick reda på att en frisk graviditet i v. 8 ska ha värdet 25000 och enligt deras sätt att räkna så skulle jag fått missfall för ca 10 dagar sen... ingen levande bebis här, så skönt.
    Så bra!

Men jag antar du ska dit igen och kontrollera att hvg:t verkligen sjunker som det ska? Det är svårt även för sjukvården att ställa diagnosen för ett X så det är viktigt att kontrollera att hcg:t verkligen sjunker ner till noll. Sunflower senast fick diagnosen missfall först men tyvärr visade det mest troligt vara ett andra X efter att hcg:t först sjunkigt och sedan börja öka igen....men jag vill inte skrämmas, jag hoppas verkligen att det är missfall och inte ett X. (Vi här i tråden har fått kritik förr när vi har gett för mycket varningar för vad som kan hända...så jag hoppas inte du tar illa upp) 
    Om inte sjukvården vill ge dig fler hcg-kontroller så kan du ju kontrollera med egna grav-test så att verkligen strecken blir svagare!
    Lycka till!
  • RaraS
    Marlyn skrev 2011-03-07 22:05:27 följande:
    Ingen fara... jag är bara tacksam för era svar =)

Jag har varit och tagit nya prover idag och då skulle det helst vara runt 1000... resultatet får jag imorgon.
    Jag hoppas på det bästa =)

Jag har inte tid att ligga inne.... jag fick ju förra veckan tillbaka mitt jobb ju! =)
    Vi håller tummarna!!!!
  • RaraS
    Lemis skrev 2011-03-08 07:11:08 följande:

Hej tjejer!
    jag är en fråga igen. Er mens hur länge brukar den vara? brukar den blir brun mot slutet? Idag hade jag lite bruna flytningar och blev så orolig. Det är ju så sjukt att man ska vara orolig varje gång och eftersom man kan få mens och ändå ha x så är det ju värre. Ska man verkligen behöva ta ett gravtest jämnt för att vara säker?
    Eller är jag bara lite väl orolig? Hur känner ni varje månad?  Jag har ju två gravtester hemma så egentligen är det ju bara att ta för att vara säker.

Jo, jag har också tagit ett extra test ett par gånger....bara för att slippa tänka på att "tänk om". Skönt att bara ta ett test och så slipper man tänka på det. Och by the way, min mens är alltid brun mot slutet.....var det innan X:et och även nu efter X:et.
  • RaraS
    Marlyn skrev 2011-03-08 10:27:08 följande:
    Värdet hade höjts från 2366 i fredags till 4132 igår..... inte bra alls.... jag ska in på torsdag och kämpar för att få alla pusselbitar att gå ihop så jobbet inte blir lidande. Jag jobbar på ett ställe där det inte funkar att vara sjuk.... så nu måste jag få tag på en ersättare som kan mitt jobb.... det är inget man klarar av hur som helst.

Min nya chef var väldigt förstående eftersom hans förra fru också fick ett X.
    Oj...det var inte vad vi höll tummarna för. Vi finns här om du har frågor!
    Och du har ett snabbt stigande hcg så var rädd om dig. Som jag skrvit innan...tveka inte att ringa ambulans om du får ont...det är farligt om äggledaren börjar spricka...

Håller tummarna för att allt kommer lösa sig på bästa sätt!
  • RaraS
    KämparPå skrev 2011-03-08 11:50:22 följande:
    Hur lång tid tar det för ett ägg att fästa och kan det vara olika för olika personer`?
    Det kan väl vara jätteolika...från 3 dagar till över en vecka...
    Men jag kommer ihåg att Mika sa att man kan känna hugg och ilningar dagarna efter äl för att man känner att ägget är på väg genom äggledaren till livmodern. Så även om man känner saker dagarna efter ÄL så är det inte säkert att det håller på att fästa utan ägget är kanske bara "på väg".
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3