HappyMind skrev 2010-02-10 12:42:11 följande:
Har era barn något specialintresse? Vår son älskar att spela Wii och Xbox. Det är det enda han vill göra. Xboxen har han i sitt rum medan Wiiet har vi i vardagsrummet. Wiiet är vi rädda om och där har vi en regel om att det bara får spelas när pappa är hemma. Nu är detta hans enda riktiga intresse och han är jäkligt duktig på det också. Nu funderar vi på att köpa ett Nintendo DS till honom. Jag ser det på två olika sätt: 1: jättekul för sonen med lite mer pedagogiska spel när det nu är hans stora intresse och det enda han vill göra. 2: med ett Nintendo DS säger vi att det är OK att spela så mycket som han gör. Egentligen så kvittar det vilka leksaker vi köper till honom....för han leker inte med dem. Jag antar att ni med barn med
spec.intressen har samma problematik. Hur resonerar ni?
Min son är extremt insnöad på film. Det är det enda han kan göra utan att avbryta, det är det enda som får honom att koppla av. Visst det måste man begränsa film (de säger ju att tv inte är bra??) Men det får även oss att få sitta ner en liiiten stund, bara för att pausa hjärnan. Ofta är det EN och samma film ett långt tag, han tittade på den här teknade bernard, ni vet han som slår sig hela tiden. Sen bryter han (eller vi) och bytar för han måste lära sig det med. Men sen är det nästa film som ska gå o gå o gå.
I mitt tycke är detta ingen fara, likaså med ditt barns spelande, min son har ju inte ens fyllt fyra, men jag tror det är högst aktuellt med schema, typ mellan kl fem och sex, eller en och en halv timme, ställa en äggklocka? det fungerar iaf för oss.
Just spel och data är tydligen vanligt hos autistiska barn/vuxna och det blir extremt duktiga på det området, min mans kusin (som är vuxen) jobbar inom data, det är inte många som slår han på fingrarna där
Så i mitt tycke, låt han spela! men gör ett schema, det är lätt att det blir timme ut och timma in.