• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • Lotta m Tova

Det kanske finns mer kryddor på Ronald, vi fick aldrig bo där vet inte om det berodde på att hon inte hade syskon, så vi lagade mat på 67:an och bodde ¨på patienthotellet, det finns kyl där medan ni väntar på Ronald.

• Ineedanick
    Lotta m Tova skrev 2012-06-20 20:41:31 följande:
    Det kanske finns mer kryddor på Ronald, vi fick aldrig bo där vet inte om det berodde på att hon inte hade syskon, så vi lagade mat på 67:an och bodde ¨på patienthotellet, det finns kyl där medan ni väntar på Ronald.

På bm som ringde lät det som vi fick välja lite själva vart vi ville bo. Dock nämnde hon bara Ronald och patienthotellet. Inget om någon avdelning. Bara 44:an (tror jag det var där jag skulle ligga efter snittet någon dag).. Vi åker ner dagen innan snittet, då får vi mer info. Jag blir glad bara vi får ett eget rum med sängar och toalett
  • Lotta m Tova

Alltså 67:-an är barnhjärtavdelningen och dit kommer ni så småningom vi kom dit från neo innan op och efter op är det där en av er kommer att bo med barnet.

• Ineedanick
    Lotta m Tova skrev 2012-06-21 18:45:00 följande:
    Alltså 67:-an är barnhjärtavdelningen och dit kommer ni så småningom vi kom dit från neo innan op och efter op är det där en av er kommer att bo med barnet.

Då har vi det nog olika, för sköterskan sa att vi kommer att bo på Ronald eller patienthotellet nattetid, jag och min man tillsammans. Va konstigt.
  • Lotta m Tova

Ja så länge bebben ligger på neo eller iva, men när han är frisk nog så är det avdelningen som gäller.

• Ineedanick
    Lotta m Tova skrev 2012-06-21 19:54:19 följande:
    Ja så länge bebben ligger på neo eller iva, men när han är frisk nog så är det avdelningen som gäller.

Va konstigt att de inte sa något om det! Vi som par vill ju inte gärna dela på oss! Ska fråga dem mer när vi kommer till Lund på måndag. Kan ju vara skönt att ta varannan natt iof, så man får sova ut, men jag har aldrig sovit utan maken, så det blir väl att man ligger vaken ändå! Jag trodde vi skulle bo på ett eget rum tillsammans eftersom det var det de sa. På dagen vårdar vi vårt barn, och på kvällen går vi till vårt rum.

Jaja, få se vad de säger på måndag. Huvudsaken är att vi sover och får vara ihop efter snittet, och det skulle vi!
  • Ineedanick

Kan ju passa på att fråga dig eftersom du har erfarenhet; hur kommer det sig att det bara är en förälder som sover med barnet? Är det på grund av platsbrist? Hur ser avdelningen ut, jag antar att barnet inte har eget rum då eftersom det bara är en förälder som får sova där. Ligger han tillsammans med andra barn och föräldrar? Jag hatar att vara bland främmande folk, så det låter lagom lockande. Hur länge brukar barnen ligga på den avdelningen? Jag läste en blogg där föräldrarna fick bo ihop med barnet på patienthotellet när det blev stabilt, så det får man hoppas på!

Jag hoppas det är en liten fighter jag har i magen! Jag håller på och "preppa" honom med bra mat, så han ska vara fit for fight nästa vecka!

• SophiaI

Vi fick sova ett par nätter tillsammans på 67an, pappan och jag. Första natten sov vi på patienthotellet då flickan låg på BIVA. På hotellet ingick frukost för oss, annars kunde man köpa billigt på 67ab. Vi bodde i dubbelrum men det var bara vi där.

Men som sagt, efter två nätter fick bara en av oss sova med flickan på avdelningen.

• Lotta m Tova

Vi har alltid fått enkelrum, och det är jättefint med egen dusch och toa ordentligt skötbord, egen tv och så, att bo båda på patienthotellet med bebis skulle jag inte rekommendera, det är trångt och finns inga skötbord osv, då är Ronald mycket bättre. Den enda nackdelen med Ronald är att det inte finns tv på rummen.

Dessutom har man permis med bebis är man på väg hem, utan avdelningen är det som gäller så länge man är inlagd, men man kan ju vara tillsammans på avd till nästan hur sent som helst och sedan går den ena iväg och sover.

Jag har tagit alla nätter på avd då jag har ett väldigt kontrollbehov och Tovas pappa inte haft något emot det, dessutom har hon ju ammat länge vilket däremot är ovanligt när det gäller hjärtisar.    

• Lotta m Tova

Förresten Ineedanick, vi ska faktiskt till Lund på semester, vi åker den 9:e juli, syftet med resan är att Tova ska få se där hon är född och sjukhuset osv, så då kanske vi kan hälsa på er om ni vill och mår bra.

Svar på tråden Hjärtebarnen