Inlägg från: Bubbis10 |Visa alla inlägg
  • Bubbis10

Vi fortsätter, Bf aug 10

Hej igen!

åkte in akut igår natt efter att ha svullnat på rejält å det kittlade i halsen, utslagen ökade å tog fart trots tavegylen. jag fick komma in direkt på akuten å fick 12 st betapred tabletter(kortison) å en remiss i handen upp till sjukhuset, jag fick även där konstaterat att utöver detta så har jag en rejäl mjölkstockning med stora knutar i ena bröstet så dom hjälpte mig å pumpa å värmde med fetvadd. sen fick jag hyra med en elektrisk pump hem å instruktioner om olika amningsställningar.så inatt stod jag på alla 4 å ammade som en KO! men det hjälper faktiskt.
    Kollade lilleman åxå som var såå ledsen å bara skrek igår vilket han aldrig gjort innan å han kräktes otroliga mängder, å även han har reagerat på medecinen jag tagit så som magont å illamående.
    jag har givetvis lagt ner den. Dom tog prover igår å Vul som visade att livmoderinfektionen gett med sig.

Kom ihåg-mkt viktigt får du feber kort efter förlossningen så sök vård direkt! även om det inte känns som ngt annat en en förskylning.
    lilleman e glad idag å skrattar å får behålla maten, antara tt det e för att medecinen lämnar min kropp.

VIKTIGT!-Ät inget med honung-får barnet i sig det så kan det dö direkt!!!!
    undvik chocklad ,vindruvor,jordgubbar vid amning.

• Bubbis10
    Mandy86 skrev 2010-09-10 14:23:44 följande:
    Va? Jag äter choklad och dricker te med honung varje dag..
    så jag ammade å kunde inte svara. aså chocklad e inte farligt men det ger bebis mag knip å kan bli förstoppad. Honung har jag fått höra fr flera håll att det e direkt farligt då det e som ett vaccin typ eller Ab fr getingen. å min bvc sköterska sa att jag INTE skulle ta det.
  • Bubbis10
    Nallepuhmamma skrev 2010-09-10 14:33:08 följande:
    men vadå? Gäller det när man ammar elelr när man e gravid också? alltså det man ionte ska äta?
    När du ammar så ska du INTE äta honung, å undvika chocklad,vindruvor samt jordgubbar. sen när man e gravid så gäller ju det vanliga som salami mm.
  • Bubbis10

var inte min mening att skrämma upp ngn utan bara dela med mig av infon jag själv fått,
    nu sitter jag med en liten prins i min famn som somnat av ren utmattning tro jag, lilleman har ont i magen pga medecinen jag ätit, hoppas den lämnar min kropp illa kvickt nu.

• Bubbis10
    Pregga skrev 2010-09-10 15:00:52 följande:
    När du ammar så ska du INTE äta honung, å undvika chocklad,vindruvor samt jordgubbar. sen när man e gravid så gäller ju det vanliga som salami mm.

Får uppdatera ang honung-BARNET får inte äta honung innan det fyller 1 år. ber om ursäckt för missförståndet.

MANDY ta det lungt, sorry...jag som missuppfattat infon jag fått. kram

• Bubbis10
    Oväntad skrev 2010-09-10 18:41:38 följande:
    Pregga, det där har jag varit med om.. Fast jag blev allergisk mot medicin men resultat blev detsamm förutom att jag fick blodutgutelser på hela kroppen och blev blå.. Fick också äta massa kortison och måste akta mig för viss typ av medicin.. Men att ha mjölkstockning samtidigt.. urk...
    men fy va otrevligt aså, jag har aldrig upplevt ngt liknande tidigare heller men dom la in det i min journal att jag reagerade så starkt, kändes ju som om ngn satt på mitt bröst å jag svullnade upp å fick utslag överallt,hela magen,brösten,ryggen osv..ja mjälkstockning e inget vidare, gör apont ju..men nu har jag stått på alla 4 å ammat, lagt han under armhålan å ammat på det bröstet å tagit ipren så nu känns det bättre.
    pumpade lite på den andre tutten så inte mjölken sinar där då jag vill  tömma det som gör ont. så nu körs pumpen på det andra ikv.
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-10 21:06:49 följande:
    nallepuhmamma: tjohooooo håller tummarna för dig!

har malinski hört av sig ännu? har hon fått bebis?

och perssonlund har hon inte varit inne nåt idag???

