• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Lemis: Så fruktansvärt tråkigt! Och visst tycker man att de borde sett något på UL. Hjärtat kollar dom ju så himla noga tycker man. Jag tycker inte alls att det är konstigt att du känner som du gör. Att få barn är en jättestor omställning även om allt är bra. Att få ett barn med en potenteillt dödlig sjukdom blir en kris! Att våga knyta an och älska när man vet att barnet kan dö ifrån en allt för snart. Fruktansvärt. Att behöva se det lida och ha ont...

Jag hoppas ni har många omkring er som kan hjälpa er både privat och i era vårdkontakter, att ni får träffa sjukvårdpersonal som kan se era behov och hjälpa er.

Jag ber en bön för er och er lilla tjej. Att det går bra och hon och ni orkar kämpa er igenom de här första kritiska åren. Att ni får ett långt liv tillsammans och kan hitta tillbaka till lyckan och glädjen snart igen!

Kram    

• Mmmbop

Adnils: Jag hade liknande dig, fast mitt hcg gick lite upp och ner. Som högst låg det på 8-900 någonstans. Jag fick cellgifter och det funkade bra på mig. Hade X på vänster ÄL som var ca 1,5-2 cm (alltså "fostersäck och allt"). Men det var inte lätt att hitta, tror sex läkare kollade och det var bara en som såg det.

Jag var inte sjukskriven alls. Eller jag anmälde mig sjuk en halv dag då jag tog sprutan (eftersom de vill att man ligger kvar 4 timmar efteråt). Det var ingen som erbjöd mig sjukskrivning heller. Är väl annorlunda om man opererar sig förstås.

Jag gjorde en spolning senare och den visade inget fel, blev gravid med dottern på andra försöket efter X:et så det var nog otur. Det beöver inte betyda att du har skadade ÄL alltså, ibland har man bara sån himla otur tyvärr.   

• Mmmbop

Fast jag hade aldrig över 1000 och en läkare såg x:et vid två olika tillfällen, så det går visst.

Jag är danmarksinseminations-mamma så min dotter kom inte med vanligt sex =) Men jag väntade sex månader. Men rekommendationen är väl tre månader tror jag. Jag bad också om en spolning själv. Tror inte det är något dom erbjuder automatiskt.

Se till att skaffa en egen privat gyn som kan hjälpa dig framöver. Kan vara skönt om du blir gravid igen framöver och vill ha tidiga VUL och så.

Lycka till!      

• Mmmbop

Någon dom hört något från Lappgeten på ett tag? jag är ju inte inne så himla ofta och missar lätt uppdagteringar!

• Mmmbop
    Lappgeten skrev 2012-12-20 15:36:41 följande:

Mmmbop- Vad roligt att någon tänker på mig =) Nu blir jag glad.
    Jag slinker in här ibland någon gång, tror jag är ensam kvar att inte blivit gravid efter mitt första X 2010. Nu är det tre år sedan jag fick första utomkvedet och jag trodde aldrig att jag skulle sitta tre år senare fortfarande utan barn. Flera har ju fått barn sen dess och dessutom syskon, men ska jag vara ärlig är jag mest glada för deras skulle men visst känns det. Fyra år försökande och jag står på minus nu...

Det som händer här är att remiss är skickad till IVF-kliniken  25 mil bort så jag väntar svar därifrån men det är ingen kö här så jag hoppas på att kunna börja i vår/vinter.
    Är lite kluven om jag ska vänta tills efter lammningen som blir i feb/mars.

I övrigt mår jag bra, tror jag har accepterat läget fullt nu. De första åren som barnlösa var mycket värre.

Hej! Ja, allt blir ju normalttillstånd tillslut, för att man ska orka antar jag. Men bra att ni fått remiss för IVF! Nu håller vi tummar och tår att det här fjärde året är det sista barnlösa för er någonsin!
  • Mmmbop
    AlexandraViberg skrev 2012-12-27 20:57:40 följande:
    Pemberly: Håller tummarna för er i januari att den lilla eskimån ska fastna! :)

Hur går det för er andra tjejer?

Jag är i v.17 nu och har börjat känna rörelser och har fått en riktig mage. 11 månader sedan X nu.
    Plussade ganska precis 9 månader efter operationen.
    För nya läsare så opererade jag bort höger äl och sen började vi en utredning, vi hittade inga fel förutom bakterier i livmodertappen! Gjorde spolning av äggledaren och det var lite stopp där, så han spolade på lite hårdare och då rann det igenom. Fick en mens efter och sen åt jag två antibiotika mot bakterier innan vi skulle behöva operera bort den inflammerade biten av tappen.

Blev då gravid! Så har ni eller har haft problem med bakteriell vaginos. Få detta kollat innan ni börjar med baby verkstaden då det nog var det som var vårt problem hela tiden!
    Ja, det är tydligen vanligare än man tror Ludmila Ondrasek som är gynekolog i Sundsvall (och ganska känd i det här forumet har jag sett) testar alltid det det första hon gör och med antibiotikabehandling så har många blivit gravida snabbt efter år av problem.
  • Mmmbop
    AlexandraViberg skrev 2012-12-27 21:14:52 följande:
    Ja, jag tänkte gå till henne men Fryklund här i stan löste det bra.. Fick två behandlingar (han gick på lukten bara) som inte fungerade och jag berättade det, då tog han nya prover och tittade, då såg han att tappen var inflammerad och prover visade på bakterier som bodde där.

Fick då en annan starkare kur, som når längre upp än de vanliga mot BV som man får och ja, sista tabletten var 2 dagar innan äl och POFF gravida.

Har man dessutom som jag haft det länge (började redan 08) så är det vanligt att det blir många bakterier som blir svåra att få bort med de vanliga behandlingarna. Tjurskalliga liksom :P

Min gynekolog här i stan gjorde sånt test på mig också innan jag åkte till Danmark. Bra att det blir vanligare!

Har ni varit på RUL än? Spännande!! 
  • Mmmbop

Det är man ju alltid... Men det går trots allt bra i de allra, allra flesta fall! Ska ni fråga om kön?

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3