• Tex

    För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring

    Hej,


    Jag har BF i mars och planerar att föda utan medicinsk smärtlindring. Jag har fött två barn tidigare, mitt första med lustgas mitt andra utan medicinsk smärtlindring och för mig var det så mycket bättre den andra gången. Jag kände mig mer fokuserad och kunde följa med i förloppet på ett annat sätt än med lustgasen. 
    För mig har det handlat mycket om mental inställning. Tanken på att varje värk för mig närmare mitt barn och att ju ondare det gör, ju snabbare går det har fått mig att möta smärtan på ett lugnare sätt och att följa med i värken och låta kroppen göra sitt jobb. Under min andra förlossning valde jag dessutom att stå upp med stöd av min man/gåstol under hela öppningsskedet och då får man ju lite hjälp av gravitationen också. Jag ser verkligen fram emot min förlossning och att få känna på den där urkraften igen. Lycka till alla!
  • Tex
    Krake skrev 2010-02-13 05:35:24 följande:
    Och en fråga till alla i tråden: har ni tänkt på den andra biten också, alltså eventuella bristningar och vad ni önskar där? Dvs klipp/hålla emot/massage och sy/undvika att sy, etc?
    Vid min första förlossning fick jag en liten bristning som jag sydde utan bedövning eftersom BM bedömde att det troligen skulle göra ungefär lika ont att lägga bedövningen som att bara sy det där lilla stygnet, och det var inte så mycket värre än en stelkrampsspruta eller så. 
    Vid min andra förlossning fick jag hjälp av en helt fantastisk barnmorskeelev som tog det till sin uppgift att coacha mig genom krystningen och hjälpa mig att hålla emot när det behövdes. Klarade mig helt utan bristningar den gången. Den typen av hjälp vill jag väldigt gärna få den här gången också, för det är verkligen väldigt väldigt svårt att själv hålla tillbaka när hela kroppen säger till en att krysta för allt vad man är värd .
    Angående det där med att vara kortare tid på sjukhuset, vågar jag nog inte chansa på det den här gången, för när minstingen föddes gjorde de första 6 cm inte ondare än vanlig mensvärk och hade det inte varit för att min man blev nervös hade jag aldrig kommit till sjukhuset i tid. Efter de där första 6 cm gick nämligen vattnet och Jack föddes 1,5 timmar senare och under den där 1,5 timmarna hade det inte varit möjligt att transportera mig i en bil, för då kom all smärta på en gång och jag hade 2 sekunder mellan värkarna (bara nytt andetag och så in i min egen värld igen). 
    Jag känner mig därför lite nervös för att jag igen ska "missa" att det är på riktigt. Min BM talade om för mig att tydligen är det inte intensiteten i det regelbundna värkarna som nödvändigtvis avgör hur effektiva de är, så svaga, täta, ihållande värkar KAN alltså göra nytta (Jag hade 30-40-sekunders-värkar varannan minut, men de var inte starkare än att jag kunde bygga lego med min tvååring under tiden). Så den här gången blir det till att åka in så fort värkarna känns etablerade, vare sig de är starka eller inte.
    30 stackars dagar kvar för min del och jag vill bara snabbspola till den stora dagen! 
  • Tex
    Först vill jag också instämma i glädjen över en tråd där alla verkar se på graviditet och förlossning som ett naturligt förlopp, det känns oerhört skönt att veta att jag inte är ensam i världen om att faktiskt på riktigt se fram emot storheten i att få uppleva en förlossning till.
    Min första son föddes 4 dagar efter det beräknade datumet och den gången tyckte jag att det var segt och långtråkigt på slutet. Jag hade på något sätt blivit coachad till att inte planera mitt liv längre än till det där datumet så de sista 4 dagarna blev bara och enkom väntan (vilket jag ju lätt inser så här i efterhand var stenkorkat).
    Inför min andra förlossning ville jag inte göra samma misstag, så då fortsatte jag boka in vänner och fikaträffar och passade på att njuta lite extra av sista tiden ensam med min store pojke. Döm om min förvåning när lillebror faktiskt föddes på utsatt datum. Jag som hade bokat in klipptid dagen därpå .
    Den här gången har jag enorm värk i fogarna så jag skulle verkligen bli glad om babyn behagade komma ut lite i förväg, men den kommer ju när den är klar, inte en sekund tidigare eller senare, så vi får väl se hur det blir helt enkelt . I vilket fall som helst tänker jag definitivt fortsätta mitt liv som vanligt i så stor utsträckning som möjligt tills den stora dagen äntligen är här.
    Igår plockade jag fram de minsta små pyttiga babykläderna från vinden för att tvätta och göra iordning babyns garderob. Hormonerna rasar i kroppen när man ser alla de där små kläderna och inser att någon snart kommer att ta plats i dem. 
  • Tex

