• Mika1980

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Jag fick heller inget återbesök, trots op med kejsarsnitt och infektion i buken som följd. Jo, äggen ska kunna leva 24 h, men jag har så svårt att förstå när ägglossningen inföll, om den har gjort det. Har testat med stickor från testlagret och i förrgår visade det ganska starkt testatreck, men inte lika starkt som kontrollstrecket. Sedan blev det lite svagare för att i eftermiddag åter bli något starkare. Det här med temp tar jag inte så allvarligt, men brukar nog få något höjd temp efter äl.

• Mika1980

Sedan känner jag också av lite småhugg på BÅDA sidorna om magen - vad handlar det om eg?

• Mika1980

Ella Jade: oroa dig inte, det kan vara fullt normala menskänningar - jag känner av ryggen ibland när mensen är på g, dock inte när jag hade x. Och visst kan det vara ett gravtecken också. Jag har haft ont i äggstockarna i dag, vid ett tillfälle kändes det som att ngt sprack inom mig och jag skrek rakt ut, sen såg jag ägglossningsflytning (ursäkta tycker det känns lite jobbigt att skriva) när jag gick på toa. Testet är svagare i dag, men kanske var det hittills starkaste testet den 5:e positivt och äl inte kom förrän nu? Det vore ju bra tajmat isf, man kan ju hoppas..

• Mika1980

Och är man ensamstående får man inte ivf alls. Utan får betala en förmögenhet och göra det i Danmark i stället, tack och lov för att de har kommit längre. Funderar på ivf om det inte lyckas på några försök nu.

• Mika1980

Tack Mmboop, jag väntar lite med det - fokuserar på insemination till en början. Måste hur som helst spara pengar innan det blir aktuellt :)

• Mika1980

Heterosexuella par faller under vårdgarantin, vilket innebär hjälp inom 3 mån. Lesbiska par får vänta ca 1 1/2 år. Så har du mot förmodan inga äggledare kvar får ni hjälp fort, så det är ju bra. Ni kanske tom kan få hjälp med ivf redan nu om ni skulle vilja pga att du förlorat en äggledare. Ja jag önskar att man kunde få hjälp som ensamstående här, jag har ju svårigheter att bli gravid pga att jag endast har en äggledare och motsatt äggstock verkar vara dominant - men ingen hjälp får man för det. Förlåt om jag låter bitter, tycker bara att det är så orättvist.

• Mika1980

Honeybunny: visste inte att det var så, vad frustrerande att bli framflyttad sådär! MCT: jo det låter ju fint, men tror inte att inseminationer/ivf räknas som vård (?). De kunde ju såklart inte skicka hem mig när min äggledare brast och säga: trist för dig men du är singel så vi hjälper inte dig - utan jag hade ju rätt till vård som alla andra enligt Hsl. Men fertilitetsbehandlingar är en annan femma..

• Mika1980

Att lesbiska par får vänta 1 1/2 år beror på att de behöver spermadonation, antar att det är samma för heteropar som behöver donation. Om fler män donerade skulle kötiderna kortas ned, men man får ju vara väldigt tacksam att det finns killar som gör det! :)

• Mika1980

Och att singlar inte får hjälp alls handlar ju bara om politik och folks fördomar om att ensamstående inte kan ta hand om sina barn själva. Men nu ska jag sluta propagera, den här tråden handlar ju om utomkveds och inget annat - känner bara att man är dubbelt drabbad ibland. Men det är bara att göra vad man själv kan och hoppas på lagändringar i framtiden :)

• Mika1980

Hej Supers, skönt att du är hemma igen. Att få diagnosen endometrios är naturligtvis inte kul, men du verkar ha en ganska "mild" variant så gravid kan du nog bli. Däremot är det nog förklaringen till att du fick ditt x då äggledarna kan bli ärriga av endometriosen. Min syster har en svår variant, och min mamma misstänker att hon hade det trots att hon aldrig undersökts för det - är det någon som har koll på hur pass ärftligt det är? När de öppnade upp mig med kejsarsnitt såg man inga cystor, tänker om man kan ha det ändå men att det inte var aktivt just då(?)

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3