• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Mika: Jag ser ingen bild?

Jag kollade idag och när min gyn mätte(och jag blev gravid) så hade jag en äggblåsa som var 18,5 mm och slemhinnan var 10 mm. Tre dagar senare inseminerade jag (hade alltså fått omslag på kvällen två dagar senare), min gyn trodde mina äggblåsor växte med ca 1,5 mm/dygn och alltså borde den varit ca 23 mm när den släppte, slemhinnan ungefär 12 mm. Det var då jag vart gravid.

Jag tror inte man ska lita fullständigt på de digitala testen. Jag fick positivt utslag på ett (CB digital) som jag är ganska säker på visade fel. När jag tog ut teststickan var teststrecket betydligt svagare än kontrollstrecket men glad gubbe ändå. Månaden efter (när jag blev gravid) var teststrecket och kontrollstrecket lika starka när den glada gubben dök upp.

Det låter som lite tidigt att få ÄL nu, både på slemhinna och äggblåsor, men du kanske har en "snabb" kropp? Du kan inte åka in och få ett VUL idag på sophiahemmet då?

• Mmmbop
    Mika1980 skrev 2012-01-05 12:06:37 följande:
    Mmmbop: kunde inte lägga upp bilden, händer inget när jag trycker på "ladda upp bild". Om jag skulle ha gjort vul i dag skulle jag ha varit där på morgonen, då har de drop in. Men kunde inte pga jobb. Jag har räknat och räknat och kommit fram till att om äggblåsan växer 2 mm/dag så borde den vara ca 15 (?) mm på lör. Men så läste jag någonstans att de kan växa upp till 3 mm/dag efter dag 10 - att det går fortare då. Så då kan den vara 18 på lör.. Å, så jobbigt att inte veta.
    Jag förstår det, det är grymt frustrerande när kroppen "inte beter sig"!
    Lemis skrev 2012-01-05 12:54:47 följande:
    jag försöker verkligen njuta, men har så svårt. Idag fick jag tid på gyn efter mycket om och men. får vänta 15 dagar innan jag ska dit. men jag fick gråta och typ skrika för att få vul innan vecka 13. helt sjukt, de tyckte att jag skulle vänta till vecka 13 för då ser man hjärta och annat, men det var som jag sa att då är d för sent om det skulle visa sig vara ett X igen.  helt sjukt, hon ringde min läkare och ringde upp sen och då fick jag tid när jag är i vecka 6 går in i vecka 7. Att man alltid ska behöva slåss för denna vård.

Låter ju helt vrickat ju? Är dom helt dumma i huvudet, du kan ju inte vänta till vecka 13 om det skulle vara ett x?!? Vart bor du någonstans? Finns ingen privat gyn/ultramottagning? Kan ju lätt vara värt att betala en undersökning själv.

Jag fick en av min privata gyn när jag var i 4+6! Då såg man en liten skrutt på 1,3 mm (inget hjärta förstås) och man kunde klart och tydligt se att den satt i livmodern. Du kan läsa på min blogg här: hurdetkanbli.blogspot.com/2011/07/en-yttepytteliten-skrutt-precis-dar-den.html
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2012-01-07 13:06:09 följande:
    Inseminerades i dag, temphöjningen kom i dag också - undrar om det var för sent :/
    Oj, lycka till!! Vart åkte du denna gång?
  • Mmmbop
    Mmmbop skrev 2012-01-09 12:54:17 följande:
    Oj, lycka till!! Vart åkte du denna gång?
    Just ja, heminsemination var det ja... Hur har ni gjort med "kontrakt" och så? eller hur löser man det?
  • Mmmbop

IVF blire då... Den "positiva" är väl att man inte behöver försöka själv massa. Så det ska väl gå hyfsat snabbt att få hjälp

• Mmmbop
    Mika1980 skrev 2012-01-09 16:02:52 följande:
    Och är man ensamstående får man inte ivf alls. Utan får betala en förmögenhet och göra det i Danmark i stället, tack och lov för att de har kommit längre. Funderar på ivf om det inte lyckas på några försök nu.
    Vill du ha tips på bloggar? Jag följer några IVF-singelmammor? Eller så har du redan hittat själv =)
  • Mmmbop
    Supers skrev 2012-01-10 09:01:12 följande:
    Hej tjejor, allt har gått bra
    Skönt!
  • Mmmbop

Låter som det gått ganska bra iaf Supers. Skönt att ni får hjälp om det inte fungerar!

