Inlägg från: mammailund85 |Visa alla inlägg
  • mammailund85

Vi fortsätter, Bf aug 10

Hej på er! jag har åkt på nån kräksjuka och spydde ett tiotal grr natten tills igår, ingen höjdare. Min man fick stanna och ta hand om både lillplutten och mig igår, men idag mår jag betydligt bättre så han är på jobbet. Noah skulle ha vaccinerats idag, men vi fick skjuta upp det till nästa vecka, vill inte komma till bvc med min smitta. Hoppas noah håller sig kry, tror de är ganska skyddade av amningen?

Noah har ätit risgröt, pure av potatis, morot, palsternacka, sötpotatis, majs, ärtor, katrinplommon, banan, avokodo, kiwi....det mesta har gått hem utan avokadon, men gröten är allra populärast. Han brukar få nån pure kring lunch och gröt med katrinplommonpure på kvällen. Jag ammar fortfarande ungefär lika ofta som innan...  

• mammailund85

jag älskar också avokado, men den måste somsagt vara mogen, annars kan den kännas bitter. noah var dock inte förtjust i det alls, det är nog det han gillat minst hittills. det är väl bara en av många grönsaker man kan testa, inget måste. jag tänkte göra broccolipure idag, får se vad noah tycker om det.  gröten är väl annars favoriten här än sålänge

• mammailund85

elinn ang detta att tappa vikt av amning så gör ju inte alla det, har tom hört dem som istället rasar i vikt när de slutat amma. sen finns det dem som rasar i vikt av att amma, men sen går upp allt igen när de slutar. 

jag kommer nog amma på ett bra tag till. noah vaknar också ofta och snuttar på nätterna, fast lite mindre ofta nu än för några v sen. jag funderar på om han trots allt får i sig för lite dagtid, det känns nämligen som han kissar mer på natten än dagarna. han äter ofta på dagarna också, men kanske för lite åt gången? ibland är han så ofokuserad på ätandet, tar nån slurk, börjar snacka osv... 

• mammailund85

noah har just börjat ta sig runt på mage, han typ roterar runt och kan hasa sig fram lite. han kan dra sig upp till stående om man håller lätt i honom. rulla runt gör han lätt. han kan däremot inte sitta utan stöd, han faller åt sidan. han är 5 1/2 månad

noah har 2 tänder i underkäken. han kan bitas hårt om man håller fram fingret, men att amma funkar forfarande bra. vi kör med lite smakisar o gröt, men amnngen står nog för 90% fortf.  

• mammailund85

ett mirakel har skett! inatt vaknade noah bara en gång! han sov på mage (vände sig själv) och det kan vara det som är knepet här...hoppas verkligen det inte var en engångsföreteeelse

• mammailund85
    elinnnnn skrev 2011-03-06 13:25:57 följande:
    hej tjejer!
    hoppas allt är bra med er!

nu har jag gett min lilla lite smakisar ett tag, det hon smakat hittills är bara potatis och morot alltså som riktiga smakisar, idag gör jag squash till henne.
    Men vad mer kan man hitta på...ja förutom ärtor och majs...

Förslag på smakisar tack :D
    palsternacka, majs, ärtor, sötpotatis, broccoli...

vi kör med "hela" måltider nu med varierad framgång. han gillar fortfarande mest gröt o frukt. min hemlagade barnmat har han inte gillat alls (egengjorda grönsakspureer gick däremot bra).  
  • mammailund85
    elinnnnn skrev 2011-03-07 09:32:02 följande:
    malten> hittar inga palsternackor här konstigt nog haha, finns massa grönsaker i affärerna som jag inte ens vet vad det är! hahaha så jag får köra på det som jag känner igen. när du gjort ärter och majs trycker du genom den puren genom sil för att få bort skalen eller det går bra att ha kvar dem?? hur länge körde ni smakisar innan det blev en hel måltid? När började ni med kött? Min lilla är ju 6½ månader men har bara fått smakisar i 2 veckor.ja jag vill ju inte köpa burkar här fast i och för sig har dem typ inget utbud iallafall bara massa frukt pureer och potatis/majs pureen. Jag vill helst köra på så naturligt som möjligt så jag gör allt själv. Min dotter är 6½ månad nu, vi mår bara bra, hur mår ni själva? Hur gammal är din? Ja, skriv gärna :D ja jag ska kolla fryasta grönsaker men det finns mest majs och ärtor som är frysta själva, jag vill inte blanda 2 nya grönsaker ifall om hon skulle reagera. Tar gärna emot fler tips
    ja jag tryckte dem genom en sil, det blev inte mkt pure och väldigt blaskig men noah gillade det. vi började med smakisar vid 4mån och hela måltider vid 6 mån, men han äter inga stora mängder mat än. Jag ammar fortfarande till största delen
  • mammailund85
    elinnnnn skrev 2011-03-08 18:45:52 följande:
    ja alltså lillan vill ju ha och äter gärna, men magen hinner nog inte riktigt med här heller. hon är lite hård i magen :S fy vad hemskt med anfall, men skönt det ordnade sig och hoppas att det inte är något som kommer hända igen, kramar
    Malten skrev 2011-03-07 16:19:15 följande:
    ja jag tryckte dem genom en sil, det blev inte mkt pure och väldigt blaskig men noah gillade det. vi började med smakisar vid 4mån och hela måltider vid 6 mån, men han äter inga stora mängder mat än. Jag ammar fortfarande till största delen
    aha..... min lilla äter gärna 4 isbits kuber med mat redan, är det för mycket???
    nä det tror jag inte, jag brukade också ge 4 kuber av smakisarna mot slutet. med hela måltider menar jag mat som består av ex spagetti med köttförssås. att han inte äter fulla portioner beror på att han oftast inte vill ha
  • mammailund85
    elinnnnn skrev 2011-03-10 07:47:41 följande:
    okej. vet inte om jag vågar lägga till kött redan, lillan har ju bara fått smakisar i 2 veckor...
    Kanske när hon inte är hård i magen längre.
    Ger päron varje dag, det funkar sådär men behöver nog lite extra, jag letar katrinplommon men har inte hittat några än. Eller jo jag hittade torkade i en affär men köpte inga då och sen dess har vi inte varit i den igen. Men nästa gång vi är där ska jag köpa. Dem kan man väl bara mixa med lite vatten för att få katrinplommonpure???
    Jag ska nog äta några om dagen jag också, jag har också problem med magen. Det har jag iofs haft ända sen jag kan  minnas :S
    noah har också hård mage. vii har gett katrinplommonpure, färdig på burk, men det har inte hjälpt direkt. om man ska göra egen kanske mn ska koka dem lite eller lägga i blöt? min bvcsköterska trodde päron kunde fungera bättre men kanske inte då. nån annan som har nåt tips?
  • mammailund85

här är en till som är tidig med motoriken. noah har ålat sen han var 5 1/2 mån och nu går det undan. Sedan har han nyss lärt sig ställa sig upp med hjälp av möbler osv. det är lite av en sjå att hålla koll på honom nu, det händer ju att han trillar och slår sig också, även om jag såklart försöker förhindra det.  

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10