PREGGA: jag hade också mjölkstockning, förra veckan. tänk på att ha bebisens haka där stockningen är , då masserar han det stället samtidigt som han suger. att låta bebisen suga bort mjölkstockningen är det mest effektiva sättet.
    för mig funkar det också att trycka lite bakom mjölkkörtlarna så det töms ordentligt. fast tänk på att inte trycka på själva bröstet då du kan täppa till mjölkgångarna.... sen har du säkert fått dem vanliga råden som att mjölka i duschen osv, och håll dem varma (underlättar tömningen av bröstet) hoppas du blir av med stockningen och allt det andra. tänker på dig
    förresten kommer du ihåg hur man ändrar storleken på texten på skärmen? det var nåt kortkommando, jag har glömt bort det :S
    oj, svarar så fort jag kan...hör lilleman..
  • Bubbis10
    Malinski79 skrev 2010-09-12 11:38:31 följande:

Passar på att lägga in en bild på min prinsessa Hjärta

Åhh hihi såå söt hon e aså :) vilken liten guldklimp Hjärta
  • Bubbis10
    Elinnnn gumman, jag har inte glömt att svara på ditt inlägg om mjölkstockning...men jag e bara inne en snabbis nu å jag ska svara. har bara inte haft tid, hinner knappt med mig själv nu då jag tror min lilleman har en växt period då han ammar HELA tiden, har ap ont i brösten nu aså..men jag lovar att svara så fort jag bara hinner, nu ska jag skynda å ta en duch innan jag får besök. kramar
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-09-10 21:06:49 följande:
    PREGGA: jag hade också mjölkstockning, förra veckan. tänk på att ha bebisens haka där stockningen är , då masserar han det stället samtidigt som han suger. att låta bebisen suga bort mjölkstockningen är det mest effektiva sättet.
    för mig funkar det också att trycka lite bakom mjölkkörtlarna så det töms ordentligt. fast tänk på att inte trycka på själva bröstet då du kan täppa till mjölkgångarna.... sen har du säkert fått dem vanliga råden som att mjölka i duschen osv, och håll dem varma (underlättar tömningen av bröstet) hoppas du blir av med stockningen och allt det andra. tänker på dig
    förresten kommer du ihåg hur man ändrar storleken på texten på skärmen? det var nåt kortkommando, jag har glömt bort det :S
    Såå nu tar jag mig tid att svara, jisses, här går allt i ett nu känns det som å dagarna bara flyger förbi. jo jag åkte ju in till förlossningen där jag fick lilleman å visade upp mitt bröst som inte bara var knöligt utan ilsket rött å fick samma tips som dig, att lägga barnet så att hakan masserar runt om hela bröstet, stå på alla fyra med tutten i munnen på han, tvilling amning osv allt så att hakan kommer åt å sen ha han mage emot mage på mig å inte låta han ligga på rygg å amma vilket jag nog gjort å sen ligg amma då det inte rinner för fort. jo jag fick rådet att hålla dom varma så jag fick en påse med fetvadd i ett nät som jag lägger om bröstet, jag fick åxå med mig en pump hem i nödfall å jag håller med att låta lilleman tömma just det bröstet hjälpte sjukt mkt.
    tack för omtanken, mår bättre nu även om förskylningen envisas med att stanna kvar, hoppas bara lilleman klarar sig.

Att ändra stl på skärmen gör du antingen genom ctrl _ för att få mindre eller crtl+ för att öka stl
    hihi kram
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10