• Mayko

J**vla förstoppning

Jag blir galen! (Och behöver beklaga mig)

Det är de förbaskade järntabletterna som är orsaken till allt elände. När jag skrev in mig i v 10 hade jag Hb 134. Vid en kontroll v 17 hade det sjunkit till 111, så jag började om än ngt oregelbundet med Niferex. När jag var på kontroll för 2 veckor sedan hade det sjunkit till Hb 102. Då hade jag försökt käka blodpudding, leverpastej, steka i järngryta m.m. Men eftersom jag slarvat en del med Niferexen (tycker de är lite läskiga att svälja av ngn anledning) så bytte jag till Fexim brustablett vilket funkar bättre. Så två veckor senare med två Fexim per dag så har magen helt tagit semester. Efter en vecka med katrinplommon och mer vatten och utan att skita så började jag med Laktulos 30 ml per dag. Efter 3 dagar med det och utan att ha gjort nr 2 på 4 dagar så tog jag ett klyx. Och nu har det gått 3 dagar igen, jag har fortsatt med Laktulosen, dricker vatten, käkar frukt och fibrer bla bla bla. Inte en endaste liten bajskorv i sikte. Så nu är jag gnällig och förstoppad....
    Jag vill inte ta 2 klyx i veckan i 15 veckor till. Så vad f*n gör jag?! 
    I vanliga fall är min mage så snäll och punktlig, en gång per dag, trallalla. Så det här var lite otippat...
    Var är den där okomplicerade graviditeten ngnstans där man glider omkring och glöder? Trösten är väl att bebisen verkar må prima :).
    /Mayko
  • Svar på tråden J**vla förstoppning
  • Lady Namárië
    Mayko skrev 2010-01-31 20:13:58 följande:
    Gröten låter mumsig, frågan är om jag kan få morgonpigghet på köpet? Jag älskar att sova på mornarna, så saker som tar mer än 2 min att plocka fram brukar strykas från menyn :). 
    Den ÄR god (men strunta i bananen om du redan är förstoppad). jag har alla torrvarorna färdigblandade i en burk, och då går det snabbt att koka den på morgonen.
    So say we all
  • Isbit

ingen som använder inolaktol?
    Har börjat med det för att se om det blir bättre

• MsTeee

känner igen mig sååå. Det som hjälpte mig var laxoberal. Tog det i vatten innan jag la mig på kvällen och dagen efter kunde jag göa nr2 för sösta ggn på 14 dagar!!! Innan hade jag provat ALLT kändes det som. Inte ens klyx hjälpte mig... Prova, hoppas det fungerar lika bra på dig!

• Mayko

Jag börjar undra Bettyblomman om det inte är ditåt det lutar. Vi får väl se hur nästa Hb ser ut. Hur lågt hade ditt sjunkit när de tog beslutet att ge järndroppet?

• Bettyblomma

Hb låg strax under 100, typ 98 så det är ju inte farligt lågt men de gjorde ett "större" blodprov som visade att depåerna var jättedåliga, har ingen aning om hur det syns eller vilka värden det ska vara. Då fixade de intravenöst järn.

Första gången gick bra, var inte obehagligt alls, bara lite järnsmak i munnen. Har dock inte börjat känna mig piggare än men det kunde ta en vecka eller mer sa dem. Ser fram emot mina kommande dropp så jag kan vakna ur dvalan jag befinner mig i just nu=). Lycka till!

• Isbit
    MsTeee skrev 2010-01-31 20:16:29 följande:
    känner igen mig sååå. Det som hjälpte mig var laxoberal. Tog det i vatten innan jag la mig på kvällen och dagen efter kunde jag göa nr2 för sösta ggn på 14 dagar!!! Innan hade jag provat ALLT kändes det som. Inte ens klyx hjälpte mig... Prova, hoppas det fungerar lika bra på dig!
    oj...14 dagar!!! Det är inte skadligt att inte få bajsa på så länge då?
  • oväntatväntatgravid

USCH!!! Vad jobbigt!!

Jag åt Niferex förut, mådde inte så bra. Det slutade med att när det väl kom något sprack det lite kändes det som och blödde, varje gång!.... Helt fruktansvärt!

Har du provat massera magen i en cirkel? Det hjälpte lite för mig..
    Men det verkar som att du har provat en del... =/

Går det inte att du tar tabletterna med lite större mellanrum? och bara äta fullkornsprodukter, massa sallad och grönsaker... det hjälpte mig också. Ingenting fick jag stoppa i mig som kunde fastna.

Ett tips jag har fått höra är att doppa maten man tänkt äta, tex en skiva bröd, i lite vatten. Den konsistensen det får är ungefär hur det blir i tarmarna. Vitt bröd = lim.

• MsTeee
    fanåxå skrev 2010-01-31 21:01:19 följande:
    oj...14 dagar!!! Det är inte skadligt att inte få bajsa på så länge då?
     Vet faktiskt inte men jag hade riktigt ont i min mage kan jag lova. Var på sjukhuset för hjälp, men de sa inget om att det skulle vara farligt. Men om det inte hade kommit ut så skulle jag åkt tillbaka dit.. Men nu fungerade ju dropparna så jag slapp det, Sköööönt! vill inte ens tänka på vad de skulle gjort om dropparna inte fungerat... (tänker; handskar på...plocka.. UFFA!!)
  • Mayko

Det blir liksom lite pest eller kolera, eller i mitt fall förstoppning eller anemi... Men jag har inte ont, bebisen sparkar energiskt och jag mår inte illa längre så det är ju bra! Och nu när jag fått gnälla lite och läsa alla snälla svar så känns det bättre :).

• Berengaria

Prova blutsaft som någon annan också tipsade om. Blir man inte alls förstoppad av och förutom järn så innehåller det en massa nyttiga vitaminer också :)

Svar på tråden J**vla förstoppning