    Nu börjar det närma sig dagen D för min del. 16 dagar kvar till BF. Jag ser så otroligt mycket fram emot förlossningen med allt vad den innebär (och inte minst med resultatet av den så klart). 


    Just nu tränar jag avslappning och fokus dagligen när barnen lagt sig för natten (blir märkligt nog inte så mycket avslappnat med en 5-åring och en 3-åring, men de övar mig på andra saker som simultankapacitet, tålamod och oändlig kärlek ). Jag märker att det faktiskt hjälper att öva avslappningsteknik och andning, det kommer mer och mer naturligt och jag ser fram emot att se om det gett mig någonting "live" sedan. 
    Mitt stora orosmoment just nu är att få tag i barnvakt när det väl är dags, eftersom det gick rätt fort förra gången, men i allra värsta fall får jag väl åka i förväg med en taxi och så får sambon komma efter så fort han kan. Och det behöver ju inte alls bli samma snabba förlopp den här gången. Fick jag önska mig fritt så skulle jag vilja att det tog runt 4-5 timmar tror jag. Första tog 7 och andra 2 och andra gången var det nästan svårt att "hinna med" upplevde jag, även om allt gick bra.
    Intressant att läsa om era tankar kring sen avnavling (som jag definitivt vill ha) och oxytocinsprutan (som jag tackat ja till vid de tidigare förlossningarna). Angående oxytocinet känner jag att jag inte helt förstått om det kan ha någon egentlig negativ effekt att ta sprutan, eller om avståndstagandet från den mer är ett generellt avståndstagande från medicinsk inblandning i ett naturligt förlopp? Jag har förstått det som att kroppen i de allra flesta fall klarar av att i en avslappnad och gynnsam situation bilda tillräckligt mycket oxytocin på egen hand, men det jag undrar är alltså om det gör någonting att ta sprutan, dvs om det missgynnar mig eller mitt barn, eller helt enkelt kanske bara inte är så nödvändigt. 
  • Tex

    vargaa: Tack, jag hade missat det inlägget. Undrar hur rutinen är på mitt nuvarande sjukhus, ska fråga min barnmorska om hon vet någonting om det. På Östra i Gbg har jag vid båda mina tidigare förlossningar fått sprutan först EFTER att moderkakan kommit ut, men det är ju otroligt bra för mig att veta om detta, så att jag i alla fall kan neka den om någon skulle föreslå den innan dess den här gången (det blir Karlstad centralsjukhus den här gången). 

  • Tex

    Jag var hos barnmorskan igår för att mäta, lyssna och sammanfatta graviditeten/prata förlossning. Allt såg fint ut och babyn var fixerad med huvudet nedåt *duktig baby* .


