• t0va

Vi fortsätter, Bf aug 10

Jag har varit på en gruppinfo då vi var flera förstagångsgravida som fick information om mat, vad som kommer hända osv. Sen inskrivning hos BM och ett läkarbesök eftersom jag tillhör en "riskgrupp", blir ännu ett läkarbesök runt v.32 och ett extra ultraljud då verkar det som. 

Annars har jag nästa tid i v. 20 hos bm, så nästa planerade grej för oss är RUL. Men efter det kommer man börja springa hos bm lite oftare. Sen kan det skilja sig om man är förstagångsgravid eller tillhör en riskgrupp. 
  • t0va

oj en timme, tror vi bokade 30min, fast jag måste få tag på bm nu ändå för jag har nog foglossning, men att springa dit innan v. 20  om allt känns bra tycker jag inte heller käns nödvändigt. Är ju inte så mycket de kan göra. Fast är man orolig och har en massa frågor så kan det finnas mening att få komma dit mer och prata. 

• t0va
    SweetLilly skrev 2010-02-22 12:49:23 följande:
    fast vi har ju lyssnat på hjärtat, det är ju trevligt
    nah så mysigt. Jag börjar längta efter nästa UL. 
    Har de pratat något med dig om att göra fler UL än Rul? Hon som gjorde nupp sa att det tydligen var vanligt att man gör ett tillväxt ul på kvinnor som har någon sjukdom eller funktionshinder. Fast det kanske man gör om man ska fundera på KS eller inte. 
  • t0va
    den kära leken skrev 2010-02-22 12:51:38 följande:
    Snart ska jag på APT och tänkte då berätta för mina arbetskompisar. Spännande och se hur de reagerar.
    åh, så spännande, hoppas du får många bra reaktioner :D
  • t0va
    den kära leken skrev 2010-02-22 12:56:07 följande:
    Det hoppas jag med och jag har egentligen ingen anledning att tro nåt annat men jag har en liten aning om vissa, de som kommer få utföra vissa av mina arbtesuppgifter. Så har jag ju bara varit anställd här sen i maj så det kan komma komentarer om det med. Men jag hoppas de blir mest positivt =)
    Tror du det är någon som misstänker något? 
    Jag blev så paff över att ingen vän eller släkting misstänkt något alls. Utan tvärt om de trodde jag lurades. När kusinen fick veta att det skulle bli en släkting till i sommar, så gissade han på mina syskon först och hade inte en tanke på att det var jag som ska ha. 
  • t0va
    mamma2B skrev 2010-02-22 13:55:53 följande:
    hej på er! Hoppas helgen varit bra! Själv har jag och maken varit på spa o haft barnvakt ett dygn-sååå nice! Det enda tråkiga var att jag fick så himla ont i svanskoten dagen därpå (hade inte fått ngn massage på det området så det kan inte vara det). jag har fortfarande lika ont-är det ngn som känner igen sig i detta, vad kan det vara och hur ska jag hantera det? (träna, ta det lugnt eller vad). I mina två tidigare graviditeter har jag haft foglossning men aldrig haft ont i svanskotan. Efter andra förlossningen för ca ett år sedan hade jag dock väldigt ont där, i flera veckor efteråt-kanske är det det som spökar? hoppas som sagt ni andra har det bra och jag beklagar marias MA!
    Foglossning... mitt började med smärta i svanskotan och sen har det blivit värre, är endel som har det i svanskotan också. 
  • t0va
    Oväntad skrev 2010-02-22 19:42:15 följande:
    Jag blir lite irriterad på hur saker och ting sägs till oss gravida.. Rekommendationerna säger att en gravid kvinna inte behöver äta mer än 300 – 500 kalorier extra per dag. Min BM säger att jag ska äta exakt som vanligt.. Innan när jag åt en smörgås extra på morgonen inget mer så gick jag upp ca 3-400g i veckan.. Efter besöket hos BM så går jag inte upp alls.. Men min bebis fortsätter ju att växa.. Betyder det att jag indirekt går ner i vikt nu då? Vad lever då min bebis på? Vet ju inte vem/vad man ska tro på..
    Du har inte lagt om kosten på något annat sätt? 
    Själv har jag tappat 3kg sen plusset, men då har jag slutat med godis, chips, dricka och sånt, och äter mer sallad och försöker äta regelbundet. 
    Äter annars ungefär som förut då jag långsamt gick upp men nu så går det nedåt istället. I början av graviteten under jul och nyår så gick jag upp så totalt har jag nog gått ner 5kg. 
  • t0va

Det låter intressant att poppcorn kan ta ner järnvärdet, har aldrig hört det. Däremot om man äter ca 1kg popcorn så får man i sig det rekomenderade intaget av järn för en gravid. 

• t0va
    SweetLilly skrev 2010-02-23 16:10:42 följande:
    nej jag tog absolut inte dte på det sättet, jag blev bara så förvånad, har aldrig hört om det tidigare!
    Samma här, jag har inte heller hört det innan så jag var mest nyfiken om du visste vad det berodde på. 
    Kul att UL gick bra :) 
  • t0va

Jag blir också mer yr än vanligt, oftast så klarar jag av att stå några minuter, men idag när vi gick in på statoil så höll jag på att falla ihop. Fast jag är förkyld idag och har feber så det kanske är något sånt. Men det är vanligt att man blir lite mer yr när man är gravid. 

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10