• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Yosa

Stoppade dagens lunch i ugnen och kund einte låta bli att maila Dafgård:

Hej!
    Vår familj äter ofta er Lasange och tycker den är mycket god och smidig att göra. Bra att ha i frysen de dagar när tiden för matlagning inte finns. Men vi har också en dotter med äggproteinallergi och vi ifrågasätter att ni har ägg i er lasange. Jag vistas ofta i olika forum för barn med allergier och där försöker vi på olika sätt att påverka tillverkarna av olika produkter så att den ska gå att ätas av så många som bara är möjligt. Då äggallergi inte är helt ovanlig undrar jag om ni behöver ha ägg i er lasange? Fler skulle kunna köpa och njuta av er goda lasange om den inte innehöll denna allergen.

Vänlig hälsning Carina Olsson

• tes 75

en bebisfråga; har någon varit med om att en bebis reagerat på Nestlés barnmatsburkar som det står "kan innehålla spår av ägg" på? jag tänker t ex på deras spagetti med köttfärssås & kyckling med rotfrukter.

• mamma till tre troll
    tes 75 skrev 2011-01-02 20:34:24 följande:
    en bebisfråga; har någon varit med om att en bebis reagerat på Nestlés barnmatsburkar som det står "kan innehålla spår av ägg" på? jag tänker t ex på deras spagetti med köttfärssås & kyckling med rotfrukter.
    är man inte jättekänslig så är de nog ingen fara.. fast jag har inte testat.. för våran son har bara ätit hemmalagad mat..
  • tes 75
    mamma till tre troll skrev 2011-01-02 20:41:50 följande:
    är man inte jättekänslig så är de nog ingen fara.. fast jag har inte testat.. för våran son har bara ätit hemmalagad mat..
    ok. anledningen att jag undrar är att vår 9-månaders dotter (som har en storebror med mjölk-, ägg-, ev sädesslag-, baljväxt-, mm -allergier) förmodligen har mjölkproteinallergi, men de underliga bajsblöjorna dyker upp ibland ändå så något mer verkar det vara. vi funderar på ägg eller vete.
  • mamma till tre troll
    tes 75 skrev 2011-01-02 20:46:13 följande:
    ok. anledningen att jag undrar är att vår 9-månaders dotter (som har en storebror med mjölk-, ägg-, ev sädesslag-, baljväxt-, mm -allergier) förmodligen har mjölkproteinallergi, men de underliga bajsblöjorna dyker upp ibland ändå så något mer verkar det vara. vi funderar på ägg eller vete.
    ok. våran son fick allergi av äggkost.. men ja kanske kan vara ngt med dem underliga bajsblöjorna.. ni kanske ska kolla upp med läkare..
  • tes 75
    mamma till tre troll skrev 2011-01-02 20:52:50 följande:
    ok. våran son fick allergi av äggkost.. men ja kanske kan vara ngt med dem underliga bajsblöjorna.. ni kanske ska kolla upp med läkare..
    ja, vi ska till barnläkare imorgon pga den förmodade mjölkallergin, så då kommer jag ta upp de andra funderingarna vi har också.
  • Twixie

Sonen reagerade några gånger lätt på köttfärssåsen från Nestlé men då reagerade sonen på sin äggallergi med att "bara" bli röd om kinder och haka och över magen/bröstet. Han var under den tiden rätt känslig i huden så jag vet däremot inte om det också var i kombination av tomaterna också som han blev röd. Vissa gånger gick det bra andra blev han röd. Undvek den ganska ofta. Däremot den andra med kyckling kan jag inte minnas att jag undvikit direkt...

Yosa - Härligt! Säg till när du fått svar om du ev. behöver mer uppbackning. Då är vi ju några till (plus att man ber fler maila) som kan maila om samma sak

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • mamma till tre troll
    tes 75 skrev 2011-01-02 21:06:38 följande:
    ja, vi ska till barnläkare imorgon pga den förmodade mjölkallergin, så då kommer jag ta upp de andra funderingarna vi har också.
    hoppas de går bra o att ni får den hjälp ni behöver.
  • Yosa

Någon av er som flygit med era äggallergiska barn? Vet ni om Fritidsresor har äggfri mat? Tänkte boka resa imorgon men vet inte om vi vågar välja mat till Elin. Får man ta med sig typ smörgås och banan på flyget?

• Billabong

Nu är det dags för dagisstart snart för min äggallergiske gosse.
    Har ni några bra tips att dela med er av ang. info till fsk utöver det allra mest uppenbara?

Vi tänker på att vi måste informera dem om att han är väldigt allergisk, ta med medicin som ska förvaras på fsk som de måste veta hur de ska ge honom samt poängtera att de måste ge den till honom genast och därefter direkt ringa till oss. Vi ska också poängtera att hans allergi måste finnas tydligt angiven även i köket/matrummet där de äter så att ev. vikarier inte missar att han har denna allergi samt var hans medicin förvaras.
    Har vi missat ngt?

Svar på tråden Äggallergitråden