Inlägg från: Jungblom |Visa alla inlägg
  • Jungblom

För oss som bakar

Ansluter mig till den bakande skaran. Har gett mig inpå att baka surdegsbröd. Så det blev två gräddade vetesurdegsbröd idag.

• Jungblom

Jag har bakat en tårta idag som min storebror ska ha när han gifter sig (om den blev god) och den ska provsmakas imorgon då min lillebror ska fira att han fyller år.

Det är sockerkaksbotten med blåbär i gånger 2 så att jag fick lite höjd på tårtan. Emellan lagren (delade varje sockerkaka i 3 lager) la jag en smörkräm med hallonpuré och utan på tårtan blev det en frosting på phiadelphiaost, florsocker och hallonpuré. Imorgon ska jag toppa den med hallon och blåbär och sikta florsocker över.

Nog om tårtan, jag bakar idag även grahamsbröd med surdeg. Hittat receptet på den sidan för den som också vill baka. www.bakasurdeg.se/ShowRecepy.aspx

• Jungblom

Mina grahamsbröd Precis nybakta nu på söndagsmorgonen

Tårtan som jag bakade igår, ska lägga på hallonen och blåbären på toppen precis innan serveringen.
  • Jungblom
    Shaun the sheep skrev 2011-01-16 13:50:58 följande:
    Jungblom:

Men vilka fina tårtor du gör! =) Vad imponerad jag blir. Såna där höga amerikanskinspirerade tårtor är det bästa jag vet!
    Tack
  • Jungblom

dae, gör en vanlig tårta(väljfyllning själv) och dekorer den med batmanmärket i sugarpaste (går att googla batmantårta så får du säkert massor med inspiration).

• Jungblom
    CoolJen skrev 2011-01-17 17:35:33 följande:
    Jungblom: tog du nåt foto på den dekorerade tårtan?
    Tyvärr, glömde jag ta med kameran till min lillebror som vi dekorerade tårtan hos :-/
  • Jungblom
    Pimpinellan skrev 2011-01-18 16:17:57 följande:
    Här finns experterna ser jag! Glad Kan man baka matbröd på enbart bovete och lite annat kolijox som t.e.x rågkross,linfrön och sånt? Vill helst inte baka med vetemjöl.... Enbart dinkel då-är det nyttigt?
    Risken är att brödet inte håller ihop utan vetemjöl. Men testa att göra pumpernickel.
  • Jungblom

Mandel och kardemumma cupcakes med frosting toppad med hackad mandel blev dagens bak
  • Jungblom

zetika, längst ner där man skriver sitt inlägg står det infoga bild. Blev dina macarons också väldigt söta? Jag har bara bakat det en gång men det blev supersöta tyckte alla.

Svar på tråden För oss som bakar