• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Billabong
    Buggis skrev 2010-12-10 13:44:23 följande:
    Hej

Min dotter fyller år nästa vecka och ska ta med sig något att bjuda på till dagis. På dagis finns det barn med både äggallergi och glutenintolerans, så min fråga är: vad ska jag baka? Har ni några smaskiga recept?
    Förra året gjorde jag en sockerkaka utan ägg och chokladbollar. Men nu har ju som sagt glutenintolerans tillkommit i sällskapet.... Det är ju roligast om alla kan äta av samma sak tycker jag.

Tack
    Ett förslag för att göra det så enkelt som möjligt: isglass.
  • Buggis
    Billabong skrev 2010-12-10 14:22:46 följande:
    Ett förslag för att göra det så enkelt som möjligt: isglass.
    Jaaa, det är sant förstås. Det ska absolut tas under övervägande.... Det krångliga är att jag inte hör till den enkla typen.... Tyst
  • Sousafon

Hej ni rutinerade allergimammor!

Jag undrar en sak om kakrecept. Kan man göra alla mjuka kakor utan ägg? Jag har ett recept på mjuk kaka där man har bara bakpulver, men om jag vill göra om ett vanligt recept och bara göra det utan ägg, hur gör jag då? Som när man ska vispa ägg och socker poröst, lite svårt utan ägg... Vi klarar vanligt mjöl och mjölk, det är bara ägget som måste bort.

Buggis: Skulle inte glasstårta kunna vara något? Eller kanske tårta med maräng? Vet inte på rak arm om gluten, men visst är det märkligt nog så att köpemarängbottnar inte innehåller ägg?

• mamma till tre troll
    Sousafon skrev 2010-12-10 20:00:18 följande:
    Hej ni rutinerade allergimammor!

Jag undrar en sak om kakrecept. Kan man göra alla mjuka kakor utan ägg? Jag har ett recept på mjuk kaka där man har bara bakpulver, men om jag vill göra om ett vanligt recept och bara göra det utan ägg, hur gör jag då? Som när man ska vispa ägg och socker poröst, lite svårt utan ägg... Vi klarar vanligt mjöl och mjölk, det är bara ägget som måste bort.

Buggis: Skulle inte glasstårta kunna vara något? Eller kanske tårta med maräng? Vet inte på rak arm om gluten, men visst är det märkligt nog så att köpemarängbottnar inte innehåller ägg?
    kan du inte vispa smör o socker så de blir "fluffigt".. o sedan tillsätta resten utan ägg? har för mig att jag gjort ngt sånt recept nångång
  • Gladhannapanna

Jag har provat "no egg" i pannkor, funkar ok i tunna pannkakor men tjockpannkakan gick inte att äta. Någon som har ngt bra recept på tjockpannkaka utan ägg?

Jag har läst på tuberna med köpt kristyr och hittar inget som skulle kunna vara ägg, men när dottern åt en pepparkaka emd kristyr kräktes hon, men det kan bero på att hon ätit ngt annat som retade, typ en garntråd!

har inte vågat ge med kristyr fler gånger, har någon någon erfarenhet av detta?

• mamma till tre troll
    Gladhannapanna skrev 2010-12-20 14:59:12 följande:
    Jag har provat "no egg" i pannkor, funkar ok i tunna pannkakor men tjockpannkakan gick inte att äta. Någon som har ngt bra recept på tjockpannkaka utan ägg?

Jag har läst på tuberna med köpt kristyr och hittar inget som skulle kunna vara ägg, men när dottern åt en pepparkaka emd kristyr kräktes hon, men det kan bero på att hon ätit ngt annat som retade, typ en garntråd!

de var inte pepparkakan då?
    vanliga tunna pannkakor har jag bara kört lite bakpulver o de har gått jättebra tjockpannkaka har jag inte provat..
  • Gladhannapanna
    mamma till tre troll skrev 2010-12-20 15:03:38 följande:
    de var inte pepparkakan då?
    vanliga tunna pannkakor har jag bara kört lite bakpulver o de har gått jättebra tjockpannkaka har jag inte provat..
    Nej, det är inget ägg i pepparkakan, det har jag kollat och hon har ätit flera utan kristyr som gått bra.

Jag har också använt bakpulver i vanliga pannkakor men tycker att de blir lite pösiga och inte lika goda själv att äta. Trevligt att slippa göra två varianter!
  • mamma till tre troll
    Gladhannapanna skrev 2010-12-20 15:08:35 följande:
    Nej, det är inget ägg i pepparkakan, det har jag kollat och hon har ätit flera utan kristyr som gått bra.

Jag har också använt bakpulver i vanliga pannkakor men tycker att de blir lite pösiga och inte lika goda själv att äta. Trevligt att slippa göra två varianter!
    ok. ja då kanske de är kristyren iaf..

jag tycker dem bli bra pannkakor.. vi äter alltid samma (ja så långt de går i matväg såklart)
  • Miralicia
    Gladhannapanna skrev 2010-12-20 14:59:12 följande:

Var det köpt kristyr då som var på just de pepparkakorna när hon kräktes?
    För annars om man gör egen kristyr är det ju oftast ägg med i kristyren.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Gladhannapanna
    Miralicia skrev 2010-12-20 22:30:53 följande:
    Var det köpt kristyr då som var på just de pepparkakorna när hon kräktes?
    För annars om man gör egen kristyr är det ju oftast ägg med i kristyren.
    Köpt kristyr på ica, jag valde att köpa just för att det är ägg i den man gör själv.
Svar på tråden Äggallergitråden