• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Twixie
    TinaZ skrev 2010-10-06 08:42:42 följande:
    Alltså......kan man verkligen reagera med magont på ägg utan att ha ätit det själv.
    Nu är det tredje gången som sonen gråter på natten samt bajsar löst o ofta efter att de ätit ägg på förskolan.
    Det händer inte varje gång, men visst blir jag fundersam när det har hänt fleraggr.
    Att man kan reagera luftburet det käner jag till, men med magbesvär......
    Kan man reagera med anafylaktisk chock vid inandning av ägg så är det kanske inte helt orimligt att även reagera "på vanligt sätt" när han får ägg i sig? Det finns ingen risk att han ändå på något sätt fått i sig ägg ändå? På förrförra förskolan hade de t.ex. bakat utan ägg men först bakat en kaka med ägg och sedan bara sköljt ur skålen innan de bakade Melvins äggfria kaka. Det reagerade han på. En annan gång reagerade han på pannkakor av ungefär samma anledning. Så det han fick sade dem var äggfritt men de hade slarvat vid tillagningen och det lilla reagerade han på.

Det finns inget annat samband mellan de tre gångerna, t.ex. handhavandet? Ingredienser? Fröknar?
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • TinaZ

mmmm...känns så himla långsökt bara o jobbigt att ta upp med dem. Känner mig så anklagande o överdrivet petig.
    Hur de praktiskt gör vid servering vet jag inte,visst kan det vara så att det är ngn praktisk miss som gör att han reagerar.
    Vet inte heller hur känslig han är. Han kräktes +fick nässelutslag vid intag av rått ägg. Det ger tydligt utslag på pricktest också.

• Twixie

Kan du kanske inte pröva lite hemma? Göra en rätt med ägg i till dig som tillagas och se om han reagerar på det? Kanske kan kännas grymt att utsätta honom för det men om han reagerar på det hemma, så är det ju med största sannorlikhet det även på förskolan. Reagerar han inte alls hemma trots att du kanske t.o.m. steker ägg så är ju risken mindre att det det är pga det. Känns hemskt ibland att utsätta dem för sånt medvetet, samtidigt känner jag iaf att det är bättre att göra det i trygg miljö där man har tillgång till ev. mediciner och kan hjälpa på annat sätt än när det händer på förskolan....

• Kavat
    Twixie skrev 2010-10-06 12:45:48 följande:

Kan du kanske inte pröva lite hemma? Göra en rätt med ägg i till dig som tillagas och se om han reagerar på det? Kanske kan kännas grymt att utsätta honom för det men om han reagerar på det hemma, så är det ju med största sannorlikhet det även på förskolan. Reagerar han inte alls hemma trots att du kanske t.o.m. steker ägg så är ju risken mindre att det det är pga det. Känns hemskt ibland att utsätta dem för sånt medvetet, samtidigt känner jag iaf att det är bättre att göra det i trygg miljö där man har tillgång till ev. mediciner och kan hjälpa på annat sätt än när det händer på förskolan....

Eller ännu hellre hos en kompis, mormor osv.
  • TinaZ

Tack för råd, de är guld värda. Prova hemma är väl det jag har funderat på.
    Men som du skriver Twixie man känner sig grym. Kan inte påminna mig att han reagerat de gånger vi lagat o ätit nåt med ägg hemma, men det sker å andra sidan nästan aldrig så kan hända att jag inte tänkt på det då.
    Vi har efter provokation på barnmottagningen även fått rådet att prova försiktigt med mjölk,men vi kan ju inte prova samtidigt med ägglagande. Då blir man inte särskilt mycket klokare.
    När han får ngt med mjölk nu kommer ingen akut allergisk reaktion,men ledsen på natten o många bajsblöjor med lösbajs verkar hänga ihop med det tyvärr. Vet inte omdet betyder att vi ska hålla borta mjölk ytterligare elleromman bara måste vänja honomvid det sakta. Vi har tfntidmed läkaren om ngn vecka.