    Jag passade på att fråga henne om rutinerna på mitt sjukhus angående avnavling och oxytocin. Avnavling sa hon att det varierade mellan olika barnmorskor men oxytocinspruta ges tydligen inte alls som standard i Karlstad, utan endast vid behov. Hur som helst skrev jag in i mina önskemål inför förlossningen att jag vill att avnavling sker först efter att navelsträngspulsationerna slutat om det inte finns medicinska skäl att påskynda det och i så fall vill jag veta om det. Samma sak med sprutan, att jag vill bli informerad om varför, om den skulle bedömas vara nödvändig.
    Jag skrev även att jag är inställd på en förlossning utan MS och att jag vill ha hjälp och påminnelser om att hålla mig aktiv och ändra ställning, samt att jag ser positivt på att ha en barnmorskeelev närvarande. Jag fick så otroligt bra stöd av min barnmorskeelev vid förra förlossningen. Hon hade på helt annat sätt tid att engagera sig i just min förlossning, när min huvudbarnmorska var stressad. Visst var det lite påfrestande att få dubbla undersökningar vid ett par tillfällen, men i alla fall för mig var det väl värt besväret för att få en extra uppmuntrande person i min omgivning .
    Jag kom på en sak som jag önskade att någon talat om för mig innan min första förlossning: Glöm inte bort att gå och kissa, även om du inte känner dig så särskilt nödig. Vid min första förlossning missade jag det helt och fick tömmas med kateter eftersom blåsan var sprängfylld och störde förloppet. Jag har varit lyckligt förskonad från några större förlossningsskador men svedan efter katetern satt i ett bra tag efteråt, så kissa, kissa, kissa har blivit ett litet extra mantra inför min förra och kommande förlossning
  • Tex

    Inför min första förlossning analyserade jag noga hos mig själv vad jag egentligen tyckte var läskigt med konceptet förlossning. Jag kom fram till att jag inte alls var särskilt rädd för själva smärtan, utan snarare rädd för att förlora kontrollen. Jag har alltid haft ett mycket stort kontrollbehov som person och har svårt för skeenden jag inte kan påverka. Därför blev mina förberedelser inriktade på att mentalt ställa in mig på att förlossningssmärtan inte är någonting externt som jag "råkar ut för" utan att hela skedet är någonting som jag gör och som är en del av mig och mitt psyke. För mig hjälpte just denna inställning mig väldigt mycket och gjorde att jag kunde slappna av och arbeta MED smärtan i stället för att försöka bli av med den (låter kanske flummigt, men man får fundera ut vad som funkar för en själv).

  • Tex
    Kristina30p skrev 2010-03-07 14:06:49 följande:
    Ursäkta, men det måste vara de som inte fött tidigare som tänker sig förlossning utan medicinsk smärtlindrning. Jag har TYVÄRR fått föda två gånger nu helt utan någon smärtlindring och det går inte att beskriva hur ont det gör. Jag minns att jag bad maken att slå mig medvetslös trots risk för barnet. Nu när jag väntar min tredje är jag livrädd att de inte ska hinna igen. Jag skulle haft smärtlindring båda gångerna men jag födde för fort. Andra gången tjatade vi på dem från det att vi kom in men jag fick inte. Avskyr BB och de i  förlossningsrummet som inte bryr sig om hur ont det gör. Ta smärtlindring - man får inget pris eller klapp på axeln för att inte ha tagit det.
    Oj, vad tråkigt att du haft så jobbiga upplevelser av dina förlossningar. Jag väntar också mitt tredje barn och har upplevt mina förlossningar utan medicinsk smärtlindring som väldigt positiva, och smärtan som väl värd målet. Ingen gång under mina förlossningar har jag önskat mig att dö, gå hem eller liknande. 
    Jag hoppas att du får den hjälp du behöver för att din tredje förlossning ska bli en bra upplevelse. Det måste kännas oerhört skrämmande och jobbigt att bara ha två jobbiga erfarenheter att luta sig mot, men det känns lite orättvist, generaliserande och onödigt att utgå från att alla förlossningar ter sig på samma sätt och att mentala förberedelser inte skulle göra någon nytta. Alla människor fungerar olika, och i den här tråden ägnar vi oss aktivt åt att stötta och peppa varandra inför både det fantastiska och det jobbiga som tillsammans utgör förlossningen.
    För mig personligen har det ingenting alls med prestige att göra, utan jag vill helt enkelt störa kroppens naturliga förlopp så lite som möjligt. 
    Lycka till och hoppas att du hinner få den smärtlindring du önskar dig den här gången.
  • Tex

