• tusa

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

AlexandraViberg skrev 2012-02-05 13:28:33 följande:
    tusa: Ja jag bor i Härnösand jag! Vart bor du?
    Lule Cool...här är det svinkallt förresten, lite längre bort i byn hade de -42 i går, vi hade bara -35, idag ca -30...för kallt att jobba ute i verkstan alltså, så min rastlöse man började putsa köksfönstrerna idag, Slutade med att han fick stå och tina bort frosten som naturligtvis bildades av vattnet på rutan men hårtork!! En av våra hyresgäster gick precis förbi utanför och såg mycket konfunderad ut innan hon började skratta Solig

Mika, jo, kolla upp värken, det var ju läänge att ha ont i huvudetObestämd Lycka till denna månad{#emotions_dlg.flower} 
  • tusa
    RaraS skrev 2012-02-06 03:35:44 följande:
    Tusa, roligt! Jag har inte fattat att du är Lule-bo! Det är ju jag också! Och MadeleineS, stort grattis till plusset!
    Ha, ha, ja vi lulebor dyker verkligen upp överallt Solig Vilken ände av stan? Vi bor ju i Björsbyn nu, men innan det Porsön sen 2000.

{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}PlusGrattis MadeleineS!! Alla fingrarna hållna för ditt UL. Härligt med så tätt mellan barnenGlad
  • tusa
    Mika1980 skrev 2012-02-06 11:01:08 följande:
    Nu har jag fått mailkontakt med en klinik i Helsingör, som gör ivf för 23 tusen. Det är billigt. Ska försöka hitta en gyn som vill översätta recept också, men det lutar åt att set blir ivf för mig i alla fall :)
    Åh, så skönt att hjulen börjar snurra Solig

Alexandra, det är nog inte läkt ännu, så är inte konstigt...även sen kan man få fantomsmärtor

Supers, tror ditt plus är på väg! {#emotions_dlg.flower}

RaraS, japp, Sunderbyn. Vi var dit idag med min son, till öron-näsa-hals. Han har problem med snarkningar och sömnapné. De gjorde en förminskning av halsmandlarna och adnoiden -09, men nu har de växt tillbax, så idag bestämde de att op igen..om 6-8v trodde han, men redan imorgon ska jag dit igen. Min son har ju autism, så vi ska göra en handlingsplan på Habiliteringen då och så ska jag väl dit för spolning snart åxå så vi skulle verkligen behöva klippkort på det där stället!! Obestämd
  • tusa

Supers;
    Skiit! Rynkar på näsan

Manelma;
    Beklagar verkligen...men välkommen hit{#emotions_dlg.flower}

Mitt första X hade jag i början av -96. Då visste jag inte att jag var gravid, det var helt oplanerat och jag fick min "mens". På den tiden hade jag fruktansvärda, förlamamnde menssmärtor ca varannan månad, det hände t.o.m att jag svimmade. Så när värken satte in bet jag ihop, som vanligt och behandlade mig som jag brukade med stekhet dusch mot magen och meditation...men till slut var jag tvungen ta värktabletter, då var det riktigt illa, men inte ovanligt.

Men när jag började spy och inte fick behålla tabletterna och även fick kraftig diarré började jag bli orolig. Jag ringde akuten som påstod magsjuka! Jag sa nej, det är gynekologiskt, men hon stod på sig och jag väntade ytterligeare flera timmar i obesrivlig smärta och tillslut gick det inte längre, vi åkte in. Jag var då gröngrå, kunde inte stå, eller prata och var helt genomdränkt av kallsvett och blev inrullad med rullstol, fick dropp och smärtstillande.

Kort efter blev det klart att grav testet var pos, och läkaren kontaterade MF. Detta hände precis under en omfattande sköterske strejk här, så jag skickades med ambulans till grannkommunen, Boden, och lades in för natten och skrapades för MF morgonen efter och blev hemskickad. Ont hade jag ännu, men under kontroll...

