• Svar på tråden Autismtråd 10
  • HappyMind

Har era barn något specialintresse? Vår son älskar att spela Wii och Xbox. Det är det enda han vill göra. Xboxen har han i sitt rum medan Wiiet har vi i vardagsrummet. Wiiet är vi rädda om och där har vi en regel om att det bara får spelas när pappa är hemma. Nu är detta hans enda riktiga intresse och han är jäkligt duktig på det också. Nu funderar vi på att köpa ett Nintendo DS till honom. Jag ser det på två olika sätt: 1: jättekul för sonen med lite mer pedagogiska spel när det nu är hans stora intresse och det enda han vill göra. 2: med ett Nintendo DS säger vi att det är OK att spela så mycket som han gör.

Egentligen så kvittar det vilka leksaker vi köper till honom....för han leker inte med dem.
    Jag antar att ni med barn med spec.intressen har samma problematik. Hur resonerar ni?
  • Angi07

Hej tråden!
    Tre dagar i rad och min son vill inte och kan inte gå till skolan! det känns verkligen jobbigt nu, han vaknar på natten, skriker och sparkar på sängen så alla vaknar. Han är så trött på morgonen .  Vi har ingen liv längre. Jag ringde LSS och frågade om hjälp, så en kvinna från LSS kommer nästa vecka till oss, och psykologen kommer också hit . Undrar om någon vet om man får hjälp av LSS och vilken hjälp. Min kille är 7 år och har AS.

• Angi07
    HappyMind skrev 2010-02-10 12:42:11 följande:
    Har era barn något specialintresse? Vår son älskar att spela Wii och Xbox. Det är det enda han vill göra. Xboxen har han i sitt rum medan Wiiet har vi i vardagsrummet. Wiiet är vi rädda om och där har vi en regel om att det bara får spelas när pappa är hemma. Nu är detta hans enda riktiga intresse och han är jäkligt duktig på det också. Nu funderar vi på att köpa ett Nintendo DS till honom. Jag ser det på två olika sätt: 1: jättekul för sonen med lite mer pedagogiska spel när det nu är hans stora intresse och det enda han vill göra. 2: med ett Nintendo DS säger vi att det är OK att spela så mycket som han gör. Egentligen så kvittar det vilka leksaker vi köper till honom....för han leker inte med dem. Jag antar att ni med barn med spec.intressen har samma problematik. Hur resonerar ni?
    vi har samma problem här, D fastnar men dator och WII och vi har den i vardagsrummet med. Det är väldigt svårt ändra på det, han blir våldsamt och  skriker när vi stänger av dator varje kväll.
    Vi har också funderar på en nintendo Ds men det  känns som vi kommer att göra det jobbigare, han kommer aldrig tänka på annat .
    Psykologen tycker att vi ska låta honom spela så länge och vi kommer att få hjälp för att ändra lite detta, kanske hitta andra saker , men jag vet att det blir svårt.
  • kjempekul
    Har era barn något specialintresse? Vår son älskar att spela Wii och Xbox. Det är det enda han vill göra. Xboxen har han i sitt rum medan Wiiet har vi i vardagsrummet. Wiiet är vi rädda om och där har vi en regel om att det bara får spelas när pappa är hemma. Nu är detta hans enda riktiga intresse och han är jäkligt duktig på det också. Nu funderar vi på att köpa ett Nintendo DS till honom. Jag ser det på två olika sätt: 1: jättekul för sonen med lite mer pedagogiska spel när det nu är hans stora intresse och det enda han vill göra. 2: med ett Nintendo DS säger vi att det är OK att spela så mycket som han gör. Egentligen så kvittar det vilka leksaker vi köper till honom....för han leker inte med dem. Jag antar att ni med barn med spec.intressen har samma problematik. Hur resonerar ni?
    Vår son älskar att leka med sladdar, har inte heller brytt sig om leksaker. Den enda leksaken han brytt sig om är leksaksverktygen. Vi tänker att vi gör en positiv grej av specialintressena, utveckla leken med dem samtidigt som vi försöker vidga leken och visar hur man leker med vanliga leksaker också!
  • kjempekul
    Skumboll skrev 2010-02-10 12:03:38 följande:
    Sån tur ni har och fått diagnos så tidigt, go go,,,det finns bra chanser!!
  • Angi07

det verkar att tidigt diagnos är vanligare vid autism men vid AS blir det svårt att kunna göra det så tidigt pga. de grova svårigheter börjar när barnet är mellan, 6, 7 år, vid skolålder.