    Oj vad ni är aktiva här i tråden tjejer, jag hänger knappt med . Jag har också försökt experimentera med både isbitar och nypningar, men det jag tycker är knöligt är att den typen av smärta för mig inte känns jämförbar, eftersom värkarna (åtminstone för mig) gör ont i ett så stort område av kroppen och inte en fokuserad enskild punkt. För mig har därför övningar i stil med Signekursen som någon tipsade om tidigare i tråden känts nästan mer givande. Någon skrev om mjölksyresmärta och den kan jag tänka mig också skulle gå att använda för mig. Sedan tror jag absolut att man kan ha hjälp av även att slappna av mot punktsmärta, eftersom det ju handlar om att sträva mot den naturliga impulsen att spänna sig när något gör ont. "Turligt" nog har jag råkat ut för kramp i både fötter, vader och ljumskar en hel del så här på slutet och den smärtan har känts väldigt givande att öva andning och avslappning på.


    Under det faktiska värkarbetet är det just kurvbeteendet hos värken som hållit mig vid mina sinnens fulla bruk. Att man kan följa smärtstegringen och kämpa mot toppen för att veta att det så fort man når max faktiskt bara blir bättre för en stund. Min senaste förlossning var oerhört intensiv och snabb och värkuppehållet var i princip inte längre än tre sekunder under de aktivt smärtsamma 2 timmarna, så då fick jag försöka se på även värkavklingandet som en sorts vila och lättnad. Jag håller helt med mamma till F om att det jobbigaste är värkstegringen och för mig var det i synnerhet jobbigt med avslappningen precis i början av varje värk eftersom det då är lätt och knyta sig och bli rädd för det man vet är på väg att komma. Därför experimenterar jag med att byta ut alla de naturliga utropen och tankarna av nej, stopp, sluta (och diverse fula ord) mot ja, kom igen, mera och liknande. Självklart går det inte att lura sig själv totalt men faktiskt känner jag att det hjälper en liten aning till exempel vid kramp i foten (som normalt får mig att hoppa omkring och svära som tokig
  • Tex

    Grattis till flickan Sol, det låter som en verkligt bra förlossning. Härligt att du vågade lyssna på dig själv och din kropp. Längtar oerhört efter att det ska bli min tur (BF på onsdag).

  • Tex
    Fossa skrev 2010-03-19 20:54:08 följande:
    Jag gillar verkligen den här tråden men med två sjuka snart tvååringar och slutspurt på jobbet är det inte lätt att hänga med i svängarna Inte heller så lätt att hitta tid att förbereda mig mentalt inför förlossningen.18 dagar kvar till bf så jag kanske är nästa kvinna ut?Har förberett mig genom att läsa "Föda utan rädsla" och gått repetitionskurs i profylax. Har också tränat yoga i ett antal år. Jag tänker försöka blanda dykning och yogaandning så länge det går och sedan gå över till profylax. Hoppas jag inte blir förvirrad av alla metoder! Tänker försöka stanna hemma så länge det går (vi har tio minuter till både KS och DS) men jag är rädd att sambon ska stressa mig att åka in.Det jag är alldra mest rädd för är livmoderruptur eftersom jag är snittad tidigare.
    Hihi, jag hoppas nog få smita före dig där Fossa. Jag är på BF + 3 i dag och vill verkligen inte vänta så länge till . Känner igen det där med att det är svårt att hitta tiden att öva avslappning. Jag har en snart 5-åring och en en snart 3-åring hemma som lever rövare med mig. 

    Jag känner mig verkligen vansinnigt peppad och laddad inför förlossningen nu och bara längtar efter att få känna på den där urkraften en gång till och att möta den avslappnad och förberedd. Det är även märkligt att kroppen helt på egen hand verkar göra sig av med varenda spår av nervositet man kan ha inför den stundande förlossningen ju närmare man kommer den. 

