• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

MCT79: 5 gånger! Oj... Men vad tiden går - du har ju snart bebisar att gosa med!
    Jag vet ju att kroppen fungerar eftersom jag opererades för X september -10, och blev gravid i oktober och fick vår dotter i juli -11. Men jag är bara så sjukt rädd för att få ett X till eftersom jag har äggledaren kvar, trots operation.
    I vårt landsting tycker de att tidigt VUL är i vecka 8, vilket inte jag tycker.
    Ska sova på saken och fundera på vad som de egentligen sa och menade. 

• acinna

MTC79: Det är galet nära då!!! Mysigt med bebisar! Blir det "vanlig" förlossning eller snitt?
    Vecka 8 är skitsent, speciellt sedan överläkaren på KK/gyn här sa att "normalt sett spricker äggledaren i vecka 7". Då var jag i vecka 10... Med dottern så gjorde jag VUL i vecka 6+0 efter tjat och hot! Sedan i vecka 7+0 och 9+1.

litenbu: Ja, hur upptäckte de vårt X... Det började med en blödning i vecka 5+2, och sedan hann vi med 4 diagnoser, en skrapning i vecka 9+1 och sedan titthålsoperation i vecka 10+0. De misstänkte X vid blödningen eftersom jag sa att jag var stel i vänster ljumske, men det tog 5 veckor med tjat och oro och väldigt många läkarbesök och blodprover innan de kunde konstatera under operationen att jag hade X. 

• acinna

litenbu: I det läget var 5 veckor mer än en evighet! Kändes som jag levde i en bubbla mellan blodprover och VUL:n. Men jag är tacksam för att gynakuten tog mig på allvar i alla fall, trots att det tog nästan 4 veckor även med dem. Hoppas bara mina elever inte blev drabbade på jobbet, för jag kände mig i en bubbla och först var jag borta en fredag för skrapning, och sedan la de in mig torsdagen efter, och opererade på fredagen och jag var sedan sjukskriven i en vecka efter det, men borde fått den förlängd kan jag säga nu i efterhand!

• acinna

Mmmbop: Herregud vad tiden går!!! Snart har ju du också bebis! Lycka till!
    Borde ju egentligen fatta det eftersom vår Ella är 6 månader nu... Men det känns som igår hon kom, och som igår eller förgår som jag läste om era plus!!! 

• acinna

Manelma: Välkommen hit, och jag beklagar verkligen ditt X!!!

Kan inte svara på alla dina funderingar eftersom mitt X inte såg likadant ut som ditt. Men jag vet hur segt det är att bara gå och vänta på att något ska hända. Jag gick från en blödning i v.5+2 till 10+0 innan de hittade mitt X. Under den tiden hann jag blöda ut livmoderslemhinnan, gå på 7 VUL, träffa 5 läkare, få 4 diagnoser, ta upp mot 20 blodprover, göra en skrapning och en titthålsoperation. Jag hade som högst ett hcg på knappt 1600. De första tre veckorna fick jag bara svaret "Vänta, vänta, vänta" av läkarna, men till sist så satte jag ner foten och sa åt dem att om de säger ordet vänta en gång till så skriker jag, och då fick vi i alla fall höra arbetsgången och hur de tänkte.

Jag är sjukt rädd för ett nytt X, eftersom jag har båda äggledarna kvar trots operation. Jag blev gravid efter första mensen efter operationen och har en underbar dotter på 6 månader, men nu börjar vi planera syskon till henne... Tror inte någon som inte haft X vet hur rädd man är för att få det igen!!! 

• acinna

Manelma: Tänk på att ägget kan släpp från en sida och fångas upp av den andra äggledaren. Det rådet fick jag av läkare efter att ha pratat om ägglossningsVUL.

• acinna

MTC79: Grattis till tvillingarna! Fina namn ni valt!
    Hur gick förlossningen? Och jag hoppas ni mår bra alla 4 nu! 

• acinna

Österlenska: Välkommen hit och jag beklagar verkligen ditt X!
    Jag blev opererad så jag kan inte svara på hur det är med ägglossning efter metrotrexat. Min mens kom 4 veckor efter min operation i alla fall. Säger som Mika att det är 3 månader (på vissa ställen tom 6 månader) innan man ens bör försöka bli gravid igen.

När du blir gravid så ska du ringa mvc, KK eller gynavdelningen direkt och se till att få ett VUL och helst 2 hcg-prover så de snabbt kan se om fostret sitter rätt eller inte. Se dessutom till att det står i din journal redan nu att du ska ha ett tidigt VUL vid nästa graviditet.

Då får fråga hur mycket som helst!!! Vi har alla gått genom X på ett eller annat sätt, och vi stöttar varandra! Gruppen har hjälpt mig otroligt mycket!!! Inte konstigt att jag är kvar trots att jag hade X i juli-september 2010. 

• acinna

Österlenska: Jag är inte gravid alls just nu, men jag har istället en underbar dotter på snart 7 månader! Och vi börjar fundera på syskon till henne, så jag har varit hos gynläkare i vårt landsting och sedan privat för att jag vill att de ska kolla upp hur illa det är med min äggledare som de opererat i. De bedömde risken som mindre, men så klart finns den.

Jag fick en blödning i vecka 5+2, och det tog till 10+0 innan de kunde under titthålsoperation konstatera att det var X jag hade. Vi hade 5 veckors krig med sjukvården under den tiden! Jag opererades 17/9-10 och blev gravid ungefär en månad efter det. 

• acinna

MissMoa: Välkommen hit, och beklagar ditt X. Och grattis till din nya graviditet. Håller tummarna att den är på rätt ställe denna gången!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3