• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

ÄggetochOliven skrev 2011-02-08 15:43:36 följande:
    Du borde ju verkligen ha blivit sjukskriven om du hade ont och blödde. Jag frågade om jag måste vara hemma från jobbet då jag har en hel del att förbereda på jobbet just nu med kurser och så och egentligen kände att jag borde jobba. Men det sa han att jag absolut skulle vara. Jag blev ordinerad vila och inga tunga lyft. Kan tillägga att jag har 13 mils enkelresa till jobbet så det kanske spelade in också dock arbetar jag bara 80 % och föräldraledig 20%.
    Det kan ju ha varit högre risker för dig kanske? Högre Hcg och större x kanske? Mitt var så litet (14mm bara) och hcg låg på 580. Dom kanske inte tyckte det var någon risk.

Dessutom bor jag ju i Stockholm och har nära till flera stora sjukhus, dom kanske tar med det i beräkningarna också...

Nåja, allt gick ju bra =) Hade varit svårt att förklara på jobbet i vilket fall eftersom ingen vet att jag försöker (eller misstänker ens, eftersom jag är singel).
  • Mmmbop
    acinna skrev 2011-02-08 21:35:31 följande:
    Dagens diagnos: Dubbelsidig ögoninflammation. Och jobb i 12,5 timmar...

Det gör så fruktansvärt ont! 
    Aj! Stackare!
  • Mmmbop

Hej alla

Jag har precis varit hos min underbara gyn, tyvärr måste jag (som flera av er redan sagt) vänta med spolningen tills i tidigast april, vilket betyder att jag allra tidigast åker till Danmark då. Om det visar sig vara illa på spolningen så vet jag inte hur det blir. Antagligen ett IVF-försök i Danmark trots att jag egentligen inte vill ha en okänd donator (kan bara få så i Danmark vid IVF). Så för att kunna tänka på annat ett tag och för att tiden inte ska snigla sig fram gör jag som Mika och "hoppar av" familjeliv ett tag.

Jag tycker dock fortfarande att det skulle vara kul om vi Stockholmsbrudar kan träffas för fika, men Mika har min mailadress och jag tror jag skickat den till Sunflower också. Jag kikar säkert in ibland och kollar läget. Men inte så ofta.

Jag önskar er alla lycka till och att ni är gravida hela bunten när jag börjar försöka igen!

Hare gött!
    Kram

• Mmmbop
    ÄggetochOliven skrev 2011-02-15 21:49:16 följande:
    Miny: vilken härlig bild :) Grattis till den lille/lilla!

Igår fick jag svar på att mitt hcg är nere på noll nu eller ja provet tog jag ju eg förra veckan redan. Men det hade jag räknat ut redan innan oxå då jag tydligt känner av att äl är på g nu. Känns helkonstigt att inte försöka nu under äl när man eg skulle vilja men vi blev ju rekommenderade att vänta tre månader helst så då är det väl bäst att göra det då.

Jag tänkte på det läkaren sa om att den äggledare där X:et satt sannolikt inte skulle fungera normalt igen men att den friska äggledaren skulle fånga upp äggen från båda äggstockarna. Om man nu släpper ägg från båda äggstockarna samma månad, dvs. två ägg, kan den då fånga upp båda i samma äggledare?
    Hej igen på er. Tänkte bara säga att det verkar vara hemskt olika vad gynekologerna säger. Var hos min gyn förra veckan för att diskutera spolning mm. Och då frågade jag om det här. Hon tror inte heller min vänstra fungerar även om det skulle vara passage i den. Kan vara flimmerhåren som är dåliga osv. Så vi ska nu kolla innan varje ÄL vilken sida som släpper, så jag bara försöker när jag släpper från höger. Jag tog då upp det här att jag hört att andra äggledaren kan fånga upp ägget, då sa hon att visst det kunde hända, men hon hade hört talas om det en eller två gånger. Alltså att det var otroligt ovanligt. Så det är positivt för oss med båda kvar. Men sämre för dom dom opererat bort en.
  • Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2011-02-17 14:43:29 följande:
    Det låter riktigt kostigt det hon säger, har hört motsatsen från flera håll.
    Jag tycker det är märkligt oxå att de inte vill spola med tanke på att det faktiskt kan "öppna upp" om det finns små blockeringar!
    När jag gjorde spolning första gången så var den totalt blockerad och den andra nästintill, samma resultat på spolning nr 2 men vid senare spolning hade båda fri passage! om det har med det att göra eller att kroppen gjort ngt själv kan jag inte svara på.
    Jag skulle byta klinik om jag var du.
    Nej du missförstod mig nog. Min gyn är fantastisk och jag ska få spola. Hon vill bara att det ska läka först. Det hon menade var att även om jag har bra passage på vänster så betyder inte det att den fungerar för det. Det kan vara flimmerhåren som inte fungerar och då hjälper det inte att det är passage och det syns inte på röntgen. Så hon vill inte att jag försöker om jag har ÄL från den sidan i vilket fall. Under de omständigheter jag är i alltså, att jag betalar mycket pengar för varje försök.

