• Svar på tråden Autismtråd 10
  • pcalma
    060810 skrev 2010-02-13 15:31:40 följande:
    Enligt hon på FK som jag pratade med igår ang. vb sa att han måste ha en klar diagnos innan jag fick söka vb för han svårigheter han har idag... Vi sökte för ep:n, utvecklingsförseningen, astma x2 barn och mjölkallergi hos hans syster. Lämnade in ansökan i maj och ska få besked inom 2 veckor. Tagit en jävla tid!! Men jag fick inte lägga till det som hänt sen sist och nu hans autismproblematik. Det skulle krävas en ny ansökan och den kan jag göra när han har en färdig diagnos enligt henne... Det suger!! Det stämmer så väl in på Mino det som står om 1 åringen. Det här att han jollrar och härmar djur. Ja hunden o ankan men ändå.. :p Bara hoppas han utvecklas till att prata som en 2 åring snart, men vi får se när det kommer. Det kommer när det kommer. :p Bättre sent än aldrig.
    Hon har fel!! Diagnosen spelar ingen roll!! Däremot så krävs det en ny ansökan o ett nytt läkarutlåtande där svårigheterna styrks.
    Kanske är det ogjort arbete o inte så mycket mer pengar du får än om du avvaktar tills diagnos är klar? Om det ligger i snar framtid?
    Annars kan du begära att de gör en bedömning av sonen om de anser att han är för ung ännu, så att du får en funktionsbeskrivning på honom.
    Den kan du bifoga till FK o även ha som underlag för dagispersonalen..

Jag har haft samma problem som du ang dagispersonalen. Min A på 3,5 år började på småbarnsavdelning som 2-åring. Han har 1 syskon med autsim o ett med adhd+autistiska drag o vi sa från början till dem om att vi var oroliga för Anton osv. Men,, det var minnsann inget fel på honom, språket kommer o att han är ett yrväder (kallades för tornadon) hör till när man är pojke. De sa oxå att det inte är konstigt att han är som "han är". Som nr 4 i en syskonskara måste man se til att synas o höras. Fick oxå höra att det berodde på systern M snart 6 år (autism) o att han tog efter henne o behövde vara hemma mer utan henne..
    När han började på storbarnsavd så brakade allt, eller brakade..men de såg det vi såg o de fick inte honom att fungera. Han behöver en vuxen hela tiden o har jättesvårt vid samlingar o matsituationer etc. Exakt en månad efter att han börjat där fick de in en resurs på heltid.. De ser det vi ser o det känns jätteskönt!

Jag tror att det är lättare att försöka släta över problemen o blunda för svårigheterna när man barnen är så små. med åldern ökar ju kraven, både kommunikativt o socialt mm o då blir liksom klyftan större. Som 2-åring är det mer "tillåtet" att vara lite sen o variationerna är stora. De "tar sig" ofta igen med ju!!

Som mamma så vet man däremot o jag tycker att du ska stå på dig! Det gjorde vi o Antons utredn är i slutklämmen nu.

Han remitterades till BHV från BVC vid 2,5 års kontrollen o efter bedömning där remitterades han vidare till BUP där han nu utreds.
  • A T V
    060810 skrev 2010-02-12 23:06:11 följande:
    Vart tycker ni jag ska vända mig för att kräva utredning av Mino (snart 2 år)?Hab eller bup? Privat? (vad kan det kosta i så fall?)Känner mig så lost.Fick massa skit på dagis idag... eller ja skit o skit.. de ser inga fel med Mino och anser att han är en fullt normal 2 åring...  *öh NOT*De ser så många barn dag ut och dag in i flera år så de vet minsann att det inte är något fel på honom.. Bara jag som inbillar mig typ..Fast sen sa min mamma en klok sak:Men hur många av de barnen som de anser är normala får sin diagnos först när de börjar skolan för att dagis vägrat inse problemen? Hur förstörda är inte de barnen när de väl får sin diagnos? Man har stulit en massa viktiga år för de barnen.Jag vägrar låta det hända med Mino!Det är något som är fel med honom. Men varför vägrar dagis inse det?Sen var logopeden där igår på besök. Nä inget fel på hans språk heller, helt normalt för en 2 åring! *joller normalt? 4 ord som man förstår normalt?* Sen att han har en jäkla språkförståelse det håller jag med om, där är han LÅNGT fram. Han förstår väldigt mycket och det är kanske det de fokuserar på? Ingen aning, men kände mig nästan överkörd av dagis idag när jag fick höra detta. De vägrar lyssna på hur det funkar hemma och när vi är ute och  även besöker andra..Är jag knäpp som ser fel som dagis vägrar se? Vi är fler som ser felen men det är bara dagis och personal som kommunen har anställda som inte ser felen! Är inte det lite märkligt??Fast fel och fel på honom, det kanske är fel ord, men ni förstår nog vad jag menar ändå. Han avviker.
    Jag kan bara säga att du är inte ensam. Jag har en son på 5 som fick diagnosen ADHD och Autism. men föskolan har helatiden sagt att han inte har några bekymmer alls. vi började mistänka att något va fel redan när han var 10 månader och började slå huvudet i bordet, väggen eller golvet om han inte fick som han vill, eller om något inte gick som han ville. han har aldrig klarat av en stor grupp, och nya människor funkar inte alls. Massiva raserutbrot där han gör ila sig själv och andra. men detta såg inte förskolan. de bekymmer som de inte kunde blunda för har de försökt skylla på vårat föräldraskap.
    men nu så har han fått sin diagnos, och nu har vi det svart på vitt.

