• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Acinna: Ja, det är ju himla skönt att kroppen är tillbaka!

Sunflower: Förstår precis hur du känner....det kryllar av gravid helt plötsligt runt omkring mig. Om två veckor ska jag på "tjejhelg" och träffa gamla gänget från grundskolan. Vi är fem stycken som brukar träffas ett par gånger om året. En har fått två barn, hon var rätt så tidig. Sedan är vi fyra stycken kvar....2 stycken är gravida och ska få barn i februari. 

Och sedan är vi två utan barn kvar…men jag vet att hon andra hade tänkt börja försöka under hösten/vintern så jag är rädd att jag är den enda icke gravida/utan barn där… Jag har egentligen ingen lust alls att åka, sitta där under helg och snacka om deras graviditetsproblem och allt…och nu kanske jag har ÄL just då också. Ja, ”avundsjuk” kan man ju beskriva det…jag känner inte ens för att träffa dem längre, och vi brukar ha jättekul tillsammans när man träffas…ja, man är verkligen inte stolt över sina känslor.

Det jag är mest less på, när man träffar gravida, är allt gnäll över alla problem de har. Känns som de är minimala jämfört med att gått igenom ett X…vad gör det då att man inte kan springa på som vanligt, att vissa saker tar längre tid osv… Ja, en dag får jag förhoppningsvis veta hur det känns också, men då ska jag inte gnälla för folk överallt….bara för ”nära” vänner och min man Skrattande

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2010-11-11 17:19:21 följande:
    Jag pratade med en kompis om det hela, de hade också lite jobbigt att bli gravida men har nu barn. Jag berättade hur avundsjuk jag faktiskt är och hur hemskt det känns att vara avundsjuk på en nära vän men att jag samtidigt är glad för deras skull, för det är jag faktiskt och då tyckte hon att jag var storsint. Det fattar jag inte, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Visst, jag är vansinnigt avundsjuk, men samtidigt vill jag inte att någon ska behöva gå igenom det jag har gjort så självklart är jag glad för hennes skull. Jag orkar bara inte prata graviditet med henne.
    Sunflower:
    Jag förstår precis hur du känner...och du ska inte behöva ha dåligt samvete för det! Konstigt att din vän inte förstår det...

Jag kan till och med känna mig lite avundsjuk på de som är gravida här på denna tråd, fast det ger mig också samtidigt hopp om att det kan fungera för mig en dag!
    Så det finns många dubbla känslor i det här....så såklart kan man också vara avundsjuk och samtidigt glad för en väns skull, så som man kan bli avundsjuk på de som lyckas här i tråden och samtidigt gladjas med dem för att man vet vad de har gått igenom.
  • RaraS
    acinna skrev 2010-11-17 19:40:01 följande:
    LillaFrugan: Blir rädd när du säger att din cykel varit ur led sedan ditt X. Vill inte ha det så!!!
    Är idag på¨BIM+7, men jag vet att jag inte är gravid. Har visserligen inte testat, men efter två graviditeter som jag känt redan innan BIM, så vet jag. (Abort i vecka 7+4 och titthålsoperation vecka 10+0.)
    Så... vi väntar tålmodigt på nästa mens... 
    Ojoj, det var mycket över tiden...men förstår hur du menar med att känna dig "ogravid". När jag blev gravid i september så visste jag att jag var gravid innan jag gjorde grav-testet, fast jag aldrig varit gravid förut. Kroppen kände sig verkligen annorlunda. Hoppas du snart får din mens! Eller att du +:ar!
    Sunflower Sthlm skrev 2010-11-16 22:11:32 följande:

En fråga till er som känner ägglossningen:
    När i cykeln känner ni av den? Innan ägglossning, när ägget släpper eller när det passerar genom äggledaren? Förstår att det kanske inte är helt lätt att veta men vad tror ni? Anledningen till att jag undrar är att jag aldrig har känt min ägglossning tidigare men sedan x:et så känner jag nån konstig obehagskänsla som jag inte riktigt kan placera. Funderar på om det är ägglossningen som jag känner på något vis.

