• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • LadyM

Pratade med allergiläkaren idag, sonen visar 5 av 6 på blodprov för ägg. Sa till henne att det är skönt han inte reagerar luftburet iallafall. Då tittade hon på mig och skrattade och sa att det kan man inte göra! Ibland känner jag mig mer påläst med hjälp av nätet än många av de läkare vi träffat. Förra läkaren vi fick träffa på akuten efter en allergisk reaktion hade aldrig hört talas om att man kunde vara allergisk mot selleri. Mhmm...

• SanTan
    LadyM skrev 2012-05-07 20:03:45 följande:
    Pratade med allergiläkaren idag, sonen visar 5 av 6 på blodprov för ägg. Sa till henne att det är skönt han inte reagerar luftburet iallafall. Då tittade hon på mig och skrattade och sa att det kan man inte göra! Ibland känner jag mig mer påläst med hjälp av nätet än många av de läkare vi träffat. Förra läkaren vi fick träffa på akuten efter en allergisk reaktion hade aldrig hört talas om att man kunde vara allergisk mot selleri. Mhmm...
    Vad då inte KAN reagera luftburet????? Det gjorde min lilla tjej. Hon fick eksem då vi tex stekte pannkakor. Jag är helt säker på detta. Hon fick reaktion då vi använde råa ägg hemma. Kokta, skalade ägg gick dock bra.

Hon reagerade även vid kontakt, då jag hållt i ett ägg och sen höll i henne.

Nu har hennes äggallergi blivit mycket lindrigare och hon får inte längre någon reaktion av varken luftburet eller kontak.
  • Yosa

Fy vilken okunnig läkare. Jo visst kan man reagera luftburet och det vet jag att en annan läkare sagt till mig vars barn reagerade just luftburet på ägg! (läkarens egna barn alltså! ) Dåligt kunnande hos den läkare du mötte :(
  • Kavat
    Min kille reagerar luftburet. Men det lustiga är att läkarna hittills sagt att man i princip inte kan reagera så som han gör. Ändå gör han det.
    Det är bara det att han har gjort det varje vecka på dagis i princip i över ett år, dock har han stor frånvaro från dagis, men det är nog ett 30-tal reaktioner. Men det skulle inte vara möjligt så vi har avfärdat det och letat andra orsaker varje gång.. Sen har vi gjort några ytterligare provoceringar med samma resultat..

Han blir svullen i ansikte och så, men det sätter sig inte direkt på andningen. Han har inte astma. Däremot så märks det när han är tät sen sover för då ligger han och hostar, snarkar osv. Han får lite rödrosiga kinder och små utslag. Ofta syns det lite i ansiktet, men efteråt får han besvärande klåda på benen och eksem. Han får även diarré och har svårt att somna, överaktiv.

Han har alltså både en snabb och en långsam reaktion och skyhöga värden på blodprov. De fick späda ut det för att kunna mäta, så en superstark 6:a.
  • Kavat
    Kavat skrev 2012-05-13 12:05:37 följande:
    Min kille reagerar luftburet. Men det lustiga är att läkarna hittills sagt att man i princip inte kan reagera så som han gör. Ändå gör han det.
    Det är bara det att han har gjort det varje vecka på dagis i princip i över ett år, dock har han stor frånvaro från dagis, men det är nog ett 30-tal reaktioner. Men det skulle inte vara möjligt så vi har avfärdat det och letat andra orsaker varje gång.. Sen har vi gjort några ytterligare provoceringar med samma resultat..

Han blir svullen i ansikte och så, men det sätter sig inte direkt på andningen. Han har inte astma. Däremot så märks det när han är tät sen sover för då ligger han och hostar, snarkar osv. Han får lite rödrosiga kinder och små utslag. Ofta syns det lite i ansiktet, men efteråt får han besvärande klåda på benen och eksem. Han får även diarré och har svårt att somna, överaktiv.

Han har alltså både en snabb och en långsam reaktion och skyhöga värden på blodprov. De fick späda ut det för att kunna mäta, så en superstark 6:a.
    Blev lite fel..
    ...märks det när att han är tät när han sover..
  • Sousafon

Hej. Jag tror att jag skrev här för ett tag sedan att vi skulle göra äggprovokation med vår son. Nåväl - idag ringde jag läkaren och avblåste det. Jag vågar inte än, och även om de skulle ta bra hand om sonen på sjukhus vill jag inte utsätta honom för en svår reaktion i onödan.

Men jag fick veta lite nytt (eller påmindes). Sonen har tydligen över 100 på RAST, men läkaren säger att detta ändå inte säger något om vilken typ av reaktion man får. Jag vet att man inte ska stirra på siffran, men jag blir helt darrig varje gång jag tänker på att han har så höga värden. Anledningen till att vi skulle göra en provokation var helt enkelt att vi skulle få veta hur han faktiskt reagerar, och veta om han reagerar även på pyttemängder. Men som sagt, jag vågar inte än.

Jag fick också veta att siffrorna antagligen inte kommer att sjunka på länge. Rynkar på näsanOch att det är mindre troligt att äggallergin försvinner när man har så höga siffror (samt fler allergier, vilket han har). Men jag är mycket glad att han inte reagerar luftburet i alla fall. Och att vi har en kunnig och trevlig läkare!

• Jess86

Jag har en fråga. Vår son gjorde ett allergitest som såg ut som ett stort graviditetstest typ, en kassett som man droppade blod i. Kollade om han var allergisk mot gräs, björk, ägg osv och det gav bara utslag på ägg, en svag rosa linje precis som ett tidigt graviditetstest! Eftersom linjen var svag, innebär det att han inte är superduperallergisk eller? Förstår ni hur jag menar?

• Billabong

Jess86: Har inte svarat för jag har ingen aning om vad det är för test det är som har använts. Här har vi bara gjort pricktest.

Svar på tråden Äggallergitråden