• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • SatuJonna

Blev tyvärr ingen op för Lille Emil då han fick RS virus =/

Nu väntar vi på en ny op tid och hoppas innerligt att han håller sig frisk.

• Fröken Julie

Vilda vackra vilja: Vår dotter opererades för AV Commune för två år sedan, jisses vad tiden går fort. Operationen gick jättebra och hon mår hur bra som helst. Hon har också ett läckage och fortfarande en ganska missbildad klaff men den kan hålla länge tydligen. Vi går på kontroller en gång om året.

• Smileycat

Liams operation gick jättebra!
    (hans högra lunga hade lite svårt när de vill koppla bort hjärt- o lungmaskinen så han var lite ostabil ett tag) men allt gick precis "som de ville"..
     De "lagade" hans ASD med en goretex lapp och det var svårt att mäta då hans hål var väldigt oformligt, hade inga kanter osv.. Men ungefär en 14mm.
    Det var en till pojke som opererades samma dag för just ASD men med han räckte det med katerisering, så skönt för dom! Vi fick se han "som vanligt" några timmar efteråt och de fick åka hem dagen efter..
    Hans hål var ungefär lika stort tydligen men ändå "lättare", så där ser man verkligen hur olika allt är!

Vi är nu hemma sen någon dag och det är fullt bus här hemma, vi får försöka hejda lillebror! Iaf lite grann, är ju inte såå bra direkt att han klättrar, springer, hoppar o busar runt som en tok!
    Fått gett lite alvedon någon enstaka gång, men tror han tar ut sig ganska mkt (men idag tog jag ut de stora två timmar så han fick varva ner mite med pappa ) Men annars så verkar det knappt som om något hänt..

Idag har han blivit lite rosslig, småhostig.. Undrar om det är hans astma? Men vi har int ehört någon antydan till hans "flåshet" sen efter open!
    Men sen fick han feber, 38,5..
    Han opades för  ca 9 dagar sedan ju, HUR orolig ska man vara??
    Vi skulle träffa läkarna här på hemmafronten efter en vecka, men det är på tisdag när telefontiden öppnas igen? Inte tror jag vi får tid på samma dag?
    Men visst klart vi skulle ringa innan om han tex. visade symptom som påminner om magsjuka osv...
    Men lite feber och hosta, han är ju nyss opad?? :-S så svårt det här!! 

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • helma

Skönt att allt gått bra Smileycat

Att han har feber kan ju bero på att allt nu läker och kroppen jobbar på högvarv, men då du ändå funderar å tänker om det så ring ner till Lund(??) och fråga hur de ser på det hela. 1177 brukar vara ganska värdelösa och säger bara åk in för de vågar inte säga annat och att sitta på akuten i onödan vill man ju inte göra heller med ett såpass nyopererat barn.

• SatuJonna

På måndag åker vi ner till GBG med Lilleman igen...OP på onsdag om allt går som det ska!!!
    Hoppas innerligt att allt går bra...

• VildaVackraVilja

Vad skönt att allt har gått bra för er, Fröken Julie! Har er dotter behövt äta medicin efteråt?

Ni vars barn har gjort öppen hjärtkirurgi, hur har det sett ut efteråt? Vår dotter blev opererad för drygt en månad sen nu och bröstbenet ska vara läkt nu som jag har förstått men hon har fått en hård "utbuktning" över bröstbenet.
    Är det någon som vet om det kan bli så? Det kanske lägger sig så småningom? Men just nu ser det lite konstigt ut..

• Boo01

Vi har fått tid nu kl 10.00 30 maj ska vi skrivas in. Hur har ni andra gjort, har ni åkt mitt i natten eller åkt ner kvällen före och bekostat det själva? Står i kallelsen att vi ska berreda oss på en lång inskrivningsdag, känns ju så där om man måste åka hemifrån vid 4-tiden. En fråga till tänkte på natten innan när de ska fasta hur har det gått för er som har små bebisar som vill äta hela nätterna? Många funderingar ska ringa till sjukhuset imorgon, men tänkte att jag kunde få några snabba svar här först.

• SatuJonna
    Boo01: Är det GBG ni ska till?
    Vi åker ner dagen innan inskrivningen och bekostar inget själva.

Vi har varit nere en gång tidigare men fick åka hem pga RS virus, så det där med fastan förklarade de såhär:
    Han hade OP tid 8 på morgonen och skulle då få äta sista gången kl: 04.00,
    sen ska man vara på sjukhuset vid 07.00...
  • Boo01

Ja vi ska till Gbg. Bor ni på McDonald huset då? Verkar som vi ska bo där, då kanske vi kan åka ner kvällen före också. Skönt att de får äta till 04 kan ju bli jobbig natt annars. Så man sover inte på avdelningen natten innan op-dagen ?

Svar på tråden Hjärtebarnen