Hon utgick från det hon sett när hon gjorde uttalandet om äggledarens möjlighet att fånga ägg från motsatt sida och jag har fullt förtroende för hennes kompetens. Hon säger ju också att det händer, men menar att hon inte sett det mer än en eller två gånger. Det kan säkert variera.

Sedan har jag läst att dealen blir annorlunda om man bara har en äggstock kvar. Bland annat så ägglossar man då alltid från den sidan oavsett hur man ägglossat tidigare. Kan säkert ha ett samband med det ZMF sa.

I vilket fall blir ju folk gravida under de mest omöjliga omständigheter, så inget är nog omöjligt!
  • Mmmbop

By the way angående mensen.

Jag har precis haft min första riktiga efter X.et och det var typ, ingenting... småskvätte lite under fem dagar, sedan inget mer. Får se hur nästa blir.

• Mmmbop

I Stockholm är det ultraljudsmottagningar som gör det. Bland annat Karolinska i Huddinge och Ultragyn. Så jag tror inte alla gör det. Men jag tror alla gynekologer kan skriva remiss för det.

• Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2011-02-17 19:14:41 följande:
    Jag gjorde nog det =), sorry!
    Det är jätte bra att hon är för en spolning. Men att "chansa" att flimmerhåren inte skulle fungera som de ska och bara köra på när du ägglossar från "rätt sida" verkar ju lite annorlunda än vad andra har fått för rekommendationer.
    Hade du haft flera X, kommer inte ihåg vilka som haft flera och vilka bara ett.
    Vet iaf bara att min gyn sa till mig isamband med X:et att skulle det upprepas så skulle äggledaren opereras bort direkt men har man "bara" haft ett X så finns det ingen anledning till det (om den nu inte spruckit såklart).
    Jag tror det har att göra med att varje försök kostar mig 10 000:- så det är dumt att chansa med vänster sida. Ni har ju lite flexiblare möjligheter som har pojkvänner.

Jag har bara haft ett x.

Läkaren (som inte visste att jag är singel och åker till Danmark) som jobbade på Huddinge ville inte spola alls utan rekomenderade direkt IVF. Hade jag haft kille hade jag alltså inte fått spola utan istället fått göra en IVF. Det tycker jag var lite annorlunda... Inte hört om någon annan som fått den rekomendationen.
  • Mmmbop
    Jokkan skrev 2011-02-23 15:02:07 följande:
    Hejsan på er!

En fundering: jag blev op. för utomkveds den 4 februari. Allt gick bra och det var inte så mycket som behövdes mer än att suga ut det lilla som var kvar i vänstra äggledaren och sedan sy ihop. Inga restriktioner i övrigt.

Gynekologen som undersökte mig i förra veckan sa att slemhinnan i livmodern var 14 mm? och att mensen borde komma inom en vecka. Nu har det gått en vecka och jag undar om det är möjligt att jag kan vara gravid? Anledningen är att jag har div. känningar som jag haft mkt tidigt i alla graviditeter.

Vi har haft oskyddat sex efter op., allting gick så bra och jag hade sån lust och enligt läkare var det inga problem.

..men är det verkligen möjligt att jag skulle kunna vara gravid redan?
    Det får verkligen ta den tid det tar och vi har absolut ingen brådska då vår dotter snart fyller 1 år. ..men klart man blir nyfiken..

Mvh
    Jokkan
    Har du fått bekräftat att ditt hcg sjunkit till noll då? Så att du inte har känningar för att du fortfarande har graviditetshormon i blodet? Det var ju trots allt bara tre veckor sedan operationen.

Men visst skulle det kunna hända! Vi håller tummarna =)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3