• t0va

Vi fortsätter, Bf aug 10

Pregga skrev 2010-04-03 23:46:17 följande:
    Typiskt, min data varnar för att den e överhettad...måste stänga av men jag hoppas vi kan höras mer imon, sov göttans med er  å Glad påsk T0va-kallas du för fru kiwi på tradera? Kram på er :)
    nope det är inte jag. Minns inte vad jag hade för nick där, men ingen kiwi i alla fall.
  • t0va
    knyzzel skrev 2010-04-03 23:56:20 följande:
    Hur e d me dej å d dina då?
    jodå... jag har superont i fogarna, får skylla mig själv som packat lite väl mycket. Lyfte en kartong som var aningen för tung också... dumma jag.

Kaninen som är sjuk verkar vara lite piggare men det lär bli vetrinären på tisdag. Hon har en knöl vid käken så gissningen är att det är en tand som bråkar. Fast hon har slutat nysa så det är alltid något. Men lite jobbigt när ninen är sjuk och den inte kan säga vart det gör ont om det nu gör ont. Men förhoppnignsvis så är det någon inflammation som går över.

Själv då full fart?
  • t0va
    knyzzel skrev 2010-04-04 00:25:57 följande:
    Ja, jag har jobbat 117 timmar denna månaden på lager (monterar sopkärl). D e ganska tugnt ska jag säga. Mycket lyft å jag räknade ut att på en arbetsdagdag (ca 4-7 timmar) så går jag ca 8000 steg. man är ganska trött på kvällarna å påskhelgen var väldigt efterlängtad ska jag säga
    urk, det låter jobbigt. Fattar att det är skönt med lite ledighet :)

Berättade för sjukgymnasten att vi flyttar och hon bara blängde på mig och sa "nej". Men om jag inte packar så blir det inte gjort, gör det hellre nu när jag ändå har tid på mig än om vi får besked att vi inte kan flytta över förrens precis i slutet av månaden så det blir stressigt. Vem vet hur ont jag har då. Tycker redan magen är ivägen när jag ska böja mig ner och så. Den lär ju knappast bli mindre på ett par veckor...

Men nu ska jag nog försöka sova, får hoppas att fogarna inte bråkar så mycket. Sambon får väl hyra lyftkran imorgon för att få upp mig ;)
  • t0va

Japp det blir någon form av babyvakt här, vi kommer ha en säng i gästrummet/kontoret där sambon kan sova dels för att få lite sömn men även för att kunna ha bebis så jag får lite sömn om jag behöver. Eftersom han har epilepsi som han får anfall av på nätterna, nu var det nog 2 månader sedan han hade ett men vi vet ju inte hur det kan ändras när bebis kommer och man sover sämre osv. Så blir det att ha larm när han ska ha bebis på natten själv, men även så bebisen kan sova i sovrummet när jag inte är där. Eftersom våra små pälsbollar ofta får skutta runt i lägenheten så blir det nog att stänga sovrummsdörren som vi har nu, annars så hoppar de upp och kissar på kuddarna ;)

Vi ska även försöka ta ett varv till med landstinget om kramplarm åt sambon som han kan ha i sängen när han sover själv, då larmar det om han får ett anfall. Inte för att jag kan ta mig upp i loftsängen men jag kan alltid ringa ambulans som han slutar andas. Sist vi försökte ta den fajten så fick han inte något sådant larm, men nu skulle det kännas tryggt om han kunde få det. Vi vill också ha ett som larmar om han faller och blir liggandes. Just för säkerheten för honom och bebis.

Fast om min datornörd får som han vill så bygger han nog ett eget larm med videoövervakning som jag kan komma åt via min ipod. Så har han ett projekt att syssla med i sommar ;)

• t0va
    den kära leken skrev 2010-04-07 07:10:51 följande:
    God morgon! Är det nån mer som känner sin bäbis nästan varje timme? Jag tycker den är väldigt livlig och undrar om den mår bra. Sover den nåt eller? En livlig bäbis i magen betyder det en livlig bäbis sen med?
    Jag känner min väldigt ofta också, speciellt nu när jag sitter mycket då känns rörelserna väldigt tydligt, samma om jag ligger lite på mage. Fast igår som var en superjobbig dag med massa stress och annat att tänka på då kände jag den bara på morgonen och sen på kvällen när saker lugnat ner sig, så jag tror den sprattlar runt som en tok ofta men att jag känner den när jag tar det lungt och inte stressar runt.

