• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Bambusa

Nån som brukar baka glutenfritt??? Dottern som redan inte tål mjölk och soja har nu fått diagnos celiaki (gluten intolerans) och jag kan noll om de.. hittat en kartong med danskt lchf bröd-mix som är fritt från mjölk,soja och gluten.. inhandlat havremjöl och mandelmjöl -dom glutenfria havregrynen var slut.. riktigt svårt blev de plötsligt..

• fluu
    Bambusa skrev 2014-06-30 10:59:32 följande:
    Nån som brukar baka glutenfritt??? Dottern som redan inte tål mjölk och soja har nu fått diagnos celiaki (gluten intolerans) och jag kan noll om de.. hittat en kartong med danskt lchf bröd-mix som är fritt från mjölk,soja och gluten.. inhandlat havremjöl och mandelmjöl -dom glutenfria havregrynen var slut.. riktigt svårt blev de plötsligt..
    Min favvo chokladkaka innehåller inget mjöl alls och så använder jag mörk allergichoklad:

frumaela.familieprat.no/2013/06/sjokoladekake-med-fire-ingredienser/
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bambusa

Okej, får dock inte tag i nån choklad hon tål.. (mjölk soja och gluten) gjorde en drömrulle med mjölkfritt margarin i smörkrämen.. har snar dop för lillebror och ska fördöka ha så mkt som möjligt mjölk soja och glutenfritt.. tänkt på kokostoppar, chokladbollar, kanske en rulltårta.. sen blir de nog uppdelat på bullar och tårta...

Har mandelmjöl och havremjöl hemma som jsg skulle vilja prova men vet inte vad man kan tänkas göra då...

fluu skrev 2014-06-30 17:57:33 följande:

Min favvo chokladkaka innehåller inget mjöl alls och så använder jag mörk allergichoklad:

frumaela.familieprat.no/2013/06/sjokoladekake-med-fire-ingredienser/

• Ezqilina

Hej på er!
    Har fått i uppdrag att baka en tårta och önskemålet är ett lager mousse högst upp och sedan marsipan/sugarpaste ovanpå. Någon som vet om det funkar eller om man måste ha en tunn botten överst? Om inte, behöver man isåfall fodra med något eller klarar marsipan/sp mousse utan att svettas?
    Tack på förhand!

• gbgumman

Just nu är det nästan uteslutande surdeg som gäller. Bakar ett om dan.

• rere88
    Ezqilina skrev 2014-09-30 10:46:31 följande:

Hej på er!

Har fått i uppdrag att baka en tårta och önskemålet är ett lager mousse högst upp och sedan marsipan/sugarpaste ovanpå. Någon som vet om det funkar eller om man måste ha en tunn botten överst? Om inte, behöver man isåfall fodra med något eller klarar marsipan/sp mousse utan att svettas?

Tack på förhand!

Mousse bör du ha mellan två bottnar och ska du ha sp/marsipan på bör du fodra för bästa reslutat. Annars finns risken att locket blir buckligt eller att vätskan från fyllningen når locket.
Svar på tråden För oss som bakar