• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Vimma

Det verkar som att lillan har extrem fiskallergi som gör att hon inte kan äta ägg eller kyckling som oftast matas med fiskfoder. Vi har i alla fall fått remiss till barnkliniken för fortsatt utredning och kontakt med dietist. Tyvärr brukar fiskallergin inte växa bort.....

• IdaVi

Tackar Sara för att jag hittat hit !
    Kommer nog ha nytta av denna tråd iom dotterns äggallergi. Skönt att få tips, råd och stöd av andra i samma situation. Och snart vankas 2-årskalas med tårtbak och annat och då är det ju bra att få lite nya idéer.  

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • IdaVi

Hoppar in med en liten fråga om ugnspannkaka. Kan man göra äggfri ugnspannkaka som smakar bra och får "vettig" konsistens? Nån som har något bra recept för jag är så himla sugen på det och har köpt hem två nya syltburkar

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Kavat
    IdaVi skrev 2010-09-18 20:28:49 följande:

Tackar Sara för att jag hittat hit !
    Kommer nog ha nytta av denna tråd iom dotterns äggallergi. Skönt att få tips, råd och stöd av andra i samma situation. Och snart vankas 2-årskalas med tårtbak och annat och då är det ju bra att få lite nya idéer.  

Välkommen!
  • Kavat

Hur har era förskolor gjort med ägg?
    Pratade med kokerskan idag. De värmer all mat i samma ugn, även om det är t.ex fiskpudding med ägg i och äggfri mat. Funkar sådant? Erfarenheter?

Vi har ju tagit bort ägg helt hemifrån så jag har ingen aning om det skulle funka.
    Vet ju heller inte hur känslig han är mer än att han visar på tester att han kan få andnöd, men vi har ju lyckas undvika ägg helt hittills och han reagerar med klåda om han tar i ett ägg.

Sen sa kokerskan att de får majonäsbaserade såser en gång i veckan - de innehåller ju otillagat ägg. Finns sådant på era förskolor?

Även ägg i tillagad form finns ju i puddingar, pannkakor osv sa kokerskan.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till allt. Jag vet ju faktiskt inte hur sonen reagerar, om han reagerar, men känns livsfarligt att ha honom sittandes bland 1-3 åringar som äter ägg i sin mat.

Jag som trodde det "bara" var veten och havren vi behövde oroa oss för... Obestämd Har ju glömt hur man lagar mat med ägg...

• Yosa
    Kavat skrev 2010-09-22 13:39:54 följande:
    Hur har era förskolor gjort med ägg?
    Pratade med kokerskan idag. De värmer all mat i samma ugn, även om det är t.ex fiskpudding med ägg i och äggfri mat. Funkar sådant? Erfarenheter?

Vi har ju tagit bort ägg helt hemifrån så jag har ingen aning om det skulle funka.
    Vet ju heller inte hur känslig han är mer än att han visar på tester att han kan få andnöd, men vi har ju lyckas undvika ägg helt hittills och han reagerar med klåda om han tar i ett ägg.

Sen sa kokerskan att de får majonäsbaserade såser en gång i veckan - de innehåller ju otillagat ägg. Finns sådant på era förskolor?

Även ägg i tillagad form finns ju i puddingar, pannkakor osv sa kokerskan.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till allt. Jag vet ju faktiskt inte hur sonen reagerar, om han reagerar, men känns livsfarligt att ha honom sittandes bland 1-3 åringar som äter ägg i sin mat.

Jag som trodde det "bara" var veten och havren vi behövde oroa oss för... Obestämd Har ju glömt hur man lagar mat med ägg...
    Jag svarar gärna på dian frågor. Är själv förskolläare och har en dle allergiska barn på jobbet samt en äggallergisk dotter på 5,5 år som gått i förskola nu i 4 år.

I samma ugn: Vet inte hur det går med det. På Elins förskola lagas all maten i ett centralkök och jag antar att specialkosten tillagas separat. Men pröva själv hemma att göra tex en ugnspannkaka i ugnen samtidigt som du gör något utan ägg och se om ditt barn reagerar på det. kanske någon annan i tråden vet?

Vid kalla såser med majonäs får Elin annan sås som inte innehåller ägg.

