Chicky: Jo ibland är det bästa att faktiskt låtsas ha mer ont än man har... Låter helt sjukt, men så är det. Själv är jag så tacksam för att min sambo helt enkelt inte gav sig.
Jag fick blödning i vecka 5+2 och eftersom jag hade ilningar eller sträckning i vänster ljumske så fick jag remiss till akuten från 1177. De mätte hcg och gjorde VUL. Var så tidigt enligt dem att de inte kunde se något. Mätte om hcg två dagar senare, och då hade det sjunkit. Fick diagnosen pågående missfall. Mätte om hcg igen efter en vecka och då hade det gått upp. Hade då haft bruna flytningar sedan dagen med blödning och jag hamnade på gynakuten istället eftersom sjukhuset här inte ville ha in mig. Nytt VUL och hcg och de såg inget. Fick störtblödning dagen efter och den höll i sig i tre dagar, men hcg fortsatte att långsamt öka.
hamnade på KK istället och blev inlagd för skrapning eftersom de trodde att fostret satt i livmoderhalsen, alltså för långt ner. Fick vänta 16 timmar på skrapningen och mådde väldigt bra efteråt. Men... hcg ökde nästa gång de tog det igen och jag fick inställa mig på KK 5 dagar efter skrapningen. Då hade jag förvarnat chefen att jag kommer inte komma till jobbet förrän de gjort något och att det troligen skulle bli operation. Blev inlagd igen och fick vänta 25 timmar på en operationstid. Blev sövd mycket hårdare vid titthålsoperationen och var helt groggy efteråt. Somnade mitt i meningar, frös, var ljud- och ljuskänslig... Fick ligga kvar över natten, och det konstaterades inte förrän efter operationen att det var utomkvedes eller X som läkarna säger. De såg inget på VUL en timme innan operation... Då var jag i vecka 10+0, alltså gått in i vecka 11. Jag mådde bra efter operationen och var sjukskriven en vecka. Tror jag åt max 10 Alvedon från operationen och framåt.
En av läkarna gav mig lite kalla fötter när han konstaterade att jag var i vecka 11, och menade att "normalt" så spricker äggledaren i vecka 7...
Jag slogs med sjukvården i 5 veckor innan det konstaterades att det var X, och det gjordes efter en skrapning i vecka 9+1 och titthålsoperation i vecka 10+0. Jag hade aldrig ont, utan kunde känna en sträckning i vänster ljumske lite då och då. Mest när vi spelade staccatto i musikkåren för man andas på ett annat sätt då.
Jag skulle aldrig låta det gå så långt igen eftersom jag redan varit där en gånng. Har båda äggledarna kvar, så risken att få X i vänster äggledare har ökat dramatiskt, än mer nu eftersom den inte hann läka ihop innan jag blev gravid igen.
Jag hade tur och blev gravid igen redan på första försöket efter operationen. Läkarna följde mitt hcg ner till under 5 och det tog ungefär 3 veckor, och då fick vi klartecken att försöka igen. Så nu sitter jag här med stor mage i vecka 35+4, och bara väntar på att Pyret ska komma ut. Jag har till och från fortfarande ont i vänster äggledare, men det beror på att den inte hann läka ihop innan den nya graviditeten och kommer inte göra det förrän Pyret kommit ut.
Hoppas du blivit lite klokare på mitt långa inlägg... Önskar dig lycka till och en trevlig midsommar!!!