Vi har fått backa med hans storasysters äggätande också. Hon är 4år och får en liknande reaktion (lös mage) utom den gången hon hon åt sockerkakssmet. Då blev det både nässelutslag,rejält magont och tillslut kräktes hon.
    Detta trots godkändprovokation på barnmottagningen. (äggpulver+vatten)

• Twixie
    Kavat skrev 2010-10-06 13:20:28 följande:
    Eller ännu hellre hos en kompis, mormor osv.
    Ja, jag bävar lite för när han kommer börja kanske äta middag hos kompisar. Även om de vet om hans allergi kanske de inte tänker på att läsa på allt. Som förälder till allergibarn läser man ju på allt i tid och otid och vet av erfarenhet vilka märken etc som fungerar. Man kan ju heller inte lämna över det på barnet att säga till heller (inte heller bli arg på föräldrarna för att de inte läste t.ex.). Samtidigt måste man ju också släppa iväg dem sen också. På kalas är det lättare för där är man mer förberedd och kanske tar med sig eget men en vardagmiddag " kanske man inte tänker på att dem inte tänker på allergin på samma sätt. Nu är det troligtvis några år innan det blir så att Melvin ringer hem och säger att han inte äter hemma men det är ju närmare nu än när han testades positvt för ägg .

Tack o lov tar verkligen båda våra föräldrar allergin verkligen på allvar. Farmor är allergisk mot vitlök så hon har också blivit van att läsa på allt. Känns skönt att inte behöva kontrollera varje gång man är hos dem iaf (även om kontrollmänniskan i mig ibland gör det ändå Men jag vet att jag inte måste det.)
  • Kavat

Tack för alla tips och råd om dagis! Nu är jag äntligen klar med infon till dem... 8-9 A4... Men det är väl bättre att infon finns där så de kan kolla när det behövs.

• Yosa
    Twixie skrev 2010-10-06 14:10:51 följande:
    Ja, jag bävar lite för när han kommer börja kanske äta middag hos kompisar. Även om de vet om hans allergi kanske de inte tänker på att läsa på allt. Som förälder till allergibarn läser man ju på allt i tid och otid och vet av erfarenhet vilka märken etc som fungerar. Man kan ju heller inte lämna över det på barnet att säga till heller (inte heller bli arg på föräldrarna för att de inte läste t.ex.). Samtidigt måste man ju också släppa iväg dem sen också. På kalas är det lättare för där är man mer förberedd och kanske tar med sig eget men en vardagmiddag " kanske man inte tänker på att dem inte tänker på allergin på samma sätt. Nu är det troligtvis några år innan det blir så att Melvin ringer hem och säger att han inte äter hemma men det är ju närmare nu än när han testades positvt för ägg .

Tack o lov tar verkligen båda våra föräldrar allergin verkligen på allvar. Farmor är allergisk mot vitlök så hon har också blivit van att läsa på allt. Känns skönt att inte behöva kontrollera varje gång man är hos dem iaf (även om kontrollmänniskan i mig ibland gör det ändå Men jag vet att jag inte måste det.)
    Den rädslan har vi börjat tass med nu Elin är 5.5år och har börjat gå på kompisars kalas och leka hemma hos kompisar. Jag berättar alltid TYDLIGT om hennes allergi och även hur illa de blir (att det liksom inte handlar bara om lite röd om munnen eller klåda utan att hon faktiskt ligger 12 timmar på golvet och kräks) Jag erbjuder mig alltid att gärna ta med eget till kalasen tex glass eller bulle. Of´ta har vi gått igenom märke i telefonen. Jag ger alltid en lapp med mitt telefonnummer till föräldern så attt de lätt kan nå mig.
  • Yosa

...samt betonar att vid minsta tvekan kan de ringa mig så hjälper jag dem eller att de absolut inte får chansa och jag brukar också berätta hus orolig jag är för dettta (det brukar bita hårdare om man dessutom berättar sin oro)

• Molina
    Meus Veritas skrev 2010-10-01 21:39:46 följande:
    Hej på er!

behöver era erfarenheter nu då jag börjar bli nervös. OM två veckor ska min son äntligen få sitt vaccin. Detta ska ske på sjukhus efter mycket om och men.

BVC har inte vågat ge honom sitt 2 års vaccin och allergicentrum har sagt att de inte ger vaccin. Efter över ett års käbblande mellan bvc och allergicentrum så ska han alltså äntligen få sitt vaccin.

Men jag börjar bli nervös, tänk om han får världens reaktion!? Sprutan ska ges i tre omgångar under dagen med en timmes väntetid emellan. visst vi kommer vara på sjukhus men ändå.....

Finns det nån som varit med om detta?

Kan tilägga att min son är 3, 5 år gammal och vi kan inte ens knäcka ett ägg i hans närhet utan att han får utslag.

//Fia
    Hur gick det för din son och vaccinationen, min dotter ska snart få vaccin och har äggallergi, hur gör dom? Nu har hon inte så kraftig äggallergi men ändå har hon allergi.
Svar på tråden Äggallergitråden