Jga var också väldigt orolig över att Elin skulle tex stoppa någon annans äggsked i munnnen (som de tex tappat på golvet). Så jag bad att de skulle vara extra noga med det eller kolla extra noga så inte en äggbit låg kvar på någon stol efter frukosten. Då när hon var liten alltså och stoppade in allt i munnen. Hon hade då även mjölkproteinallergi.
    Vid maten satte de henne på en fönsterplats. Så bredvid henne satt en fröken och andra barn mittemot och även på andra sidan fröken. Hon satt alltså mellan fröken och fönstret så hon nådde ingen annans barns mat.

Vi har ävne lämnat auerius på förskolan me den tydlig lapp om hur de gör om hon får i sig ägg och en tydlig lapp med telefonnummer till oss. En beskrivning precis hur de ska gå tillväga samt om hon blir liggande på golvet/utan kontakt ska de ring ambulans 112. Jag är noga att alltid ge dem mitt nummer de gånger som jag bytt nummer på jobbet. Till och från jobbet och på utbildningar/möten har jag alltid min mobil med mig.
  • lillasysteryster
    K kavat: Hade redan skrivit så här i allergi tråden innan jag såg att du frågar här. Så jag svara här också ;)
    På min förskola har vi tagit bort ägg helt för att vi har ett mycket ägg allergiskt barn, inga problem för oss!
    I personal rummet har vi en hög hylla där vi ställer kakor iafall någon ur personalen fyller år o har med sig kaka. Barn spiller MYCKET så jag skulle inte känna mig säker alls om vi hade ägg i matsalen när barnet är så allergiskt. (vi har matsal och buffé där barnen tar själva.)
  • Twixie

På M:s första förskola fungerade det under all kritik. Där hade de mer tesen "Ojdå". Hände minst en gång i månaden att han fick i sig ägg - minst!

Nuvarande förskola försöker dela upp så mycket som möjligt av allergi maten. Får så dåligt samvete ibland när jag tänker på att kokerskan brukade steka pannkakorna hemma för att de inte skulle komma något ägg på hans pannkakor - bara det att ingen sade till henne att han inte tycker om pannkakor. Men jag blir rörd av omtanken. Vad gäller värma i ugnen så kanske de kan värma i olika omgångar? Risken är ju ändå större att maten kontamineras om den står så när i hög temperatur. Å andra sidan brukar ju proteinerna förstöras lite i hög värme under längre tid. Brukar hon reagera på luftburet? För då är det ju allvarligare.

När M var ny på förskolan - innan de hade lärt känna honom och hur han är vid matbordet så gav de barnen närmast runt honom också äggfritt. Just för att minska risken att han stoppade i sig mat från någon annans tallrik, plus att en fröken satt bredvid honom. Men numera äter de andra vanlig mat och han sin mat.

De har aerius på förskolan som jag har sagt till många gånger att de ska ge hellre en gång för mycket än för lite. Det har *pepparpeppar* bara hänt en gång att han fått i sig ägg. Då var det pga miss i kommunikationen mellan fröknarna om muffins. En gång också misstänker vi Knorrs flytande kycklingfond. Men enligt kokerskan (och jag litar verkligen på henne!) så har de från centralen sagt att den ska vara äggfri. Men det är den inte).

Jag har också sagt att de ska ringa om de undrar något och de har de ibland gjort. Det är ju lättare för mig som lever med allergin på annat sätt att veta vad som funkar för honom och inte.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Billabong

Vår äggallergiske pojke har inte börjat förskolan än så jag har inga svar att ge i dagsläget. Men jag är mycket intresserad av och tacksam för att ni delar med er av era erfarenheter kring det hela.

Vi vet inte om vår son reagerar på luftburet/kontakt med ägg. Ska man testa det själv? Eller har de barn som reagerat på det haft ännu större pricktestutfall? Dvs fått en 5:a där?

Funderar också på Aerius som verkar vara en vanlig medicin. Hur små barn kan den ges till? (Har själv tidigare haft den mot min pollenallergi men har bytt). Till vår kille fick vi bara Tavegyl och Betapred. Men Aerius vore väl kanske bättre eftersom Tavegyl har sådan trötthet som bieffekt... Synpunkter?

Svar på tråden Äggallergitråden