• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Jess86

Hittade detta nu och om någon kan förklara så gör gärna det, känner mig lite trög Tungan ute

Varför är det en skillnad i färgintensitet mellan olika positiva testresultat?

Det finns ett övergripande samband mellan intensiteten i de rosa-röda linjerna och koncentrationen av allergenspecifika IgE-antikroppar i proven. Komplexiteten i allergenkomposition och i den individuella patientens immunrespons gör att sambandet mellan färg och IgE-antikroppskoncentration kan skilja mellan olika prover.

Dessutom står det att testet kan användas från 12 år och uppåt men min son är ju bara 15 månader?! 

• tindratindra

Min dotter 21 månader har haft lös mage (ofta så att det går igenom blöjan, 1-2 ggr per dag) i ca ett halvår. Sista månaderna har eksem kommit i ansiktet. Inte så farligt på morgonen utan mer under dagen och på kvällen. Kinderna och hakan blir röda och huden blir typ knottrig och hård. Hon kliar dock inte.. Allergitesterna visar inget.  Funderar ändå på om det kan vara ägg då vi äter mycket ägg och för att mannen var allergisk mot ägg som liten, men då superallergisk.

Bilden är rätt dålig då det ser värre ut i verkligheten. Kan det vara äggallergi trots att testerna inte visar?

• Billabong

Ja. Min son fick negativt på sitt pricktest i höstas men visade sig ha kvar sin äggallergi och fick kraftig reaktion när han provcerades med pannkaka.
    Förutsätter nu att det är pricktest som gjorts. Är det RAST så vet jag inte om de kan visa falska resultat.

Testa genom att ge henne helt äggfri kost en tid och se om besvären försvinner. 

• tindratindra

Nä dom gjorde blodprov och det visade inget... Är det typiskt att få såna "utslag" i ansiktet?

www.juniochjag.blogg.se ♥ Juni 16/9-2010 ♥
  • Billabong

Vet inte. Min son får inte sådana utslag när han får i sig ägg utan andra, större reaktioner.
    Men blir det bättre om ni ger henne helt äggfri kost? I så fall är det väl kanske så att hon är överkänslig och de rodnade kinderna beror på ägg. Behöver kanske inte ge utslag på blodprov när allergin inte är så kraftig? 

• Billabong

Apropå lös mage och överkänslighet så har en bekant ett barn med liknande besvär. För henne handlar det om fullkorn. *Tips*

• Twixie

Sådär och värre såg sonen ut när hans allergi upptäcktes men det visade iofs på pricktest. Men nu under sommaren är det ganska bra tid att pröva sig fram, undvik ägg i någon vecka eller två (helt) och se om ni märker ens någon skillnad. Gör ni inte det, pröva med ägg igen också för at se om det blir etter värre efter det. Det är lättare att vara fri på sommaren när man har mer koll hela dagen på vad de faktiskt äter och inte äter.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Yosa

Är detväggprotein i ägglikör? Inte för att jag ska ge vår dotter det men mest av nyfikenhet när en vänninna till mig drack det ute så börja jag fundera....

Svar på tråden Äggallergitråden