• MCT79

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

mojutten skrev 2011-08-29 22:19:01 följande:
    Hej i tråden,

Har haft fullt upp då min svåger gift sig i helgen och vi har hjälpt till en hel del plus haft släkten på besök. Det var både roligt och jobbigt. Många tal om att det vore ok med utökning av familjen så där till nästa sommar. Även om det inte var riktat till oss så tyckte jag det var jobbigt, sen var det en 4 månaders liten sötnos där som gjorde att det skar i hjärtat en smula.

Jag känner att jag inte är på topp, energin räcker inte riktigt till och i dag har jag spenderat hela dagen på soffan halvsovandes eller sovandes. Det är tur att jag får det iaf.

På onsdag är det dags för läkarbesöket. Jag börjar bli lite nervös. Tänk om det är något fel på någon av våra kromosomer, tänk om vi bär på någon mutation som helt sätter stopp för allt?

Ledsen att mensen har dykt upp SoB.

Hur blir det NN, ska ni testa inseminering denna månad?

Kramar till alla
    Jag tänkte såhär inför vårt läkarbesök med svar på kromosomtestet.... OM det är så att någon av oss hade ett kromosomtest så finns det enorma möjligheter med IVF idag... där de kan analysera innan man sätter tillbaka något och på det sättet eliminera risken att man får mf av den anledningen!

Vår läkare sa dessutom att det är ovanligt att man har kromosomfel... i de allra flesta fall hittar man ju aldrig något fel.... vilket ju är en klen tröst för oss som försöker och försöker... för om man hittar något kanske man iaf kan göra något åt det...

Tusen kramar till dig mojutten! Och okänsligt/klantigt tal kan man tycka, de kan ju mycket väl befinna sig i samma sits som oss andra... kämpandes...
    Gravid igen, tvillingar! Chock!
  • MCT79
    mojutten skrev 2011-08-30 07:27:19 följande:
    Tack MCT! Jo, jag vet att det är ovanligt att det är något fel och att man med PGD kan plocka ut friska embryon förutsatt att man känner till mutationen men det tar lååång tid och jag är så less på att vänta.
    Jag antar att jag helt enkelt inte ska gå händelserna i förväg utan vänta tills i morgon och se.

Hur är det med dig och de små? Jag hoppas att ni växer så det knakar alla tre.
    Mmm jag förstår din känsla kring väntan... man gör ju inget annat känns det som... vänta på äl, på bim, på äl, på plus....gah!
    Jag håller tummarna för att allt ser fint ut i morgon! Det är ju trots allt det bästa! <3

Med de små var det toppen för en vecka sen och förmodligen nu också, jag personligen är inne på dygn 4 med migrän och skulle gladeligen hoppa framför ett tåg om jag fick...
    Akuten igår och fick citodonsuppar 500mg...  akuten idag och de fattade ingenting av hans ordination och ordinerade maxdos... ska bara våga ta det.... :S
    Gravid igen, tvillingar! Chock!
  • MCT79
    mojutten skrev 2011-09-05 07:27:13 följande:
    Hej igen

NN, jag är sjukskriven till den 8:e. Jo, jag känner till KBT så till vida att min svägerska har gått en hel del i sån terapi och att jag haft vänner som läst till kognitiva beteendevetare men rent praktiskt så blir det något nytt.

För tillfället så är vi de enda intressenterna på huset (jag hoppas att det fortsätter så) så det är mer att hon ska acceptera vårt bud. Det har varit alldeles för överprisat.

Nikki, bra att du får sköldkörteln kollad iaf. Jag håller tummarna för er.

Pimpinellan, läser du någonsin tråden? Hur är det med dig?
    Jag går i KBT.. har gjort sedan september förra året... fick en stress/utmattningsreaktion pga min arbetsplats och från idag är det tänkt att jag ska gå upp på 75% (med helt nya arbetsuppgifter)...

Men jag är vråååålförkyld med hosta och feber... så idag är jag hemma..

Just ja...KBT var poängen... det är både bra och jobbigt... man tvingas fundera över varför man reagerar som man gör på saker och hur man kan göra annorlunda.. samtidigt som man får verktyg för att det ska fungera...  men det är en ständig kamp faktiskt... för det är fasen så mycket lättare att köra på i gamla hjulspår än att tvingas stanna upp och reflektera... för det kan vara både jobbigt och ledsamt.