Och det här med hur det ska kännas vid ÄL. Jag är vid ÄL typ nu...den bekanta flytningen började igår så det är nog ÄL typ i helgen (och jag som ska resa bort över helgen ikväll...lite störande...). Och jag tycker mig känna av lite molande från vänster sida....förra månaden inbillade jag mig att jag kände av lite molande från höger sida....men då var jag rätt så nyopererad så då kände man ganska mycket i magen överallt...
  • RaraS

Hej alla!

Här har det varit aktivitet under helgen!

Grattis Acinna!!! Förstår du är orolig, men just nu är du i min drömsituation! Att lyckas på första försöket! Det är stort! Det går säkert bra denna gång för dig, för jag anser att vi alla här redan har haft våran dos av otur!

Intressant att läsa att du inte kände av så mycket av din graviditet denna gång i början. Jag har bara varit gravid med mitt X, men då kände jag det direkt. Min man var bara hemma på torsdagskvällen den veckan och redan på fredagen började jag må konstigt.....så det är ju intressant att höra att man inte ska förvänta sig samma reaktion av kroppen varje gång man är gravid.

Själv har jag ju min första ÄL typ nu....hade ju varit en dröm att lyckas på första försöket men jag är skeptisk.... För det första krävs det ju att man är i samma del av landet som sin man....och jag har fortfarnde "ÄL-flytningar" så liten chans finns det väl ännu när jag kommer hem ikväll MEN jag har haft lite molande från vänster sida typ hela helgen, så jag är nästan 100 på att det är från vänster äggstock, och där har jag ju ingen äggledare längre...jag vet, visst finns det chans, men jag har ju läst om Mikas försök och det känns som jag redan satsar på nästa ÄL istället. Hoppas, hoppas ÄL är från höger äggstock nästa månad! Och varken jag eller min man får planera in någon resa!

Och Magdalena....det låter ju väldigt positivt för dig också! Håller tummarna!

Och Mika...jag blir nästan irriterad när jag läser hur det funkar i Sverige...så himla tråkigt för dig och alla i din situation. Det blir så fånigt när man ska behöva åka över till ett annat land för att få hjälp... I EU borde det ju åtminstonde vara samma regler....bananerna och gurkorna måste ju se likadana ut så då borde man ju ha rätt till samma sjukvård också :)   

Jaja, Sunflower, vi får satsa på en ÄL i julruschen i stället! :) Men....det ju tråkigt att vänta och vänta....

• RaraS

Mika:
    Nej, på något sätt tror jag ändå du gjorde rätt som försökte skaffa barn...men det var ju himla tråkigt att du behövde avsluta ditt förhållande pga det. Men du hade nog ångrat dig om du inte hade försökt...och såklart kunde du ju inte veta att det skulle bli såhär svårt, men jag tror ändå man skulle ha ångrat sig...
    Och på tal om skengravid...jag går och känner efter hela tiden nu...."Kanske det tagit sig ändå?", tänker jag...hoppet är det sista som överger oss! Men i nästa sekund satsar jag på nästa månad istället...

Magdalena:
    Hoppas det har gått bra för dig idag!!!!

• RaraS

Acinna:
    Förstår att du behöver veta....för mig började det göra ont på 5+6 och sedan åkte jag in akut den 6+4. Den hann inte spricka men jag fick ordentligt med "skäll" av läkarna för att jag inte hade åkt in tidigare...
    Du skulle ju behöva få tlll ett VUL snart! Du kanske ska överdriva din ömhet lite när du ringer...jag vet, man ska ju inte ljuga men ibland undrar man ju vad man ska ta sig till! Ring idag igen och säg att det känns mer än igår och att du blir mer och mer orolig. (Det hade nog jag gjort Flört) Eller har du någon privat klinik i närheten som du kan ringa också?

Magdelena:
    Nervös väntan förstår jag....lycka till!

• RaraS

Ursäkta Acinna, men jag blir glad över att alla andra här i tråden reagerar så starkt mot att du inte fått något VUL ännu.

