• Greta1

    Man hittade inga spermier - Vad händer nu??

    Vi hade också noll spermier vid 2 spermaprov. Vi tar ut dom via TESA/PESA - inga som helst problem. Såklart man gör en biopsi om man inte får ut några vid ett spermaprov - det är ju banne mig tjänstefel av en läkare att inte remittera det!! Vi fick dessutom mkt bättre resultat efter en hormonkur på min sambo; fler simmare av betydligt bättre kvalité, det kan också vara ngt att testa. Lycka till!

  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-09 22:20:14 följande:
    Åh vad skönt! Då finns det hopp! De kan ju hitta spermier via biopsi. Vad jag har förstått är det väl inte så stor chans att man hittar. Men jag vet inte!Har ni gjort ICSI då? Hur går det? Har ni lyckats?Maken ska ta ett nytt (andra) spermaprov på torsdag.Jag ringde igår och bokade en tid. Jag blev väldigt glad att vi redan fick komma på torsdag, jag trodde vi skulle få vänta flera månader.
    Hur stor chansen är att hitta spermier vid biopsi hör ju ihop med dels hur hans hormonvärden ser ut, dels hur hypofysen ser ut. Antar han har tagit blodprov? Har han fått magnetröntga hypofysen? Min sambo var helt normal på båda dom kollerna. Då är chansen väldigt stor att hitta spermier vid biopsi, och det tror jag generellt är så faktiskt. Det är ju inte vanligt att man inte har ngn spermaproduktion alls precis.

    Japp vi kör ICSI, dock har vi inte lyckats än. Men vi har bara 2 försök bakom oss så.
  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-15 15:49:04 följande:
    Hej!Ja, min man har tagit ett blodprov, men vi har inte fått svar än. Jag har en telefontid med vår läkare i morgon bitti. Då hoppas jag att vi får svar på blodprovet och det andra spermaprovet han har lämnat. Jag ska fråga lite om biopsi och hur vi går vidare.Något mer jag bör fråga?Lycka till vid ert nästa ICSI!!!
    Jag skulle fråga om dom kan göra både PESA och TESA (alla kliniker kan nämligen inte det efter vad jag förstår) och sedan skulle jag be dom att han får genomgå en hormomkur! Lycka till!
  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-03-27 21:53:11 följande:
    Jag kan ju berätta vad som har hänt på vår front.  Det blir ingen biopsi.  Mannens blodprov visade  ett FSH-värde på 12. Det är för högt och går därför inte att stimulera. Och det är inte lönt att göra biopsi.  Vi tycker inte det känns rätt att göra DI. Så vi hoppas att Gud griper in och gör ett mirakel annars kommer vi troligtvis adoptera. 
    Fattar inte varför det inte är lönt att göra biopsi...?
  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-04-06 22:31:52 följande:
    Läkaren ansåg att det var så liten chans att de skulle hitta spermier att det skulle göra mer skada än nytta att göra biopsi, för de små testiklarna.  Men läkaren skulle rådfråga RMC. 
    Men hur i hela världen kan han bedöma den chansen!? Dessutom gör det ingen som helst skada att göra en biopsi, och skulle man hitta om än bara ett fåtal spermier så gör väl det all nytta i världen för er?? Om jag vore ni skulle jag kräva en biopsi, det där är i mina öron verkligen inte ett godtagbart svar! Stå på er och lycka till!
  • Greta1

    GreenGal; låter bra - stå på er! Ni kan ju alltid kontakta Sophiahemmet som vi gjorde behandlingen på. Om dom får se era journalkopior så kan dom ju säga om dom hade testat en hormonkur på killen om ni gick hos dom. Dom vet ju onekligen att det funkar!

