• Mi na

Dansmatta

Har just skaffat Dance Dance Revolution Extreme 2 och återupptäckt hur kul det är att skumpa omkring på dansmattan. Ah, det är helt underbart ju! Har svårt att sluta trots att mina ben blir skakigare och skakigare timme för timme. Är det inte underbart att det finns något man kan göra för att få bättre motion som faktist är roligt och inte känns som sport!?

Min mening med det här inlägget är egentligen att ta reda på om det finns några andra dansmattedårar här? Gör det det? Och isf - vilket är erat favoritspel/favoritlåt?

• Svar på tråden Dansmatta
  • 3barn

ja köper man en matta till ps2 passar den alla spel till ps2.
    Är verkligen värt att prova :)

• Mi na

Skarpa

Det finns spel som har pilar även snett uppåt och snett nedåt (och inte bara uppåt och nedåt) men jag har bara testat ett sådant en enda gång (utan ljud) så jag vet inte om det är bra eller ej. Det finns iaf en helt uppsjö med spel till de vanliga mattorna om du kan tänka dig att beställa efter spel från USA (eller skaffa dem på annat sätt ). Jag är inte så insatt i vilka spel som säljs i Sverige men det finns iaf en serie som heter Dancing Stage som du kan kolla efter.

Våra mattor är av märket Dancing Mate och de har hållit väldigt bra. Vi har dansat mycket på dem och köpte dem för ca 2 år sen. Hade ett annat märke först men den gick sönder efter bara några gånger. Tror att de kostar mellan 150 och 200 kr/st. De går även att köpa som dubbelmattor men dessa har jag inte testat.

Kan rekommendera att du köper en matta som är lite vaderad. De som är tunnast är inte så bekväma att dansa på tycker jag plus att de lättare skrynklar ihop sig.

• snuttekudden

tack för tippset=)

• Mi na

3barn

Jo, jag gillar också lite snabbare låtar oftast. Tidigare fyllde jag alltid i mig i workout mode när jag tränade för att kunna se hur min vikt ändrades från varje speltillfälle men nu ids jag inte längre eftersom jag då måste spara den informationen i samma spel varje gång och jag är lite less på låtarna där.

Hur många fötter har du klarat som svårast?

Vi har spel som går att koppla ihop med Eye Toyen hemma men jag vill helst inte se mig själv när jag dansar. Karaoken däremot måste jag prova. Kommer låtar fördj***igt!

Har du provat att dansa på en arkadmaskin? Jag tycker att det är mycket svårare. Man måste stampa så mycket hårdare.

• Skarpa

Tack för infon! Ska kolla upp lite mer då!

• 3barn

Mi na

Jag har aldrig provat en arkadmaskin ,vad är det?? Är det kul??
    Vi har lånat en Eye Toyen så jag kanske skulle ta och prova medans vi har den hemma.Får ta någon lugnare låt och göra det en "bra dag".
    Karaoke har vi inte till ps2,vi har en som är fristående.Det kanske funkar det med???? I såfall kommer det också att låta fördj***igt ,stackars grannar!!!!!!

• Mi na

Om du provar ett renodlat Eye Toy-spel får du träning av armarna också.

En arkadmaskin är en spelmaskin som oftast står i en spelhall. Flipperspel räknas t.ex. dit. Dansmattespelen har hårda plattformat med plattor på i samma stuk som på mattan du har hemma men man behöver trampa mycket hårdare på plattorna än när man dansar hemma. Om du bor i Göteborg eller i Stockholm kan du gå till t.ex. Lisebergs spelhall i Gbg eller Heron city i Shtlm och testa... fast jag tycker nästan det är roligare hemma. Den enda fördelen med arkadversionen är nog om det går bra och det är folk som står och kollar på. Då får man känna sig lite duktig.

• Tant Raffa

Tusen tack för länken ts! Jag som verkligen behöver motionera, det här var det roligaste jag hört talas om på länge!!!! Jag återkommer när såna här roliga mattor inhandlats, tusen tack för tipset!!

• aktuelle

i asien är dansmattorna en stor grej, det finns även andra former, tex där man ska spela trummor :) om man går till en arcade (spelhall) så hittar man en svettig dansare som står där och dansar som om det vore ingenting! det kan vara en miljard pilar som sveper förbi. min favvolåt är en av dem asiatiska, den heter nog japan och är växlande i tempo, först snabb som attan, sedan lugnare och sen börjar det om igen. mattor finns att köpa från bland annat www.webhallen.com

• Mi na

aktuelle

Vilket spel är den med i? Blev nyfiken.

Vi är lite insnöade hemma hos oss så vi har samlat på oss en ratt och pedaler till bilspel, två dansmattor (man måste ju ha varsin! ), en Eye Toy och två karaokeset (Singstar och Karaoke Revolution). Det är ju så roligt! Mina favoriter är dansmattorna och karaokespelen.

Vi har kompisar som har både ett trumspel och ett maracasspel. Speciellt maracasspelet är helt vansinnigt. Man ska stå på en matta och skaka maracasarna i takt med musik och göra olika poser. Både det och trumspelen är väldigt jobbiga för armarna i längden. Inte hjälper det att mina armar måste ha världshistoriens sämsta muskelgener. Fick träna flera veckor en gång när jag bestämt mig för att klara en ynka riktig armhävning.

Svar på tråden Dansmatta