• Svar på tråden Autismtråd 10
  • Skumboll

Förväntansfull; Jag har också en son som är överaktiv. Han kan aldrig aldrig aldrig vara still, inte ens när han sover. Han har väldigt kort uthållighet och behöver ny stimulans jämt, i snabbare takt än vad jag kan ge honom. Förutom när det gäller bilar, det är det enda som håller honom sysselsatt en stund utan att han ska riva hela vardagsrummet i jakt på något nytt. 

♥ Simon ♥
  • HappyMind

Jag har en liten fundering....

På dagis kan sonen springa sig svettig ute, han rusar upp och ner i pulkbacken och leker tafatt. Tafatt är typ den enda leken han kan leka med många barn. MEN promenera hemma funkar inte. Vi har 1 km till centrum och det är mycket pust och stön på vägen. Han klagar på ont i benen och stannar ofta. Det kan funka om han får springa fritt. Men det funkar ju inte alltid pga trafik. Detta har skapat mycket irritation, så nu går vi nästan aldrig på promenad längre. Är detta vanligt hos barn med AS eller Autism? 
  • mammaannika

Förväntasfull0406: Såg att sin son och min son är i stort sett jämngamla. Det du beskriver om toabesök och blöja är precis lika hät. Han kan kissa på toaletten om han vill. Men han har slltid blöja. Mitt dagis är samarbetsvilligt dock. Det är sonen som inte vill ha kalsonger där. Han har väl inte tid att tänka på kisseriet på dagis.

Vår pojke har också napp(+filt och lamm.) Han gillar också att titta på TV. 

• Jonathanmamma
    Förväntansfull0406 skrev 2010-02-09 20:33:58 följande:
    år jag fråga hur vårdbidraget funkar? VAD ska det gå till?? är det jobbigt att ansöka??
    Vet inte om du fick svar på detta men här kommer litet användbara länkar:

Vårdbidrag

Försäkringskassans förteckningar, vägledningar till vårdbidrag, merkostnader och praxis med domar gällande vårdbidrag

http://www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/vgl0220.pdf

http://www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/ana0619.pdf

http://www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/ans0404.pdf

FUB:s vägledning för vårdbidragsansökan

Regler om vårdbidrag finns i Lagen (1998:703) om handikappersättning och vårdbidrag.
    För att underlätta för dig som vill ansöka om vårdbidrag finns denna lathund:

http://www.fub.se/radgivning/lathundforansokanomvardbidrag/48/

Hälsningar
    Anna
    (mamma till Jonathan 6 år med autism, tränar IBT-intensivträning)
  • Jonathanmamma
    Jonathanmamma skrev 2010-02-11 08:23:01 följande:
    Vet inte om du fick svar på detta men här kommer litet användbara länkar: Vårdbidrag Försäkringskassans förteckningar, vägledningar till vårdbidrag, merkostnader och praxis med domar gällande vårdbidrag www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/... www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/... www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/... FUB:s vägledning för vårdbidragsansökan Regler om vårdbidrag finns i Lagen (1998:703) om handikappersättning och vårdbidrag.För att underlätta för dig som vill ansöka om vårdbidrag finns denna lathund: www.fub.se/radgivning/lathundforansokanomvard.../HälsningarAnna(mamma till Jonathan 6 år med autism, tränar IBT-intensivträning)
    Hmmm... Länkarna fungerade inte på Försäkringskassan. Här är ett par nya:
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Rapporter/FK%20Anser/Anser%202004%3a04.pdf

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Regler/V%c3%a4gledningar/V%c3%a4gledning%202002%3a20.pdf

Du får gärna maila mig om du vill ha dem som filer, samt våra maskade ansökningar. jonathanmamma@hotmail.com.

På min blogg finns mer info:
    http://annahelena70.bloggagratis.se/2009/02/11/1381388-lankar/

MVH
    Anna
  • Skumboll

Jamen suck. Igen. Helt plötsligt har även resursansvarige vänt helt och vill inte alls gå med på att vi tar fram den privat. 

