Inlägg från: Fru O Mamma Kokkonen |Visa alla inlägg
  • Fru O Mamma Kokkonen

Royal Canin (kattfoder)...

Torrfodret är ju rätt dyrt...

- men är det bäst?

Vart kan jag köpa billigaste Royal Canin, torrfoder till katterna?

Tar gärna emot tips på andra torrfodermärken, men inte dom som finns på ex; ICA... veterinärernas är bra med eller?

Om jag har Royal Canin torrfoder som dom äter som små minigrisar av, aldrig testat innan.. Men ska dom ha våtfoder i alla fall?

• Svar på tråden Royal Canin (kattfoder)...
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Zaria skrev 2010-01-29 12:30:53 följande:
    Hoppar på denna tråden om det är ok? RC är ju svindyrt och de bara höjer priset hela tiden, också nyfiken på ett billigare men fullgott alternativ...
    Ja absolut hoppa på..

Mina katter älskar ju RC, köpte en 400 grams påse till dem tre-fyra dagar sedan, slut
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Zaria skrev 2010-01-29 12:33:58 följande:
    Javisst är det så, nu köper vi ganska stora förpackningar som kostar multum, försökte ett tag att strikt dosera efter vad som stod på förpackningen men då gick katterna ner och blev "skrikiga"...
    Katter kräver ju olika mkt beroende på motion, storlek och ämnesomsättning, man vill ju inte att ens katt ska gå hungrig heller..
  • Fru O Mamma Kokkonen
    snuttP skrev 2010-01-29 12:48:13 följande:
    Nutra Nuggets torrfoder? Bra foder, mycket billigare än RC.
    Vart köper man det å så? Berätta gärna lite mer

Sen när jag läser om RC, det är ju också massa spannmål i väl? (lite osäker nu), men hon sa det var ren köttprodukt..

Katterna gillar ju verkligen Mjau, friskies torrfoder med, men vad är bra och inte.. svårt å läsa sig till tycker jag..

Exigent Savour Sensation fick dom nu...
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Majsan70 skrev 2010-01-29 12:59:14 följande:
    Om man anpassar fodret efter katten så bör de äta normal mängd o då är det ju inte så himla dyrt. Finns ju iams och pro plan o Hills o säkert en massa annat oxå att prova på. Köper man 400 grams påsar blir det ju tämnligen dyrt efetrsom det kostar mer ju mindre förpackning man köper. Här blandas xtreme hairball controll med Baby cat foder beroende på om vi har dräktig katt eller kattungar.  Jag upplever det inte alls särskilt dyrt.
    Nej, blir inte så dyrt om man tar 10 kg påse.. 62,90 kilot är inte mkt alls.. verkligen inte..

Men köpte ju 400 gr för 59, usch det får man en 2 kilos påse för på ica typ..

Köpte liten för att se om dom äter det, dom älskar det.. och såklart de ska ha maten..

Min ena katt fick kattungar fyra år sedan, hon har gått ner massor i vikt... nu på sistone, mår inte bra, hon behöver nytt foder.. jag mår jättedåligt för hon är så smal.. lilla älsklingen, hon har alltid varit smal katt så men nu Blev då rekommenderad Exigent Savour Sensation...
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Majsan70 skrev 2010-01-29 13:06:37 följande:
    För smala katter finns det special foder på djusjukhuset. Man kan oxå ge nutrical som innehåller mycket energi och dessutom stimulerar aptiten. Vi gav även baby cat samt outdoor foder till vår hon när hon var som smalast. Men vet ni anledningen till viktminskningen nu? Är katten ordentligt veterinärundersökt och är prover tagna?
    Jag har bara rådfrågat veterinären, dom sa att det antagligen var brist på något och sa jag skulle byta torrfoder och testa och se om hon gick upp i vikt.. Att det förmodligen är brist på animaliska produkter.. Så om det inte bli bättre så får jag åka med henne till veterinären..

Hon har ätit dåligt med, men det är nog för jag för en månad sedan bytte torrforder och hon äter inte så mkt av den, mest våtfoder och det är ju typ 80% vatten, SKIT.. jag tror verkligen hon kommer komma i balans med fodret, hon är gladeligen nu..

Har mer koll när jag häller upp, ser så hon äter.. för jag har två katter och andra är ju mer glad i ALLT.. så har inte tänkt på vem som ätit vad..
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Majsan70 skrev 2010-01-29 13:15:18 följande:
    Då hade ju nutrical varit nåt för henne.  Men i stort så hade jag åkt in med min katt o fått den ordentligt undersökt för att tappa mycket i vikt på kort tid är inte bra. I övrigt kan jag rekomendera att ge rått kött utöver torrfodret..om din katt tycker om detta vill säga. Härhemma får de rått kött ett par ggr i veckan o de mår toppen. Är din katt kastrerad föressten?
    Ja, det är ju det.. veterinärskostnader, vad kostar det att gå dit å ta massa prover? Det är ju inget jag vill snåla på iofs, men.. Vart köper jag nutrical? Tänkte jag kan testa något bra märke, foder och så får jag avvakta en vecka?

Ja, hon gillar rått kött..

Kyckling älskar hon, men det måste väl kokas först.. kokt torsk det innehåller inte så möe proteiner?/fett?
Svar på tråden Royal Canin (kattfoder)...