    Väntan känns dryg och lång nu, jag har haft mycket foglossning i ett drygt halvår och längtar otroligt mycket efter att slippa ha ont, kunna röra mig igen, leka med mina barn som de förtjänar och sluta ha så kort stubin mot hela min omgivning. Om någon har en tumme till övers så håll den för att jag ska slippa vänta så värst mycket längre . Vad hade man inte gett för att få veta vad det är den lilla varelsen väntar på egentligen! Kom ut nu. 

    Igår lyckades jag och sambon äntligen enas om några namnförslag. Har ni andra börjat fundera på namn och har ni lika hårda förhandlingar som jag har haft hemma eller är ni hyggligt enade. Här var det framförallt pojknamn som ställde till besvär, eftersom vi har två grabbar sedan tidigare och liksom känner oss som att vi redan tömt ut våra resurser på den fronten.

    Oj vad jag blev off topic från diskussionen om medicinsk smärtlindring ...
  • Tex

    Vaknade för en halvtimme sedan av att vattnet gick, men värkarna har inte kommit igång ännu. Försökte gå och lägga mig igen men det verkar hopplöst. Jag har nån sorts rastlös känsla i kroppen som gör det omöjligt att försöka somna ännu. Kanske är jag bara exalterad så att det blir lättare om en stund, kanske är det kroppens sätt att tala om att jag ska vara beredd . Hur som helst är det nu det händer, jag ska få bli mamma igen!

  • Tex

    Hej alla,

    Så här blev min fantastiska MS-fria förlossning:

    Värkarna drog igång, regelbundna men ganska svaga vid 4-tiden, så vi åkte in för att vara på plats eftersom min förra förlossning gick fort efter det att värkarna drog igång ordentligt (två timmar). Jag blev erbjuden en sovdos efter min första CTG-kurva men tackade nej till den och lade min tid och energi på att stå och gå och huka i en gåstol och lägga mig mot den och slappna av och dyka in i värkarna när de dök upp. Det fungerade oerhört bra, så bra att jag hörde två barnmorskor viska om att det nog skulle kunna ta tid det här eftersom jag verkade så smärtopåverkad. Värkarna tilltog dock fort i styrka när jag var upprätt och framåt 7-tiden började de bli kraftiga nog för mig att använda olika vokaler medan jag dök. Sedan, vid 8-tiden ändrade värkarna karaktär och blev för mig omöjliga att andas lugnt i så då övergick jag till profylaxandning och började känna huvudet tränga ner i bäckenbotten. Under hela denna tid hade vi mer eller mindre varit helt för oss själva, jag och sambon, vilket jag upplevde som rofyllt och skönt (fast sanning att säga tror jag att personalen främst inte väntade sig att det skulle gå så fort framåt). Vid strax efter 8 bad jag sambon ringa på klockan åt mig och talade om att nu är det snart dags. Barnmorskan var minst sagt förvånad över att jag hade rätt, men fann sig snabbt tillrätta i situationen och dukade upp saker för barnets ankomst och lät mig, i enlighet med mina önskemål sköta det mesta själv. Min sambo var i detta skede ett fantastiskt stöd när han satte målbilder i huvudet på mig. "snart är babyn här, tänk hur den ligger här hos dig" fick mig att le mellan värkarna som kom varannan minut. 

    Plötsligt tog kroppen över hela kommandot och började krysta med sån kraft att det var omöjligt att hålla tillbaka. Paniken slog mig först när jag insåg att jag hade lika svårt att hålla tillbaka krystningen även när värken var slut och jag var tvungen att invänta nästa. Där var barnmorskan ett bra stöd och tog verkligen kommando i att hålla emot och få mig att hålla igen tills det äntligen var dags för krystvärk två, då hon kom. Jag fick själv sträcka mig ner och ta emot henne och lägga upp henne mot mitt bröst. Lilla underbara Noomi föddes måndagen den 22 mars 08.43!

    Nu är vi hemma och myser hela familjen. Gud vad jag önskar er samma underbara upplevelse när det är er tur! 

Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring