060810 skrev 2010-02-13 15:31:40 följande:
Enligt hon på FK som jag pratade med igår ang. vb sa att han måste ha en klar diagnos innan jag fick söka vb för han svårigheter han har idag... Vi sökte för ep:n, utvecklingsförseningen, astma x2 barn och mjölkallergi hos hans syster. Lämnade in ansökan i maj och ska få besked inom 2 veckor. Tagit en jävla tid!! Men jag fick inte lägga till det som hänt sen sist och nu hans autismproblematik. Det skulle krävas en ny ansökan och den kan jag göra när han har en färdig diagnos enligt henne... Det suger!! Det stämmer så väl in på Mino det som står om 1 åringen. Det här att han jollrar och härmar djur. Ja hunden o ankan men ändå.. :p Bara hoppas han utvecklas till att prata som en 2 åring snart, men vi får se när det kommer. Det kommer när det kommer. :p Bättre sent än aldrig.
Hon har fel!! Diagnosen spelar ingen roll!! Däremot så krävs det en ny ansökan o ett nytt läkarutlåtande där svårigheterna styrks.
Kanske är det ogjort arbete o inte så mycket mer pengar du får än om du avvaktar tills diagnos är klar? Om det ligger i snar framtid?
Annars kan du begära att de gör en bedömning av sonen om de anser att han är för ung ännu, så att du får en funktionsbeskrivning på honom.
Den kan du bifoga till FK o även ha som underlag för dagispersonalen..
Jag har haft samma problem som du ang dagispersonalen. Min A på 3,5 år började på småbarnsavdelning som 2-åring. Han har 1 syskon med autsim o ett med adhd+autistiska drag o vi sa från början till dem om att vi var oroliga för Anton osv. Men,, det var minnsann inget fel på honom, språket kommer o att han är ett yrväder (kallades för tornadon) hör till när man är pojke. De sa oxå att det inte är konstigt att han är som "han är". Som nr 4 i en syskonskara måste man se til att synas o höras. Fick oxå höra att det berodde på systern M snart 6 år (autism) o att han tog efter henne o behövde vara hemma mer utan henne..
När han började på storbarnsavd så brakade allt, eller brakade..men de såg det vi såg o de fick inte honom att fungera. Han behöver en vuxen hela tiden o har jättesvårt vid samlingar o matsituationer etc. Exakt en månad efter att han börjat där fick de in en resurs på heltid.. De ser det vi ser o det känns jätteskönt!
Jag tror att det är lättare att försöka släta över problemen o blunda för svårigheterna när man barnen är så små. med åldern ökar ju kraven, både kommunikativt o socialt mm o då blir liksom klyftan större. Som 2-åring är det mer "tillåtet" att vara lite sen o variationerna är stora. De "tar sig" ofta igen med ju!!
Som mamma så vet man däremot o jag tycker att du ska stå på dig! Det gjorde vi o Antons utredn är i slutklämmen nu.
Han remitterades till BHV från BVC vid 2,5 års kontrollen o efter bedömning där remitterades han vidare till BUP där han nu utreds.