Jag hoppas det är en form som fungerar för dig också!
    Väntar tvillingar! 15+0 idag!
  • MCT79
    TantTingeling skrev 2011-09-05 18:58:38 följande:
    Pimpinellan: Missade ditt inlägg: Jäkla skit också. 6 år är en evighet. Hoppas att det vänder snart! *Kram*

MCT:  *Vink, vink*
    hihi * vink vink!*
    BettanB skrev 2011-09-05 18:51:23 följande:
    MCT: Låter nästan mer som kognitiv terapi än KBT måste jag säga. Så mycket bättre...
    Jaa kanske det... vi pratar en del om hur jag beter mig i situationer (stressiga) som uppstår också.. Jag går bara dit och det hjälper, sen får dom kalla det vad dom vill.. ;)  Solig
    Väntar tvillingar! 15+1 idag!
  • MCT79
    mojutten skrev 2011-11-22 13:09:34 följande:
    Hej i tråden,

Var bara tvungen att få skriva av mig lite. Jag har säkert nämnt tidigare att kollegan som jag delar kontor med är gravid. Jobbigt så klart, men fram tills nu har hon iallafall haft hyfs nog att inte påtvinga mig en massa info om sin graviditet. Hon vet vad jag har varit med om så hon har tagit mycket hänsyn även om hon aldrig direkt prata med mig om det. Så nu helt plötsligt så har hon börjat att komma med en massa kommentarer om graviditeten och om barn. Det är bara vi två i  kontoret och det är inte stort så det går inte direkt att ignorera. Jag vill gärna vara glad för henne och jag har känt att jag till viss del också klarat av det tills nu men jag orkar inte med att sitta och prata om graviditeter och barn. Min strategi just nu är att bara svara kort och hoppas att hon ska fatta hinten. Det har också blivit jobbigare eftersom hennes graviditet nu är offentlig och då kommer det helt plötsligt in andra i kontoret och ska prata med henne om just detta. Jag som helst vill undvika att tänka på graviditeter och barn.
    Jag var bara tvungen att få skriva av mig lite frustration.

Hoppas att det är väl med er.
    KÄnner igen det där.. hade också gravida kollegor när jag kom tillbaka efter min skrapning...
    Jag tror det bästa är att säga något på en gång, annars kommer man till en punkt när man tappar kontrollen och fräser nått bara.
    Jag sa helt lugnt till den ena av mina "jag förstår att du är jätteglad över din graviditet och har ett stort behov av att prata om den, men du vet också vad jag har varit med om och kämpar med. Jag skulle uppskatta jättemycket om du pratade med någon annan än mig"..

Hon bad mig tusen gånger om ursäkt och även om det slank ur nått nån gång på ren reflex från henne så blev det myyyyycket bättre.
    Hon kanske tror att det "gått en tid" och att det nu känns "bra" för dig... ?
    Väntar tvillingar! 26+0 idag!
  • MCT79
    Pimpinellan skrev 2011-11-22 14:50:39 följande:
    Och själv sitter jag här helt skräckslagen,jag blev nämligen gravid detta försök,men om jag fortfarande är det och i så fall hur länge det får fortgå återstår att se. Har inte testat,men jag är aldrig sen och har lite symtom så gravid är jag/var jag. Stenkoll på äl! Chockad trots att jag rent teoretiskt vet att oskyddat sex kan leda till graviditet,men vid min ålder och med min historik trodde jag faktiskt inte det skulle ske igen. Vågar knappt gå på toa,igår var jag 100% säker på att mensen kommit,men inte en droppe. Ska avvakta till imorron om jag inte blöder idag och ringa läkaren. Men jag tror inte jag hinner så långt,hann jag inte sist ju...
    Inga grattis tack,men en liten tumme!
    *håller två små tummar*
  • MCT79
    Pimpinellan skrev 2011-11-22 14:55:04 följande:
    Tack! Det är så knäppt,andra skulle ju jublat,men inte efter 6 m.f och vid min ålder och alla år vi försökt. Jag önskar jag mådde illa,såna graviditeter är väl i regel säkrare? Har aldrig mått illa.
    Jag jublade vid mitt första plus... vid de andra...nä.
    Jag kämpar fortfarande med att omgivningen är mkt gladare och mer förväntansfull än vad jag själv är..."ooooh tvillingar vad roooooligt"  "mhmm..." Å så kommer det dåliga samvetet..

Jag tror (eller vet... ) att vi har andra referensramar... vi vet hur mycket som kan gå åt helvete..

Kram på dig, det kanske är just det här plusset ni väntat på hela tiden! Vi håller tummarna här. Alla tre. :)
  • MCT79

Just ja. ang. illamåendet.  Jag har inte mått särskilt illa alls. Inget alls i andra graviditeter och i denna lite runt v 8-10. Å då har jag ännu högre hormonnivåer iom tvillingar...

