• Mi na

Dansmatta

Har just skaffat Dance Dance Revolution Extreme 2 och återupptäckt hur kul det är att skumpa omkring på dansmattan. Ah, det är helt underbart ju! Har svårt att sluta trots att mina ben blir skakigare och skakigare timme för timme. Är det inte underbart att det finns något man kan göra för att få bättre motion som faktist är roligt och inte känns som sport!?

Min mening med det här inlägget är egentligen att ta reda på om det finns några andra dansmattedårar här? Gör det det? Och isf - vilket är erat favoritspel/favoritlåt?

• Svar på tråden Dansmatta
  • Legewiel

Sandra: Jasså? Det visste jag inte. Vet du någonstans man kan köpa dem också?
    Bor i Finland, så gärna något som finns här också...

• Rosa blomma

Vilken rolig tråd!

Jag tycker oxå det är jättekul med dansmatta!!
    Har PS2 med två mattor och spelet Dancing Stage Fusion hemma.
    Har faktiskt inte använt det på ett tag men nu blev jag jätte sugen!

• Mi na

Sandra82

Jag vet inte om det är lättare eller svårare med någon särskild matta men våra mattor är sköna att dansa på (gärna med en matta under) och har hållit för idogt stampande trots flera års användning. De heter Dancing Mate och finns både som singelmattor och som dubbel har jag för mig.

Legewiel

Jo, jag har sett folk som använt mattor till datorn men det kan hända att de har använt en sån adapter som Sandra 82 pratar om. Har inte läst igenom hela den här forumtråden men jag tror att du ska kunna hitta rätt information i den: www.ddrsverige.com/forum/viewtopic.php

Rosa Blomma

Jo, jag vet! Det går som i etapper när man är helsugen och dansar flera gånger i veckan och sen kan det gå ett halvår utan att man tar fram mattorna en enda gång. Just nu dansar vi flera gånger i veckan. Det är helkul!

• Rosa blomma

Mi na:

Jag ska helt klart plocka fram mattorna så fort jag får tid! Jag har inte dansat sen nån gång i somras när min syster var här. Det är ännu roligare när man är två tycker jag.

Håller med om att det är ett perfekt sätt att motionera! Man kan förena nytta med nöje liksom!

• Mi na

Rosa Blomma

Jag tycker också att det är lite roligare när man är två men det går rätt bra ensam också. Om man är två är det bäst om man är ungefär lika duktiga tycker jag. Man kan ju iofs dansa samma låt men med olika svårighetsgrad men jag tycker att det är lätt att man blir lite förvirrad om den som står bredvid dansar andra steg än man själv gör.

Jag tycker att det ser så roligt ut när två personer står bredvid varandra och dansar för det ser så koreograferat ut. Speciellt när det börjar gå lite snabbare.

Åh, nu blev jag sugen på att dansa igen! Ska försöka få lite jobb gjort snabbt så jag hinner dansa lite innan maten. *längtar*

• Tingilya

Vad kostar en sån matta ca?

• Tingilya

men shit!
    Kostar bra dansmattor 3000:-!!!
    E det sånna ni använder?

• aktuelle

3000, jikes nej. Dem jag vet kostar mellan 200-500 kr

• Mi na

Tror du kan hitta dem för under 200kr/st. Sen behöver du ju ett spel också om du vill använda den till en konsoll (t.ex. PS1-PS2 eller X-Box) och det är tyvärr där det blir lite dyrare om du inte kan låna av någon eller få tag i spelet från något annat håll. Om du har en chippad konsoll kan du beställa efter spel billigare från t.ex. USA. www.liksang.com

Det här är det bästa spelet jag spelat på länge: www.lik-sang.com/info.php&products_id=7472#Product_features men jag tror att det kräver att din tv klarar NTSC och att din konsoll är chippad.

• Mi na

Sandra82

Tror att priserna du hittat gäller för mer proffsiga hårda "mattor" som påminner mer om arkadversionerna av dansspelen som finns på spelhallar. Det går lika bra eller t.o.m bättre med en mjuk matta om du frågar mig. De hårda är mindre känsliga och gör ondare i fötterna.

• Mi na

Vanliga mattor till PS2 eller X-Box brukar finnas på vanliga spelbutiker. T.ex. Tradition eller EB Games har säkert.

• Tingilya

Men hur "Vet" man att den man köper e av ok kvalite å inte pajjar efter 1mån typ?
    Har de nån övre viktgräns?

• Mi na

Sandra82

Den om jag tipsade om ovan (Dancing Mate) är vanlig och håller bra. Vi väger mellan 65-75 kg och har hoppat omkring på den väldigt mycket. Tror inte att vikten har så stor betydelse. Däremot har olika mattor olika bra kvalité. Den första vi hade som gick sönder höll bara några dagar innan det började sticka ut metalltrådar ur mattan. Vi gick tillbaka med den och fick en ny.

Välj en som har lite stoppning och som inte bara är en tunn gummimatta. De känns hållbarare och så är de skönare att dansa på.

• Tingilya

ok, ska kika efter en sån
    tack för dina svar!
    Vart har du köpt dina?

• aktuelle

mina har fungerat bra, var jättebilliga. De är som nå plastigt tyg som drar åt sig allt damm dock :/ och så luktar dem fortfarande nyplast, men dem funkar iaf toppen :D

• Jessica K

Ingen som har provat dansmattan man kan köpa från Hobbex? Kostar bara 150kr typ och kan kopplas direkt till TVn (har jag fattat det som i allafall...). Finns dubbel också såg jag precis för under 300kr. Jag har ingen dansmatta men funderar skarpt på att köpa en från Hobbex eftersom de är så billiga där.

• aktuelle

hur skulle det gå att spela om man kopplade dem till tvn? :S

• Jessica K

Verkar som om spelet sitter i själva dansmattan (typ dansmattan är en spelkonsol). Såhär står det i beskrivningen:
    "Med 36 sånger och 1 spel
    Dansmatta, kul för hela familjen! Lev. komplett med adapter för anslutning till 230V samt scartkabel för anslutning till TV:n. När låten kör i gång gäller det att hålla tungan rätt i mun och hänga med, när låten är slut kommer dina poäng att visas. Melodierna har olika svårighetsgrad! Ett spel medföljer också. Här förbränner garanterat hela familjen både kalorier och skrattmuskler!"

Svar på tråden Dansmatta