Jag började känna mig rejält lurad...på morgonen efter min operation mötte jag en läkare som berättade vad de hade gjort under operationen och vi pratade även om framtiden: "När ni känner er redo så är det bara att börja försöka igen att bli gravida, det ska antagligen inte vara något problem att bli gravid igen, vi tittade på den äggstocken som är kvar och den såg fin ut. Vänta bara tills efter nästa mens och när du blir gravid, ring direkt så kan vi titta tidigt så att graviditeten sitter rätt med ultraljud." När man läser din historia så tänker man ju att man borde ha spelat in det där samtalet...

Åka till akuten tycker jag låter som en bra idé...och blir det tjafs så överdriv lite hur ont du har på vänstersidan. Vore ju himla knäppt om de skickade hem dig då!

Lycka till! Och vi håller tummarna!

• RaraS

Acinna!
    Kul! Det låter verkligen lovande! 8000 i vecka 6! Måste ju bara sitta rätt....om jag kommer ihåg rätt så hade jag 150 i vecka 6 med mitt X. Jag hoppas att det du känt är det som Ewaulrica beskriver...att man är mycket känsligare "i underredet" efter operationen.

Magdalena:
    Låter verkligen förvirrande dina tecken...vi får verkligen hoppas att det inte är ett nytt X! Det vore ju alldeles för grymt.

InaV:
    Välkommen hit! Ja, detta forum är verkligen toppen...man kände sig ensamast i världen när man låg på sjukhuset men här finns det flera som varit med om samma sak!

Själv tycker jag också jag är mycket känsligare i magen efter X:et. Har ju haft ägglossning typ i helgen och jag har känt av min vänstra sida skitmycket....och innan X:et kände jag aldrig av ägglossning alls. Och kroppen beter sig fortfarande knäppt...har typ haft "ägglossningsflytning" i åtta dagar nu...svårt att räkna ut när man har ägglossning då. Innan X.et hade jag det kanske i 3-4 dagar. Jag får nog skaffa ÄL-stickor till nästa månad, så man får lite koll!

• RaraS

Mmmbop:

Ja, låter ju märkligt att de skickade hem dig utan att veta säkert! MF och X har ju väldigt lika sympton...så om de inte ser något i livmodern efter att bara haft lite blödningar så borde de ju verkligen följa upp dig! Jag hade bara bruna blödning vid mitt X...och när de inte såg något vid VUL så sa de direkt att jag hade ett utomkveds "Nu ska vi bara hitta det", sa han, "Men eftersom du har ont på vänster sida så sitter det nog till 99% där i äggledaren"....och rätt fick han... *suck* Och jag hade inte extremt ont, bara i bland när det "vred till".

Lycka till och hoppas ändå att det är ett MF!

• RaraS

Acinna:
    Kunde de se på VUL vilken sida du hade haft ägglossning ifrån? Det låter ju spännande...när jag blir gravid och åker på VUL så måste jag fråga det i så fall, skulle ju vara intressant för mig att veta om man lyckas från "fel" sida någon gång.

Hade ju ÄL i helgen och nu tycker jag att jag känner mig som förra gången jag blev gravid. Men jag har ju läst t ex om dig Mika, att du blir skengravid....nu funderar jag på att om jag också är det. Man vet hur man kände det förra gången och man kanske är extra vaksam på hur det känns ikroppen (för att man hoppas!) och att brösten känns lite större och att man mår lite illa kanske beror på andra saker....som att jag har varit kass på att träna den senaste tiden tex.
    Jag är ju nästan 100 på att jag hade ÄL från vänster sida, dvs fel sida, så därför är jag lite skeptisk till att jag verkligen är gravid...ja, det är bara att vänta och se om mina symptom fortsätter...BIM först nästa söndag. Skitlång väntan när man ena sekunden hoppas och nästa "Nej, det är ju typ omöjligt".
    Jag trodde ju också att mina tidiga grav-tecken förra gången var ett tecken på att det inte stod rätt till....att jag började känna av det tidigt för att ägget fastnat för tidigt...men OM jag skulle vara gravid nu så har jag ju grav-tecken lika tidigt i så fall...oroande det också!

Magdalena:
    Hur går det idag? Blödningar fortfarande? Har du gjort något gravtest? Låter ju lite oroande att det ömmar på högra sidan...

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3