Fast den verkar sova på mornarna i alla fall. På ul så har det varit full fart och den vill inte sammarbeta alls, bm kommenterade "jasså det är en sån" när jag sa att det varit svårt att kunna mäta på nupp för på rul var det lika mycket snurrande där inne.

Har ingen aning om det finns något som säger att en livlig bebis i magen är en livlig utanför, tror mer det hänger på hur känslig man är för att känna rörelserna och vad man gör under dagen. Kanske inte så lätt att känna sparkar om man tex. har ett jobb där man själv rör sig mycket och har mycket att tänka på. Jämfört med mig som mest sitter på dagarna och kan ta mig tid att känna efter.
  • t0va

Ni med kramper, testa att strecha regelbundet och sen sov med fötterna lite högre upp om det går. Hjälper endel tydligen. Själv har jag muskelkramper lite överallt men det är som vanligt, har sluppit vaderna som tur är. Hoppas det håller sig så. tycker det räcker med fogarna som bråkar.

• t0va
    SweetLilly skrev 2010-04-07 11:19:05 följande:
    Ja jag stretchar ofta, det hjälper faktiskt för mina spastiska ben, men tyvärr inte för sendragen i vaderna..typiskt.
    jag med, det var det enda som hjälpte ett tag, nu funkar massage också om det inte är fördjävligt.

Streching hjälpte inte när jag hade sendrag heller i vaderna, men ibland så kan det tydligen hjälpa sa sjukgymnasten. Men det kanske beror på varför man får det.

Ska nog ta och väga mig idag, sist hade jag gått upp 0.5kg på en vecka, är jätteglad eftersom jag bara rasade i vikt i början. Inte för att jag äter så mycket bättre nu men jag äter lite oftare ändå. Ska till dietisten nästa vecka så det är väl bäst att jag gått upp några kg tills dess ;)
  • t0va
    Malten skrev 2010-04-07 12:14:17 följande:
    Hej på er! lillbambi- jobbigt med magsjuka. Skönt att det gick över så snabbt iaf.  Själv är det bra. Har just varit hos sjukgymnasten och fått konstaterat "foglossning steg 1" som hon kallade det. Alltså rätt mild form än sålänge, men det gäller nu att göra rätt så det inte blir värre. Kan dela med mig av lite tips jag fick: - stå inte på ett ben när du klär på dig byxor, skor osv. Sitt på en stol - Gå med korta kliv och sluta om det gör ont.  - använd bäckenbälte - bäckenbottenövingar! - stärk rygg, bäcken genom övningar, ex bäckenlyft - undvik ex dammsugning, trädgårdsarbete som belastar ryggen 
    ajdå, glöm inte att ha en kudde mellan knäna när du ligger i sängen, och variera mellan att stå, gå, sitta och ligga. För allt du gör överansträng dig inte!

Jag har gjort förmycket och min foglossning är fruktansvärd, påverkar sömnen nu och jag har så ont så jag nog inte kommer kunna gå så mycket mer. Sen går jag ju inte jättebra sen tidigare då pga. min sjukdom men om man överanstränger sig så kan man fort bli sämre. Så var inte duktig och "ska bara" det straffar sig.