• MCT79
    Pimpinellan skrev 2011-11-23 18:05:57 följande:
    Ett dygn till...
    en timme i taget... har du testat?
    Väntar tvillingar! 26+1 idag!
  • MCT79
    Pimpinellan skrev 2011-11-24 11:31:25 följande:
    Åt helvete igen... VARFÖR!? Om det ändå blev bara vanlig mens av det,nu vet man ju att det hann bli nåt. Helvete också,hur ska man orka!? 8 månader gravid måste vara den värsta tortyr man kan gå igenom. Och precis innan jag fyller år och innan jul... Drömde om missfall,sov oroligt och vaknade och blödde. Inte störtflod än,men den kommer ju... Finns egentligen ingen mening forsätta med hemmaförsöken,mina ägg är ju usla. Måste boka klinik,det här går ju inte... Ikväll köper jag nåt gott och moffar hela kvällen. Ska på julmarknad också idag,hade redan bestämt och det brukar vara jättekul så jag går ändå. Orkar inte gråta hela dagen,orkar inte tänka. Om jag börjar tänka bryter jag ihop så mycket att jag aldrig reser mig igen...
    Jag sitter här och svär högt... min sambo kommer hem och berättar om klienter till honom som blir gravida till höger och vänster (missbrukare hela bunten) och så finns det individer som inte kunde bli mer lämpade som föräldrar som aldrig får en chans ens...

Det gör ont i hela mig Pimpinellan.... mängder med kramar till dig...  <3
    Väntar tvillingar! 26+2 idag!
  • MCT79
    mojutten skrev 2011-12-13 08:30:34 följande:
    Inte ens en dag fick jag bara känna glädje. I går kom blod och det fortsätter idag, inte färskt dock. Jag tror snart inte att jag orkar mer. Har tagit ledigt från jobbet
    Nej nej nej.... jag hoppas det är gamla rester som ska ut, visst blödde du innan du plussade också??
    Förstår om det känns hopplöst idag....*kraaaam*
    Väntar tvillingar! 29+0 idag!
  • MCT79
    mojutten skrev 2011-12-28 13:54:28 följande:
    Tack för tummarna men det gick inte denna gång heller.
    Men vad fasen.... Gråter
    Väntar tvillingar! 31+1 idag!
  • MCT79
    mojutten skrev 2011-12-29 13:12:07 följande:
    Tack.
    Det känns hopplöst. Vår läkare tror att ivf ska vara lösningen, att kunna välja ut ägg som delar sig och ser friska ut. Jag är skeptisk, men är villig att ge det en sista chans.
    Vi har redan nått botten så det kan inte bli värre.
    Det jag fick höra efter 5:e missfallet var att par med upprepade missfall men som lyckas bli gravida på egen väg har stor chans att lyckas med IVF.
    Har inte sett några siffror på det dock... men det verkar ju som fler läkare tror/vet det då!

Kraaam på dig!
    Väntar tvillingar! 31+2 idag!
  • MCT79
    Saftmedbulle skrev 2011-12-30 21:39:09 följande:
    Nu börjar nojjandet på riktigt... v. 6... några små bruna flytningar... Hmm, jaa... varför skulle det gå den här gången, när det har skitit sig tidigare? Man är väl lite skadad kan jag tänka :(
    Jag hoppas du har feeeeeeeel! Har du något VUL inplanerat?
    Väntar tvillingar! 31+3 idag!
  • MCT79
    Saftmedbulle skrev 2011-12-31 10:36:10 följande:
    VUL 9/1... Det är väl bara små flytningar... tänker jag mig. Men läskigt är det (försöker att hålla huvudet kallt...) - har ju tyvärr inga positiva erfarenheter av graviditeter så här långt. Alla skriver alltid att "jodå, det är vanligt med små bruna flytningar och det gick bra för mig, bla, bla, bla... men... usch fy sjutton, varför kan man inte bara spola fram tiden till typ v. 18 eller nåt? Tack för pepp i alla fall - det behövs! Gott nytt år!
    Jag vet precis. Jag har inte heller någon bra erfarenhet av flytningar. Rosa, röda som bruna. Det har aldrig funkat. Förrän denna grav. Fick ju en stoooor brun/röd flytning... och allt gick bra... Så bevisligen KAN det göra det också.

Men jag förstår precis hur dina tankar går!  Kram!!
    Väntar tvillingar! 31+4 idag!
  • MCT79
    mojutten skrev 2012-04-03 09:06:23 följande:
    Pimpinellan, jobbigt när kroppen krånglar och när livet i övrigt också är tungt. Hoppas ni får en ljusare vår och kan komma igång med FET el EA.

Jag själv är just nu rätt stabil och känner mig lugn. Vi är mitt uppe i vårt första ivf.

Du har rätt i att två personer inte gör mågon tråd. Har du något tips på någon annan bra mf-tråd med lite mer liv i?
    Här är en superbra tråd...
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

och här en för de som plussat...
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52198836.html

Världens goaste tjejer som hänger där... jag har själv hängt i de där trådarna i lite över två år...
    ~ Hannes & Freja 120208 ~
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3