Men, han poängterade att det ska anställas en speciellt för simon och att vi självklart ska få vara med i rekryteringen. 
    Det är väl visserligen bra, men allt vi kämpat för var ju helt i onödan. 
    ♥ Simon ♥
  • Angi07
    HappyMind skrev 2010-02-10 18:21:46 följande:
    Jag har en liten fundering.... På dagis kan sonen springa sig svettig ute, han rusar upp och ner i pulkbacken och leker tafatt. Tafatt är typ den enda leken han kan leka med många barn. MEN promenera hemma funkar inte. Vi har 1 km till centrum och det är mycket pust och stön på vägen. Han klagar på ont i benen och stannar ofta. Det kan funka om han får springa fritt. Men det funkar ju inte alltid pga trafik. Detta har skapat mycket irritation, så nu går vi nästan aldrig på promenad längre. Är detta vanligt hos barn med AS eller Autism? 
    vår son är 7 år , har As och gillar inte heller detta. Han får mycket stress när vi åker till centrum pga ljud, folk...Om vi måste åka dit det ska vara snabbt, jan menar handlar det vi måste och åka hem sen. I skolan har de promenad till skogen en gång i veckan men han går inte längre dit. Vi försöker lösa såna situationer på nåt sätt så han mår bättre, stress skappar oro, skrik , våldsamhet , sömnsvårigheter .
  • Angi07

behöver lite tips, vad skulle ni göra:

min son vill inte gå till skolan, tredje dag idag. jag pratar inte så mycket om det med honom , han blir bara orolig och stressad men det jag upplever nu är att han har blivit lite lugnare på natten och vaknar inte mycket nu när han inte gå till skolan. jag funderar på att följa med dit och stanna där men jag har varit så mycket hemma  och jobbar bara timanställning. Nästa vecka kommer en biståndhandläggare från LSS, jag tänker ta upp detta om man har rätt till nån ersättning när man är med barnet i skolan.

• Krickeline
    Angi07 skrev 2010-02-11 11:05:36 följande:
    behöver lite tips, vad skulle ni göra:min son vill inte gå till skolan, tredje dag idag. jag pratar inte så mycket om det med honom , han blir bara orolig och stressad men det jag upplever nu är att han har blivit lite lugnare på natten och vaknar inte mycket nu när han inte gå till skolan. jag funderar på att följa med dit och stanna där men jag har varit så mycket hemma  och jobbar bara timanställning. Nästa vecka kommer en biståndhandläggare från LSS, jag tänker ta upp detta om man har rätt till nån ersättning när man är med barnet i skolan.
    När man har ett barn med funktionshinder så har man tio kontaktdagar (vet ej det korrekta namnet, kolla med fk) för just sådana här situationer. Ring FK eller leta på deras sajt.
  • SaramedM
    Angi07 skrev 2010-02-11 11:05:36 följande:
    behöver lite tips, vad skulle ni göra:min son vill inte gå till skolan, tredje dag idag. jag pratar inte så mycket om det med honom , han blir bara orolig och stressad men det jag upplever nu är att han har blivit lite lugnare på natten och vaknar inte mycket nu när han inte gå till skolan. jag funderar på att följa med dit och stanna där men jag har varit så mycket hemma  och jobbar bara timanställning. Nästa vecka kommer en biståndhandläggare från LSS, jag tänker ta upp detta om man har rätt till nån ersättning när man är med barnet i skolan.
    Vilka anpassningar har gjorts i skolan för att minska intrycken för honom?

För våra barn är en massa intryck nog en av de svåraste sakerna med att gå i skolan/ förskolan

M blir också lugnare efter en period hemma,nått som gjort att vi imorgon ska träffa LSS handläggare och ansöka om mer avlösareservice så vi kan korta hennes dagar
Svar på tråden Autismtråd 10