Lillabambi: så jobbig att vara magsjuk också, vila på du så du blir bättre :)
  • t0va
    SweetLilly skrev 2010-04-08 10:26:22 följande:
    Nu ringde vetten! det var bara gräs som trasslat sig i halsen! men han hade väldiga kräkreflexer, t.o.m när han var bedövad å halvsövd haha, så det var därför det verkade som att det var stopp. SKÖÖNT!
    Skönt att din kisse är ok, min kanin verkar också bli piggare och piggare. Men håller med dig man blir helt stirrig när djuren är sjuka. Jag tar hellre en sjuk sambo än ett sjukt djur, tycker det är så mycket jobbigare.
  • t0va
    puchelina88 skrev 2010-04-08 12:59:22 följande:
    hihi nu känner ja sparkar i magen!de är såå mysigt♥ ska ta och lägga mig ner en stund men vi hörs sen tjejer!! hmm någon som har hört nått i från anna-carin??
    Mysigt med sparkar, som malten skrev så försvann hon när det blev tjaffs, men hon mår bra och det går frammåt för henne också. Bebis mår superbra och växer som den ska :)
  • t0va
    Mandy86 skrev 2010-04-09 17:18:41 följande:
    Äntligen hemma från jobb! Weekend has come!! Sedan en vecka tillbaka får jag näsblod mest hela tiden varje gång jag snyter mig..har aldrig haft näsblod i hela mitt liv innan... Har hört att det är vanligt eftersom man har mer blod i kroppen eller något när man är gravid..är det någon av er som har detta? Kram
    Inte så mycket men jag har haft lite näsblod nu, har inte heller haft det innan. Men det är vanligt, för att man har mer blod i kroppen men främst för att slemhinnorna är mer känsliga nu, är tex. därför endel blöder efter sex eller om man tränat. Jag blöder mer i tandköttet också, det är samma orsak där. Så helt normalt men fruktansvärt irriterande.
  • t0va

En fråga bara pregga, varför ringer du honom om du inte vill ha någon kontakt med honom och ska se till att han inte får någon vårdnad. Är det inte bättre för dig om du istället ringer en kompis som bryr sig om dig än en idiot som inte är värd att slösa någon energi på?

Energitjuvar finns det gott om och de ska man kapa banden med, vi behöver energin för oss själva. Jag och sambon har nästan kapat banden med hans far för denne suger bara energi och pengar från oss. Han är en idiot men inte på samma sätt som ditt X, men det är så mycket skönare nu när vi håller kontakten till ett minimum.

• t0va

Om man söker här på forumet så finns det miljarder med listor och tips på vad man kan behöva till bebisen, vad som kan vara nödvändigt och vad man kan vänta med osv.

För mycket kan man skaffa allteftersom om man nu inte vill köpa alla prylarna direkt. Själv har jag inte börjat fundera på vad som kan behövas, ska troligen till Ullared i maj och handla lite, beroende på hur kroppen mår då. Just nu är det bara flytten som är i min skalle, bebisfixandet kommer i andra hand.

• t0va
    sofie och laura skrev 2010-04-11 20:29:12 följande:
    Det e sant men denna foglossning håller på att ta kååålen på mig! Kommer inte upp om jag sitter ligger ner helt sjukt det låser sig liksom
    samma här, fattar inte hur jag ska fixa andra halvan. Foglossningen är ett helvete, sitta och ta mig upp från sittande och sen komma runt i sängen är värst.
  • t0va
    tetta skrev 2010-04-11 21:08:41 följande:
    Jag har gått upp 1 kg och är v. 22. Undrar om det är normalt? Har ju lite att ta av så att säga. Fogarna känner jag inte av längre fast man ska ju aldrig säga aldrig. Humöret är värre. Jag får panik på mig själv när inte det går som jag tänkt mig.
    jag har gått upp 2kg och är i v. 21, så det är normalt. Endel ökar inte alls förrens i slutet, andra ökar mer i början och har man lagt om kosten och motion så man kan tom. gå ner utan att det är onormalt.

Jag har lite extra att ta av så nu när jag börjar äta igen så är det inget onormalt. Men jag har slutat med godis och dricka och sånt. Åt jättedåligt i början och svimmade pga. det men nu verkar det fungera med maten så jag slutade gå ner i alla fall :)
  • t0va
    elinnnnn skrev 2010-04-13 12:38:41 följande:
    självklart. det jag skrivit är ju efter min egen smärta och min egen smärttröskel och erfarenheter. Vad andra bestämmer sig för att göra är deras val. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter, kanske kan dem hjälpa någon annan? Så tänker jag iaf. pregga: genom att andas rätt så slappnar kroppen av och man spänner inte sig lika mycket, om man inser att kroppen är fantastisk och att man klarar MYCKET mer än man kanske tror och att slappna av(i både kropp och själ) och lita på sig själv så kan faktiskt smärtan minskas. Det är väl känt att det gör ondare om kvinnan spänner sig och inte följer med vågorna av värkar utan spänner sig och motarbetar dem.
    och om man andas rätt och med magen så kan man inte spänna sig i resten av kroppen, det är en fysisk omöjlighet. Därför som andning är så viktigt vid avslappning, tror det kan hjälpa mycket vid en förlossning också.