2dagar senare var det som om någon slog en slägga i  magen. Jag var ensam hemma och smärtan var den värsta jag någonsin varit med om, i alla kategorier! Jag minns att jag drog mig över golvet mot telefonen..sen minns jag inte mycket..har bilder av att någon bär mig nerför trappen, av att jag måste ut ur en bil, allt var ljust omkring mig och allt gjorde ont! Ljuset, ljuden och folk som tog i mig, allt skar liksom in i kroppen och jag bara skrek och förstod inte längre vad alla ville mig...mitt sista minne är att jag blir uppbaxad i en gynstol och torterad inifrån...sen vaknade jag och mådde fruktansvärt illa och ahde ont, jag visste inte var jag var eller vad som hänt! Jag frågade, men ingen svarade, allt jag visste var att jag hade stygn i magen. Jag var 18år och hade aldrig hört talas om utomkvedes..

Det tog ett dygn innan en läkare kom och förklarade. Det satt i vänster äggl, men de hade inte behövt ta bort den, utan "bara" snittat och rensat ur den. Han sa också att den antagligen inte skulle fungera, men att det visste man ju inte helt säkert hur det skulle läka ihop. Jag har alla år räknat bort den, men inte funderat så mycket över det, bara accepterat att jag bara har en, men inte sett det som ett problem!

2000 föddes min son. Den grav var också oplanerad och jag antog att det var höger som agerat då.
    Så i feb 2010 började jag för 1a gången försöka skaffa fler barn, då jag äntligen hittat rätt manHjärta....jag plussade på 10e fösöket, 19/12...började blöda 21-22/12 och så satte det igång med fruktlösa VUL och hcg prover som slutade med katasrofen att de tog bort höger äggl akut 12/1

Jag har skrivit om det här dagarna runt 12/1 om du vill läsa om det, men tänkte berätta om mitt 1a X eftersom jag inte gjort det här tidigare..

Nu är jag ju alltså glad att de lämnade vä äggl den gången, fast jag då tyckte det var onödigt att lämna den då ju X risken ökar, men nu är ju läget tvärtom plötsligen och det är ju på den skadade allt hänger ju!!!

Jag har precis begärt en spolning av den, men inte fått svar...är den blockerad är det i princip kört. Vi har ju båda barn sen tidigare och får då ingen ivf hjälp och att betala själva har vi inte råd med (vid första anblick, men jag är inte där ännu, så kan inte svara nu på hur jag kommer känna om det visar sig vara enda chansen...) Är den öppen finns ju en chans, men ju också risk för ett 3e X eftersom ärrvävnad inte syns med röntgen och ett embryo lätt fastnar i det.
  • tusa
    litenbu skrev 2012-02-07 10:26:52 följande:
    Ville bara berätta att jag varit på vul idag. Ett fint litet tickande hjärta och precis på rätt ställe. Känns helt galet underbart.
    Kanske får jag min solskens historia jag medSolig  

Klart du får! {#emotions_dlg.flower} Jättegrattis! Härligt att du kan andas ut och njuta nu Solig
  • tusa
    Chicky01 skrev 2012-02-07 16:34:22 följande:
    Hej Tusa,

läste din historia och blir djupt berörd. Jag tror dock att du och din man/ sambo visst skulle kunna få IVF-hjälp då ni tidigare inte har några gemensamma barn, eller har jag missuppfattat dig? Är det olika inom olika landsting? 
    Ja, livet kommer verkligen med olika twister, på gott och ont Obestämd

Nej, jag vet faktiskt inte exakt hur reglerna här i landstinget ser ut då jag inte frågat dem ännu, men läkaren på gyn nämnde bara "privat ivf" när vi pratade sist och av vad jag har hört från folk häromkring låter det som att det är så att man inte får hjälp om man inte är barnlös, och inte med syskon till ivf-barn heller... Jo, vi har var sitt barn, inget gemensamt. Ja, reglerna kan vara olika mellan landstingen.

Ska kolla det om det blir aktuellt...vill ändå ta en sak i taget, inte gå i förväg för mycket, så nu väntar jag på att de ska ta beslut om min spolningsbergäran, och tills dess och jag får resultatet av spolningen så har jag paus liksom Glad Det är verkligen jätteskönt, precis som du också verkar ha just nu när allt är i rullning och man bara kan vänta...då kan man lika gärna släppa allt och njuta av att andas fritt i lugnet före stormen...

Hoppas det tar sig nu på 1a för er{#emotions_dlg.flower}
  • tusa
    kanske 4a skrev 2012-02-09 20:25:00 följande:
    Grattis Nelliepop och Johanna5 till lyckade VUL Glad
    Hurra!!! {#emotions_dlg.flower}
    Manelma skrev 2012-02-09 22:40:14 följande:
    Hej... imorgon är det dags för återkontroll av mitt x. Hoppas Hcg nivån har sjunkit ytterligare och att det ser okej ut på UL. Vill så gärna få bra besked så jag kan koppla av och börja blicka framåt.
    Hur har det gått idag??? Hoppas innerligt på ett MYCKET lågt hcg!

Supers; Jobbigt!...jag hade ju fått upp hoppet för dig igen ju! Obestämd

Jag har fantastiska nyheter! Jag fick brev igår från min läkare på gyn, och jag har faktiskt fått beviljat spolning!!!! Skrattande Utan krig, tjaffs, eller ens diskusion. Jäkla tur man faktiskt får flax ibland mitt i all annan skit Flört

Han sa att de vill vänta 2menscykler innan, men jag förstår inte vitsen med det? Är det nån här som vet varför man gör så? Äggledaren som jag op för denna gång är ju borta, det är ju inte den som ska spolas, det är ju den som redan läkt för 16år sen??!!, så vad är det man tänker att 2 månader skulle göra för skillnad i mitt fall? 
  • tusa
    Nockanpockan skrev 2012-02-10 19:15:48 följande:
    Hej.. Får jag hoppa in här?

Tisdag den 24:e januari plussade jag på stickan hemma.. Onsdagen den 25:e började jag blöda och fick smärtor i magen. Fick åka in på akuttid till KK där jag tillhör.. de gjorde VUL men kunde inget se förutom att jag blödde.. Enligt deras grav- stickor så var jag inte gravid med blodprov visade hCG på 65. 

Fick återkomma på fredagen den 27:e. Inget på deras stickor igen men hCG hade gått upp till 73. Nlödde fortfarande och hade ont.

Fick återkomma på måndagen. Nytt VUL och nytt blodprov. hCG låg nu på 52 så det hade ju sjunkit så de var nästan säkra på missfall veckan innan..

Fick komma in igen på fredagen den 3:e februari och lämna blodprov på morgonen och sedan träffa läkare igen.. När jag kom dit ville de plötsligt att jag skulle lämna urinprov.. Visade sig att hCG stigit till 200 helt plötsligt, men deras stickor visade negativt fortfarande. Gjorde VUL men ingentingsyntes.. De funderade på om jag var tidigare i graviditet än vad de/ jag trodde.

Fick komma tillbaka nu i måndags den 6:e februari och då hade  hCG gått upp till 500 men VUL visade inget förutom att livmodern tjocknat.. 
    Jag fick nu en ny tid till igår torsdag den 9:e februari.. Om det då vore en normal, men sen, graviditet så borde hCG stigit uppmot 1000..

Fick upp hoppet lite..

Igår lämnade jag blod.. Väntade 3 timmar och sedan nytt besök hos läkarna.. hCG hade då bara stigit till 600 och inget syntes på VUL mer än att livmodern tjocknat lite mer.. Dock tyckte de att de kunde ana något i höger äggledare..

De kände sig nu till 98% säkra på att det var ett X.. Skulle fått  spruta med metotrexat igår men de hade inget på apoteket.. Ska få det imorgon lördag..

Pendlar mellan att stortjuta och bara känna mig tom..

Vi har inte försökt länge jag och min sambo, bara 5 månader men jag har endometrios sedan innan och även haft problem med myom som opererades bort i början av förra året.. 

Känns bara så meningslöst allting just nu.. Har gravidsymtom som ömmande, tunga bröst, illamående ( kvällar ), känslig för dofter och viss mat..
    Magen är svullen och jag har som mensvärk mest hela tiden..