Lemis: Grattis till rätt placerad graviditet!! Min såg man också i livmodern i 4+6. Sedan gjorde jag ett privat UL i vecka 7+6 och då såg man hjärtat =)

• Mmmbop

Flebarnsmamma5 och tusa: Jag kan bara berätta hur Methotrexatet fungerade för mig.

Jag misstänkte ganska tidigt X eftersom jag plussade sent, småblödde och hade känningar (stickningar, ilningar, "kall-känsla") på vänster sida. Tog hcg och gjordes VUL varannan dag under ca en vecka. Pendlade på hcg mellan 400 och 900. En läkare hittade embryo på 15 mm i vänster ÄL i vecka 8 tror jag (7+6 eller nåt sånt). Ingen hjärtaktivitet. Fick Methotrexat, efter tre-fyra dagar fick jag en blödning från äggledaren ut i buken som var ganska smärtsam, men inte farlig. Troligen äggledaren som stötte ut fostret. Efter det blödde jag ca 5 veckor till och hcg sjönk sakta och var under två efter några veckor.

Så Methotrexatet fungerade utmärkt på mig. Fick sprutan 1 december. I maj gjorde jag en kontraströntgen av äggledarna och konstaterade fri passage i båda. Gjorde ett försök att bli gravid i maj som inte lyckades (äl från x-sidan, vänster). I juni gjordes försök två (äl från höger) och det lyckades. Nu är jag gravid i vecka 33.

• Mmmbop
    flerbarnsmamma5 skrev 2012-01-12 12:30:39 följande:
    Mmmbop. Vad positivt att det fungerade att bli gravid igen, grattisGlad Hur visste du vilken sida som släppte ägg? Känner du det själv eller med ultraljud? Var vände du dig för att få kontraströntgen, vet du kriterierna för att få detta och hur länge fick du vänta? Vad det en enkel procedur?
    Tack =) Ja, den fungerade bra på mig. Sedan ska nämnas att jag hade rätt ont i underlivet veckorna efter, nästan som blåmärken. Gjorde rejält ont om jag hoppade eller gick "för hårt". Vet inte om det berodde på Methotrexatet eller av x:et i sig. Magen krånglade en del och var uppblåst, jag vart förstoppad för första, och förhoppningsvis enda, gången i mitt liv. Så visst har det lite biverkningar. Men mycket berodde nog på retningen från x:et mer än något annat.

Angående undersökningar och behandlingar fick jag hjälp av min (privata) gynekolog. Hon fixade remisser för spolning och lät mig göra VUL (mot betalning förstås, tror jag betalade 700:-/undersökning). Så mitt tips är att hitta en egen gynekolog som man känner att man klaffar med och som kan hjälpa en fram genom vårdapparaten. Det är nog svårt om man ska försöka få den här typen av behandlingar via de akutläkare som tog hand om en vid x:et, även om jag träffade en helt fantastisk läkare på KI i Solna under min behandling som försökte hjälpa mig så mycket han kunde. Undersökningarna efterfrågade jag på eget bevåg och betalade som sagt för dem utanför högkostnadsskydd eller Landstingstaxa. Men det är ju upp till en själv om man tycker att det är värt det. Spolningen fick jag enligt Landstingstaxa eftersom min gyn var snäll och skrev en remiss. Själva spolningen gjorde jag på Ultragyn, Odenplan.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3