• mammaannika

Schnappi i magen: Din beskrivning av din son påminner väldigt mycket om min son som just nu är under utredning för autistiska drag. När han var 2- 3 år talade han överhuvudtaget inte alls. Var mycket kinkig med maten, vaknade klockan 4 varje morgon och var pigg. Hade INGEN kontakt med andra barn förutom storebror, Ville inte gunga, inte ha kroppskontakt.....
    Jag kan fortsätta länge.

Nu är det bättre. Han har börjat få ett fungerande språk ( efter kontakt med logoped), Han sover bättre, vill mysa på eget initiativ men är fortfarande kinkig med maten. Ja, det finns mycket mer att skriva.

Vi började ligga på redan när han var 2,5 år, fast att alla bekanta och t o m dagis och BVC sa att allt var som det skulle. (Han är bara lite sen, han kommer, alla är olika.....)

Vi bytte dagis p g a flytt och de sa med en gång att något inte stämde. I våras 2009 tog vi kontakt med BVC, rektorn på dagis ringde också BVC och förstärkte. I höstas blev utredningen klar på BHV där de kom fram till att han är ett år sen både språkligt och logiskt. Nu väntar utredning på BUP om autistiska drag.

Ligg på! Ni som föräldrar vet, er intuition är rätt! Lycka till.

• Förväntansfull0406
    Min son är extremt insnöad på film. Det är det enda han kan göra utan att avbryta, det är det enda som får honom att koppla av. Visst det måste man begränsa film (de säger ju att tv inte är bra??) Men det får även oss att få sitta ner en liiiten stund, bara för att pausa hjärnan. Ofta är det EN och samma film ett långt tag, han tittade på den här teknade bernard, ni vet han som slår sig hela tiden. Sen bryter han (eller vi) och bytar för han måste lära sig det med. Men sen är det nästa film som ska gå o gå o gå.

I mitt tycke är detta ingen fara, likaså med ditt barns spelande, min son har ju inte ens fyllt fyra, men jag tror det är högst aktuellt med schema, typ mellan kl fem och sex, eller en och en halv timme, ställa en äggklocka? det fungerar iaf för oss.

Just spel och data är tydligen vanligt hos autistiska barn/vuxna och det blir extremt duktiga på det området, min mans kusin (som är vuxen) jobbar inom data, det är inte många som slår han på fingrarna där

Så i mitt tycke, låt han spela! men gör ett schema, det är lätt att det blir timme ut och timma in.
    Julia 040827 Albin 060320 Bebis Bf 100801
  • Förväntansfull0406

Jag har ju faktiskt inte alls skribit något om min son, jag är ju ny här, så jag kan ju berätta lite om vad just hans problematik är. Han är ju som de flesta barn med autism.

Hatar att man tvättar hans hår, klippa är totalt rena jävla mardrömmen. Jag får smeka honom över huvudet, om jag är försiktig.

Han är periodvis extremt våldsam, slår, drar i hår, bits och sparkar riktigt riktigt hårt.

Han är väldigt "speedad" där skiljer han sig nog lite från andra, kan inte sitta still med en och samma leksak en längre period, det ska hända grejer HELA tiden. Förutom när man sätter på en film han tycker om, DÅ kopplar han ner sig själv på nått vis, somnar ofta.

Han har blöja alltid, vi försöker peridovis få honom torr, och kissa på toa gör han gärna! men det blir vi dels motarbetade på dagis, de orkar inte, och dels så vänder han lite på dagis, han tycker inte om det.

och så har han napp fortf. Där försöker vi begränsa, men ja, det e inte lätt.

Pratar nästan inte alls. Han kan när man typ läser böcker osv peka på bilderna och säger det jätte bra! men på nått vis så "orkar" han inte tänka efter när han pratar, det blir bara rappakalja.

Ja, så är han KORTA drag.

Vårt största problem är nog blöjan, eftersom han är svår att gå på badhus med, om ni förstår, och att han svårt att varva ner, det är ofta då han blir våldsam med, när vi tvingar honom.

Julia 040827 Albin 060320 Bebis Bf 100801
  • Skumboll
    kjempekul skrev 2010-02-10 13:26:29 följande:
    Sån tur ni har och fått diagnos så tidigt, go go,,,det finns bra chanser!!
    Oja, på det viset är vi väldigt lyckligt lottade.
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 10