Inlägg från: Jungblom |Visa alla inlägg
  • Jungblom

För oss som bakar

Millans hustru skrev 2011-05-14 22:47:41 följande:
    åh kan jag få recept? har suirdegsgrund på vete o på råg i kylen...
    Jag brukar bara slänga ihop den men, jag gör ett försök

Fördeg: 100 g vetesurdegsgrund, 150 g ljummet vatten och 150 vetemjöl. Låt stå till det bubblar ordentligt, ca 7-12 h

400 g surdegsgrund (vete använder jag) (Även kallat en fördeg)
    520 g ljummet vatten
    15 g strösocker
    300 g vetemjöl (jag använder vanligt men ska tydligen vara bra med special men det har jag aldrig prövat)
    250 g fint rågmjöl
    250 g grovt rågmjöl
    20 g salt

Blanda ihop till en deg, låt stå ca 1h. Knåda degen med mycket vetemjöl till nästan inte kladdig. Baka ut till valfri form (brukar bli 16 portionsbullar). Låt jäsa 5-7 timmar (kan variera beroende på rumstemperatur) men till nästan dubbelstorlek. Grädda på 200 grader till fin färg (portionsbullar ca 25 min)
  • Jungblom
    Millans hustru skrev 2011-05-16 11:30:14 följande:
    tack! Vet du vilka grader de ska ha när de är klara? Ska absolut prova baka dessa!
    Jag tror det är 98 grader
  • Jungblom
    sandrachristofer skrev 2011-05-16 19:33:45 följande:
    Har redan fixat med olja i receptet.. Dom blir inte torra utan jag hade velat piffa till dom lite inuti.. Bruden vill tyvärr enbart ha en chokladcupcake så jag kanske kör ganchen inuti istället då frosting ska va en marängfrosting som jag förgat isblå ( bröllopets tema).. Men tack ändå!!fler tips är välkommet
    Låter väl jätte bra att du fyller cupcaken med chokladganachen! Tycker jag låter smarrigt iaf.
  • Jungblom

Ska göra syrénsocker som ska få bli smaksätter åt cupcakes, har aldrig prövat förut men någon gång ska ju vara den första.

• Jungblom
    Koppkaka skrev 2011-05-17 13:04:39 följande:
    Låter spännande! Har du recept?
    Jag hittade receptet på bloggen söta saker, en super bra blogg om du frågar mig.
    Men jag hade inte så mycket socker hemma så jag tog 5 kvistar och varvade blommor och socker i en burk.
    sotasaker.com/syrenblomssocker/
  • Jungblom
    lizzypizzy skrev 2011-05-23 19:47:23 följande:

Hej alla bakglada!

Behöver tips på nåt gott förutom kladdkaka som man kan baka mjölkfritt och gärna med recept.

Muffins, småkakor (bara man väljer rätt fett), maränger, mandelmassbaserade bakverk
  • Jungblom

Jag har inte bakat något i helgen, men gjort hemgjord glass tycker detta är rätt tråden att berätta det i. En glass jag verkligen kan rekommendera är saffransglas!

• Jungblom

Idag bakar jag kanelbullar på surdeg.
    Ska även göra en chokladkaka som ska bli cakeballs till helgen.

Svar på tråden För oss som bakar