    Vi står inför ett nytt försök precis nu; har sprutat sedan i torsdags, har första VULet imorgon och ÄP + PESA nästa vecka {#lang_emotions_smile}

  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-04-20 09:25:55 följande:
    Vad roligt att ni är igång Greta! Stort Lycka till!
    Stort tack! {#lang_emotions_smile} Lycka till ni med!
  • Greta1
    Bouillotta skrev 2010-04-20 19:43:35 följande:
    Hej på er!Hoppar in lite i diskussionen och vill bara säga att min jag och min sambo har samma problem. Eller rättare sagt sambon, som efter omfattande utredningar visat sig helt sakna spermier. Saknar de celler som producerar sådana. Men trots att läkaren på andrologen visste det så gjordes iallafall en s.k öppen testikelbiopsi för att helt enkelt kolla om det fanns några spermier eller inte. Så man vet till 100%. Ingreppet var inte roligt och sambon fick 4 stora sprutor i testiklarna....men ångrar inte att han gjorde den. För nu vet vi iallafall att det inte finns några och vi har gjort att vi kunnat och slipper fundera mera på det. Så Green gal, stå på er för att kunna vara på den säkra sidan.Lycka till, vad ni än bestämmer er för.
    Tack för att du delar med dig! Vad innebär "öppen" testikelbiopsi? Bra att ni vet med 100% säkerhet som sagt, det MÅSTE man ju göra anser jag - annars kan man ju gå o fnula på det där resten av livet... Däför peppar jag Green gal att stå på sig!
  • Greta1
    Ullis K skrev 2010-04-20 20:15:32 följande:
    Blandar mig också in här. Har ungefär samma problem som ni andra, alltså sambons simmare är inte så bra. Har gjort 2 ICSI utan resultat. Men det jag blir lite nyfiken på är det här med hormonkur. Läkarna har inte nämnt något om det men det skulle alltså kunna förbättra kvaliteten eller antalet spermier eller vad?? Någon som kan ge lite info så vi vet vad vi ska bråka om nästa gång!
    Japp, det är korrekt! Varför klinikerna inte använder detta i större utsträckning är väldigt oklart - men gissningsvis har man inte testat/forskat så mkt kring det här (som så mkt annat inom inf fö). För vår del blev det en AVSEVÄRD skillnad både i antal o kvalité, och då ska tilläggas att min sambo hade normala hormonvärden! Så bråka på säger jag!! Och lycka till {#lang_emotions_smile}
  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-04-23 14:12:49 följande:
    Igår fick vi post från sjukhuset!  För drygt en månad sen när vi var på sjukhuset hade vi en sammanfattning av vår utredning med vår läkare. Då berättade vi att vi lutade åt donatorinsemination. (Som det ju inte längre gör) Vår läkare tyckte inte det var någon idé att göra biopsi, men han skulle höra med Linköping RMC för en "second opinion". Vi har hela tiden varit så inställda på att det är kört för oss. Att det inte finns någon chans för oss att få biologiska barn (i mänskliga ögon). I brevet vi fått står det: Bästa M & R! Jag har fått svar från dr. J i Linköping att chansen att få spermier vid provtagning direkt från testikeln inte är stora, men man kan försöka. Först behöver man komplettera med ytterligare blodprover. Om ni vill att jag frågar om eventuellt undantag för åldersregeln och så vidare, får ni höra av er igen. Mvh Överläkare H Vi har hela tiden varit inställda på att det inte blir någon biopsi, men nu så ska vi alltså få göra ett försök! Jag vet att chansen är jätteliten, men ändå att det finns en pytte pytte liten chans, gör mig lite glad. Och ger lite hopp! Vi har telefontid med läkaren redan på måndag! Läkaren skickade med våra Journaler, det var intressant att läsa... De prover han ska ta är kromosonanalys, LH och testosteron
    Grattis, kanon ju!
  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-05-26 23:26:16 följande:
    Nu så har vi fått provsvar på kromosonprovet maken tog. Läkaren ringde till maken idag.    Han har en kromosonavvikelse, som är väldigt ovanligt bland de som har azoospermi.  Skulle de hitta spermier genom biopsi och man gör IVF, är det stor risk att jag får missfall, eller att det blir missbildningar på barnet.   Läkaren skickar provsvaren till RMC som avgör om vi får göra biopsi.    Just nu känns det som vi skiter i alltihopa, det är ju så liten chans. Vi hade inte förväntat oss några bra resultat heller, så vi fortsätter drömma om vårt afrikanska barn!
    Vad tråkigt att höra GreenGal! Men avvakta provsvaret ändå. Jag skulle faktiskt oavsett överväga att göra ett försök för att se hur utfallet blir, befruktning etc. Ni kan ju i vilket fall bli föräldrar som sagt! Kram {#lang_emotions_heart}
Svar på tråden Man hittade inga spermier - Vad händer nu??