Har inte funderat så mycket på det själv, men vi ska gå föräldrakursen och läsa på massa själva, men det får bli lite senare. Vet inte om det kan bli ks får väl mer svar kring v. 32 om bebis inte ploppat ut då.
  • t0va
    elinnnnn skrev 2010-04-13 13:08:28 följande:
     tOva: ja precis. om man KAN koncentrera sig på andningen och inte på smärtan så hjälper det något enormt. det är iallafall min egna erfarenhet. dock inte sagt att man inte ska utnyttja bedövning om man har ont. alla är ju olika
    Nej verkligen inte, jag kommer troligen använda allt jag bara kan få i lindring, sen ska jag läsa på och se vad det innebär osv. så bara andas tror jag inte alls är rätt för mig även om jag är van att andas genom smärta. Drar mina leder ur led lite då och då, enda sättet att få tillbaka dem är att slappna av och då är det bara att försöka andas även om det svartnar för ögonen och smärtan är olidlig, så allt jag kan få för att lindra känns nu i alla fall som lösningar.

Tror mer att andas är ett kompliment, om man kan få lindring eller tex. i början av förloppet innan man kommer in till förlossning, att försöka att inte stressa upp sig mer än nödvändigt, sen är alla olika och även om man gått igenom 10 förlossningar så är den 11 annorlunda, bebis kanske kommer tidigt, man kanske inte sovit allt på länge, ätit dåligt osv.

Så jag tror man får anpassa sig från gång till gång och inte göra som alla andra bara för att det funkat för vännen X eller så. Öppen för förslag och inte bestämma innan att det ska ske på ett speciellt sätt tror jag underlättar.

Själv vet jag inte om det blir ks eller inte, läkaren tyckte inte det men är jag jättedålig i sjukdomen redan runt v.32 så kommer jag tjata. De verkar inte förstå hur dålig jag kan bli och även om kroppen gör det mesta arbetet själv så är jag helt slut i kroppen redan innan så blir det knappast något bra av det hela, men vi får avvakta och se.
  • t0va

Men problemet är nog att det skrivs att om man inte fött barn innan så har man inga kunskaper och ska inte tro att man vet vad man säger osv. Så jag har tolkat det så har ingen sagt att man bestämt sig för att si eller så är bäst, utan man har funderat på att bara köra med andning tex. eller ta en viss smärtlindring. Att då få tillsvar att endel som själva fött barn innan "vet" att andning är att glömma för de inte gjorde det, eller att epidural inte är bra för att det inte fungerade på person X, så man avråds från det. Där ligger nog problemet.

Jag har ingen aning om hur det är att föda barn, däremot har jag upplevt mycket och långvarig stark smärta, kanske är i närheten av vad det kan vara att föda barn jag vet inte. Men jag måste få säga att jag tror att jag kan komma lång bara genom att andas, sen om alla andra inte gör det är inget jag lägger mig i. Jag har sjukdom men kommer troligen som det känns nu välja epidural, sen vet man aldrig vad som tar och inte tar. Kroppen kan reagera så olika på mediciner under olika tillfällen i ens liv.

Så vi måste få tro vad som kan vara bäst för oss, men ändå vara öppna för alternativ. Det gäller nog alla oavsett om man aldrig fött barn eller har fått 20st. Vem vet det kanske slutar med ett katastrofsnitt och då ha planerat att man ska göra som sist kanske skapar mer stress. Jag vet inte.

Nu ger jag upp den här diskussionen i alla fall, det börjar bli lite väl tråkig stämning för mitt humör idag. Menar inget illa i det jag skriver så tolka det inte så.

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10