Vet från och till inte vart jag ska ta vägen.. Visst vi KAN ju bli gravida.. Men jag har haft 3 missfall innan.. Och nu det här..

Om vi om 3 månader igen blir gravida och detta händer igen vet jag f*n inte hur jag ska orka...

Välkommen vännen... {#emotions_dlg.flower}

Här finns många som varit med om både cellgift och op, för länge sedan och nyss, som är gravida, som fått barn efter och som fortsätter försöka...Solig

...ta en dag i taget, sätt upp delmål som att nu ta er igenom giftkuren först och främst...fast det är svårt att inte låta tankarna skena in i framtiden... KramHjärta
  • tusa
    MCT79 skrev 2012-02-11 21:27:32 följande:
    Jag manelma!
    Tryck visa endast på mitt nick så ser du min historia.
    Lååååång kamp och väntan men i onsdags kom äntligen våra gryn i 37+1! En liten Hannes och en ännu mindre Freja!

Ge inte upp!
    En stor bukett blommor får Ni av mig{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} och ett dubbelgrattis till de småBaby Jättefina namn, Freja heter min mans dotterGlad

Hur fick förlossningen?!
  • tusa
    Manelma skrev 2012-02-11 16:47:43 följande:
    Hej på er. Tänkte uppdatera er efter gårdagens kontroll. Lämnade blod, och blev undersökt, hcg nivån har sjunkit sen förra fredagen från 270 till 90 (igår). Ännu ligger allt kvar tydligen i äggledaren 2cm stort ungf, och vi bokade in återbesök om två veckor. Jag är glad att hcg sjunker, men undrar lite över hur länge det kommer vara kvar i äggledaren. Läkaren sa att kroppen ska lösa upp det och att det kan ta tid. Men hur länge? Hur kan jag vara säker att kroppen kommer att "lösa upp det"... låter konstigt. Men är ialf något lättad nu då det känns som att det inte är långt kvar innan kroppen stabiliserar sig.

Ingen annan här inne som inte behövt behandla sitt X? O vars kropp tog hand om det själv?
    Så härligt att hcg sjunker! Håller tummarna att det fortsätter nedåtGlad Det kan vara trixigt det där när det är x, då kan hcgnivåerna gå upp och ned lite som de vill...tycker det var länge att vänta 2v för återkoll när det är konstaterat X, eller vad säger ni andra?! Bra att ni har koll iaf och vet vad det är, så åk in på en gång om du får ont bara.

Jo visst städar kroppen upp, om det dör av själv, då reabsorberas det. Hur lång tid det tar är nog individuellt men det tog ju rätt länge för MCT79. Vad sa läkaren?

Imorgon är det prick 1månad sen min op...känns som alldeles nyss, och jag väntar ju nu på 1a mensen...undrar hur länge det kommer ta! Jag brukar ha 30-37 dagar, men oftast 33-35, så det är ju några dar kvar..men sen var det ju den lilla detaljen som jag faktiskt nästan glömt, att jag ju kan vara gravid...utan att jag egentligen har några förhoppningar, eller räknar med det alls, så tror jag vi prickade ÄL iaf och det finns ju bevis här på tråden om direktgrav efter op, såå, om min äggl nu är i funktion, så varför inte?

...chansen är ju trots allt inte obefintlig , vilket osökt sätter mig i den något schitzofrena sitsen att vänta och hoppas att  mensen dyker upp snart, för att komma ett steg närmare spolning MEN samtidigt det lilla hoppet att den inte ska göra det och att jag får ett plus iställetObestämd 
    kanske 4a skrev 2012-02-10 20:45:20 följande:
    Grattis, vad skönt att du slapp bråka om det. Jag vet inte varför de vill vänta två cykler. De kanske vill att kroppen ska hinna läka och återhämta sig ordentligt först.
    Jo, så är det säkert och jag klagar absolut inte, är så glad att jag får göra det alls!...men ok, lite otålig kanske dåFlört, nu när det är så nära blir det samtidigt såå långt borta ju!!!

Nockanpockan; Tänkt på dig idag...
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3