• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • HjärtatAlicia

Det här med försäkring och ersättning..
    Vi fick inte ett rött öre från Folksam när A operarades eftersom dom hade 6 månaders karens på sjukdom (vilket vi inte visste) och hon hade haft försäkringen i 5,5 månad när hjärtfelet upptäcktes.. så vi fick inget..
    Ringde Folksam och frågade om vi får något nu när det talas om en ny op, men får inget då heller eftersom hon är född med hjärtfelet..
    Då finns det ingen chans att vi kan söka ersättning för ärret heller va? :( 

• Näset
    HjärtatAlicia skrev 2011-05-29 20:21:23 följande:
    Det här med försäkring och ersättning..
    Vi fick inte ett rött öre från Folksam när A operarades eftersom dom hade 6 månaders karens på sjukdom (vilket vi inte visste) och hon hade haft försäkringen i 5,5 månad när hjärtfelet upptäcktes.. så vi fick inget..
    Ringde Folksam och frågade om vi får något nu när det talas om en ny op, men får inget då heller eftersom hon är född med hjärtfelet..
    Då finns det ingen chans att vi kan söka ersättning för ärret heller va? :( 
    Jo, det är två sklda saker, man får inget "bara sådär" för att de upptäcker hjärtfelet då det är medfött som man tex fått om de får en hjärnhinneinflammation som leder till skada ex....MEN du borde kunna få för både sjukhusvistelse, och ev ärr mm.
  • Näset

"bara sådär" låter hårt då jag vet att det är jättetufft med hjärtfel, men det jag menar att man får inget utan att det varit någon kostnad eller men av det. Så är det med min försäkring.

• HjärtatAlicia
    Näset skrev 2011-05-29 20:41:53 följande:
    Jo, det är två sklda saker, man får inget "bara sådär" för att de upptäcker hjärtfelet då det är medfött som man tex fått om de får en hjärnhinneinflammation som leder till skada ex....MEN du borde kunna få för både sjukhusvistelse, och ev ärr mm.
    Men som jag skrev så har vi inte fått/får vi inget för sjukhusvistelse överhuvudtaget. Inte ett öre... Och enligt Folksam kommer vi/dottern aldrig att få ersättning som rör hennes hjärtfel..
    Näset skrev 2011-05-29 20:43:04 följande:
    "bara sådär" låter hårt då jag vet att det är jättetufft med hjärtfel, men det jag menar att man får inget utan att det varit någon kostnad eller men av det. Så är det med min försäkring.
    Jo men det ÄR en kostnad att ligga på sjukhus i flera veckor och vara hemifrån, förlora arbetsinkomster m.m..

• Fröken Julie

Vi har inte heller fått pengar för att de upptäckte felet utan snarare, precis som Heritage skriver, för förlorad inkomst och nu för ärret. Så det borde ni väl absolut kunna söka!

• HjärtatAlicia
    Fröken Julie skrev 2011-05-29 20:55:39 följande:
    Vi har inte heller fått pengar för att de upptäckte felet utan snarare, precis som Heritage skriver, för förlorad inkomst och nu för ärret. Så det borde ni väl absolut kunna söka!
    Nej för att de upptäckte felet menar jag inte att jag har velat söka pengar för, men för förlorad inkomst och/eller sjukhusvistelse trodde vi, men Folksam sa nej.. och blir samma om det blir en ny op nu framöver..
  • Näset
    HjärtatAlicia skrev 2011-05-29 20:59:07 följande:
    Nej för att de upptäckte felet menar jag inte att jag har velat söka pengar för, men för förlorad inkomst och/eller sjukhusvistelse trodde vi, men Folksam sa nej.. och blir samma om det blir en ny op nu framöver..
    Men kolla med dem igen, skriv ett mejl och fråga och se vad de svarar....Visste ni om hjärtfelet när ni teckande den?

Ska inte jämför men vi hade en vattenskada här hemma (folksam som hemförsäkring) och de sa att vi fick 500 kr i ersättning för soffan som blev förstörd, jag bad att få namn och tel till den som gjort den bödömningens chef och fick efter samtal med denna 8000...så ibland jobbar det nog lite rötägg på deras kundtjänst;)
    Testa igen och prata med någon annan och fråga varför ni inte får!
  • HjärtatAlicia
    Näset skrev 2011-05-29 21:14:34 följande:
    Men kolla med dem igen, skriv ett mejl och fråga och se vad de svarar....Visste ni om hjärtfelet när ni teckande den?

Ska inte jämför men vi hade en vattenskada här hemma (folksam som hemförsäkring) och de sa att vi fick 500 kr i ersättning för soffan som blev förstörd, jag bad att få namn och tel till den som gjort den bödömningens chef och fick efter samtal med denna 8000...så ibland jobbar det nog lite rötägg på deras kundtjänst;)
    Testa igen och prata med någon annan och fråga varför ni inte får!
    Som jag skrev innan så har Folksam 6 månaders karens på sjukdom, och vår flicka var 5,5 månad när hennes hjärtfel upptäcktes.. och därför fick/får vi inget.. men jag ska faktiskt skriva ett låååångt mail till dom och höra efter igen.. för dom har sagt blankt nej i telefon hundra gånger..
  • Fröken Julie

Ja det där med försäkringar är inte lätt! Vår dotter var 1 år när hjärtfelet upptäcktes och det är möjligt att det varit annorlunda om dom upptäckt det tidigare. Vi har också Folksam så det borde ju vara samma policy. Som om man inte har nog att kämpa med................

• WhiteAngels

Går fortfarande här och väntar på den årliga kontrollen.Men dom verkar inte vara så punktliga som jag trodde.Trist om det blir en tid mitt i semestern =(

Svar på tråden Hjärtebarnen