• Mayko

J**vla förstoppning

Jag blir galen! (Och behöver beklaga mig)

Det är de förbaskade järntabletterna som är orsaken till allt elände. När jag skrev in mig i v 10 hade jag Hb 134. Vid en kontroll v 17 hade det sjunkit till 111, så jag började om än ngt oregelbundet med Niferex. När jag var på kontroll för 2 veckor sedan hade det sjunkit till Hb 102. Då hade jag försökt käka blodpudding, leverpastej, steka i järngryta m.m. Men eftersom jag slarvat en del med Niferexen (tycker de är lite läskiga att svälja av ngn anledning) så bytte jag till Fexim brustablett vilket funkar bättre. Så två veckor senare med två Fexim per dag så har magen helt tagit semester. Efter en vecka med katrinplommon och mer vatten och utan att skita så började jag med Laktulos 30 ml per dag. Efter 3 dagar med det och utan att ha gjort nr 2 på 4 dagar så tog jag ett klyx. Och nu har det gått 3 dagar igen, jag har fortsatt med Laktulosen, dricker vatten, käkar frukt och fibrer bla bla bla. Inte en endaste liten bajskorv i sikte. Så nu är jag gnällig och förstoppad....
    Jag vill inte ta 2 klyx i veckan i 15 veckor till. Så vad f*n gör jag?! 
    I vanliga fall är min mage så snäll och punktlig, en gång per dag, trallalla. Så det här var lite otippat...
    Var är den där okomplicerade graviditeten ngnstans där man glider omkring och glöder? Trösten är väl att bebisen verkar må prima :).
    /Mayko
  • Svar på tråden J**vla förstoppning
  • Mayko

Jippi!

Var hos BM idag och Hb har stigit till 112 :). Så järntabletterna gör iaf det de ska. Har inhandlat Lunelax (bulkmedel = fibrer, samma typ av preparat som Inolaktol), aprikoser, havregryn och apelsiner. Så får vi se hur det går, men det blir betydligt lättare att motivera sig när blodvärdet stiger. Och möjligen (kan vara önsketänkande) så känns det som att magen jobbar lite mer än tidigare. Så hoppet lever :).
    /mayko
  • Isbit

Nu har jag fått niferex oxå. Fast bm sa att dom inte gjorde att man blev hård i magen

• Isbit

Jag blir så innerligt jävla förbannat less på att aldrig bli skitnödig.
    Om det är bajs där så borde det väl trycka på eller?????

• Highlandertess

Jag tar inte ens järntillskott än och har redan förstoppning Fast har IBS och nu då jag mått så illa har jag inte klarat att ta min Inolaxol mot IBS:en så det kan hänga ihop med det. Inolaxol är en stabiliserande medicin som fungerar i tarmarna och den har verkligen hjälpt mig med mina icke-gravida besvär. Hoppas jag ska kunna börja ta den igen snart! Något att testa för dig också kanske?

• Chrika

Har samma problem och av min bm  fick jag recepten på en havregrynsgröt som man kan göra i förvägg o ha i kylen i flera dagar.
    1/2 dl linfrö+1/2dl russin+1/2dl katrinplommon (hackas i små bitar)+1/2 dl aprikoser i små bitar (allt detta lägga i blöt i 7 dl vatten på kvällen) På morgonen tillsätta 1 dl havrekli+2 dl fiberhavregryn koka 3-4 min (kan bli ca 4-6 portioner så det räcker några dagar
    Tycker sj. att det är gott o min lilla tjej på snart 3år älskar den :)))

• Isbit
    Chrika skrev 2010-02-10 14:02:24 följande:
    Har samma problem och av min bm  fick jag recepten på en havregrynsgröt som man kan göra i förvägg o ha i kylen i flera dagar. 1/2 dl linfrö+1/2dl russin+1/2dl katrinplommon (hackas i små bitar)+1/2 dl aprikoser i små bitar (allt detta lägga i blöt i 7 dl vatten på kvällen) På morgonen tillsätta 1 dl havrekli+2 dl fiberhavregryn koka 3-4 min (kan bli ca 4-6 portioner så det räcker några dagar Tycker sj. att det är gott o min lilla tjej på snart 3år älskar den :)))
    funkar den då?
  • tula

Jag håller med om inolaxolen, den är mkt bra i kombination med xyloproct suppar eller kräm. Sen funkar duroferon och blutsaft bättre för mig än vad niferexen gjorde. Man får väl pröva sig fram... MEN, Alla ni som stoppar i er extra extra mkt fibrer än vad ni är vana vid, komihåg att ni måste dricka massor för att inte få motsatt effekt nu när tarmarna är i princip orörliga. Om ni äter ex. linfrön får de aldrig vara torra utan måste läggas i vatten och bilda gele först och ändå sväljas med mycket extra vätska.

• Chrika

den funkar på mig iaf 
    och ja, tula har rätt man ska dricka massor med vatten om man ätermer fiberrikmat än vanligt 

• Isbit

Jag är då inte bra i magen än.
    Har haft problem sen början på januari. Har inte bajsat utan "hjälp" en enda gång
    Kan knappt äta längre för jag är totalt fullproppad med bajs o bebis så ingen mat får plats. Dessutom vågar jag inte äta när allt bara inte kommer ut nångång
    Fy fan

• UnDeuxTrois

Det allra bästa tycker jag är att äta mat som gör dig lösare i magen och göra det flera gånger per dag. Det räcker inte med t.ex. 4-5 katrinplommon/1 gång per dag.

Lägg istället in katrinplommonjuice till frukosten, ett par päron efter lunchen, ärtsoppa till kvällsmat osv.

Dessutom är min erfarenhet att Hemofer är mildare mot magen än nån av de andra sorterna (även Blutsaft är jättebra).

• Blåbärstroll

Jag blev trög i magen tidigt under min graviditet och började då med Lunelax (pulver till oral suspension) från Apoteket och det har fungerat bra. Skillnaden blev stor. Inte alls gott och kan vara svårt att svälja men har effekt! Ge inte upp! Kombinera med att äta gröt med linfrön varje morgon, samt frukt, grovt bröd och torkade katrinplommon. Drick mycket vatten i kombination med fibrerna och fröna. Lycka till!!

• Grazila

Är också sjukt trög i magen under graviditeten. Det är så himla jobbigt och värst av allt när man sitter på toaletten och sen märker att liksom "behovet klingar av"... Desperation!! 

Har hört att det kan hjälpa med en pall under fötterna då människan är skapt att eg. göra detta i hukande ställning. Sagt och gjort, jag testade och faktiskt (!!) det hjälpte själva reflexen. Skönt man har små barn, då kan ju pallen naturligt bo i badrummet :)
     Så ni andra som också kämpar med mag-kost och plågsamma toabesök: det här kan vara värt ett försök. 
  • Highlandertess

Har också testat med fotpall och det hjälper! Hoppas jag snart ska kunna sluta med mina Ondansetran, för den medicinen är ju tyvärr förstoppande. Men illamåendet har varit värre så därför har det varit viktigt för mig att ta den så jag får i mig näring så jag slipper bli inlagd på sjukhus igen.

Svar på tråden J**vla förstoppning