Nu ska vi välja skola då han ska börja i förskoleklass och jag är helt LOST vet inte vilken skola som blir bäst, vanligskola med resur, spesialskola eller något annat, vet inte riktigt vad som finns för alternativ. är det någon som har några bra råd?
    Minna barn är mitt allt
  • 060810

Tragiskt att vi inte är ensamma om vårt problem! Men då är det som min mamma misstänker att de blundar och så får barnen sin diagnos sent och har missat massa värdefull tid till träning.

Jag ska lägga funktionsbedömning på minnet och ta upp det med bvc psykologen när jag träffar henne nästa gång. Sen ska jag ha allt nerskrivet på papper så förskolan får det och så ska jag använda det i en ny ansökan om vb. Det är inte ens säkert vi får något nu och då är det en hel del som vi tagit upp + söker för två barn...
    Får se om max 2 veckor när jag skulle ha fått ett besked. Är det ett ok beslut kan jag leva med det tills utredningen är klar i så fall.

• Busbellan

hej hej!!
    Vi har det ganska jobbigt här hemma nu, men jag är inne här och läser nästan dagligen, orkar inte skriva så ofta bara.
    men sån ibland så kommer det såna ljusglimtar som man bara måste få berätta om för er som förstår storheten i det

Idag gjorde August först ett av sina "ge mig uppmärksamhet" ljud, sen pekade han så fint med pekfingret precis som man ska peka mot lampan. Jag sa då "lampa" och han var helt överlycklig.
    Jag fortsatte att fråga honom var olika saker var och han fortsatte peka så perfekt med pekfingret

han har alltså aldrig någonsin pekat innan, utan bara viftat lite med handen när han velat ha nåt särskilt eller möjligtvis tittat åt rätt håll när vi frågat var någonting är

Mamma till Nora, August och Ella
  • 060810

HEJA August!!! :)
    Härligt med ett sånt framsteg!! :)
    Det brukar göra att man orkar lite till (sa alltid min mamma om min bror med autism) när man får små (stora) framsteg.

• Busbellan
    060810 skrev 2010-02-14 15:08:04 följande:
    HEJA August!!! :)Härligt med ett sånt framsteg!! :)Det brukar göra att man orkar lite till (sa alltid min mamma om min bror med autism) när man får små (stora) framsteg.
    Ja, så är det absolut
    Idag har faktiskt överlag varit en bra dag när august har varit på gott humör och busat
    Bara en blomkruka som åkt i golvet idag
    Mamma till Nora, August och Ella
  • 060810

Låter onekligen som en bra dag då. :)
    Skönt när det är så. :)
    Här har dagen med varit bra. Bara 3 utbrott på 2 timmar! :p Sen varit hos stödfamiljen och det har funkat bra. :) Ska hämta dem nu och då har de varit där i 6 timmar!! det som jag trodde skulle bli 2-3 timmar max blev alltså 6 timmar!! och det för att jag skrev att jag måste hämta hem dem för vi ska på middag hos min mamma ikväll.. :p annars vet i gudarna när jag fått hem dem! :p

• pönz

Hejsan alla!

Nu hoppar jag in här i tråden som jag inte har pratat i på typ ett år eller så. Tiden finns liksom inte till allt. Men nu måste jag bara fråga en sak om en grej som gör mig smått förvirrad. Jag har inte läst i denna tråden så jag ber så hemskt mycket om ursäkt om ni precis har pratat om detta (isf får ni gärna hänvisa dit...).

Jo Amir kommunicerar med PECS (eller ja, kommunicerar är väl att ta i, men han är på god väg i allafall). Det som vi tycker är himla jobbigt är att hela hemmet översvämmas av dessa bilder överallt. Vi har ingen bra förvaring till dem. Vi har provat att ha alla på kylskåpet men det blir liksom ingen ordning och reda, dessutom låser vi ofta köket. Senaste grejen var att vi satte upp de mest användbara bilderna på magnetlister i hans rum, men det funkar inte heller för då river bara småsyskonen ner dem *suck*.

Vi vill ha nån slags pärm eller nåt, med plastfickor. Har letat skitmycket i bokaffärer och frågat men det bästa de kan komma med är såna där "hockeybildspärmar" och det är för små fickor i dem (han har ganska stora bilder än så länge).

Hur gör ni?
    Grejen är ju ändå i framtiden att han ska springa runt med den där pärmen överallt så han måste ju börja lära sig att ha en sån, men jag vet inte HUR man gör en sån?

Har sett dessa; www.nilbild.se/nyheter.php
    och det är nåt sånt vi vill ha, men är det någon som vet var man kan köpa liknande på affär eller något annat förslag hur man kan "pyssla till det"?
    (vill ju kunna känna och klämma innan man köper så därför vill jag ej köpa från nätet)

Jag är ENORMT tacksam för svar!!
    kram på er alla

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • 060810

Märks direkt att Mino är hemma igen... Han får inte som han vill, låser sig och blir vansinnig...
    Han hade bestämt att han skulle följa med morfar hem och inte gå in till oss... Så blev till att låsa dörren o låta honom va vansinnig.. Sen blev han vansinnig för att han inte fick ha min pillerburk som jag glömt framme och snabbt tog undan när jag såg han närmade sig den... Varit hemma i 30 min nu o redan bråk... :(  tur vi ska till min mamma om 40 min.. Han är på sitt rum nu i a f och leker med sitt lego... lyckades avleda honom med det efter en liten stund..

Sen en sak som stödfamiljen sa som de tyckte var lite märkligt.. Ja inte enligt mig då det är vanligt för Mino att göra så men de tyckte det var lite märkligt.. Han hade suttit på golvet och lekt med kylskåpsmagneter i lite mer än 1 timme!   Helt vanligt för Mino, men de hade inte sett en unge leka så innan sa dem.

Svar på tråden Autismtråd 10