Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Jag är sjuk i matmissbruk...

Stinky skrev 2010-02-21 00:35:02 följande:
    Skillnaden mellan mig och en del andra här, är att jag har lidit av överviktsproblematik samt matmissbruk i hela mitt liv, tills jag fick genomgå en gastric bypass-operation för nåt år sedan. Operationen har helt klart hjälpt mig på vägen för en sundare livsstil, men är knappast grejen som löst hela min matsituation. Innan operationen försökte jag banta och göra livsstilsförändringar gång på gång, gick hos dietister och läkare, men det fungerade inte. Jag var, och är fortfarande, expert på viktminskning och alla de tusen sätt man kan gå ned i vikt på i form av dieter och s.k. "livsstilar". De flesta feta blir nämligen det, då det man allra helst vill är att bli smal och fin. Problemet är att man saknar verktyg för att ta sig fram till målet, för man är så pass skadad i huvudet p.g.a. maten, skammen, förakten för sig själv och skuldkänslorna. Och framförallt av folks förakt för feta människor.  Maten är inte lösningen på problematiken. Den finns där som ett bihang. Det som behövs, är hjälp av proffession för att ta sig fram till målet. Oavsett om man klarar det på "egen väg" eller via en operation, så behövs oftast terapeutiskt hjälp för att lära sig att hantera hela ens liv och sluta se maten som det viktigaste som finns i hela ens tillvaro. Jag har fortfarande övervikt, och vet EXAKT vad som är mina svagheter (bl.a socker). Jag har dock fattat att jag inte ska förbjuda mig själv saker och ting, för då blir det desto mer lockande. När jag slutade röka, förbjöd jag mig inte själv att röka. Jag hade alltid ett ciggpaket i väskan "ifall att". Det var inte lika intressant då, och funkade jättebra för mig. Och det är det jag menar: man ska inte förbjuda sig själv en massa, för det förbjudna är alltid mer intressantare än det man "får" ta.
    om gastric bypass kunde hjälpa dig, varför kan du inte tänka dig att lchf kan hjälpa andra?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:37:44 följande:
    Och med det långa inlägget ville jag säga att "livsstilar" som förbjuder saker och ting, allt som oftast inte håller i längden. Kanske några timmar, dagar, veckor, månader eller år, men knappast ett helt liv!
    om jag ska generallisera så kan jag hålla med dig. dieter håller inte.

men lchf och GI är inga traditionella dieter som innebär att du späker dig själv. Du är inte hungrig och du äter inte tråkig eller äcklig mat. Det är ju då man oftast faller. Inte genom att dra ner på vissa livsmedel.

Vi äter fortfarande kolhydrater, men rätt sort och rätt mängd. Ibland kan man unna sig nåt olydigt som godis eller glass eller va fan det nu må vara - men det gäller ju vilken livsstil man än har. Man ska inte trycka i sig skit under veckorna.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 15:33:55 följande:
    Jag tycker jag svarade på den frågan rent generellt i inlägget under, dvs. #324.
    problemet är att tjocka människor ofta unnar sig tio chokladbitar mpndag, tisdag, onsdag, torsdag osv.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 15:36:28 följande:
    Jag börjar misstänka att det är lika bra att lägga ned den här diskussionen med dig, för du fattar verkligen inte.
    jo jag fattar. men jag håller inte med dig. är det jobbigt för dig?
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 15:38:35 följande:
    Det blir jobbigt att diskutera med en människa som verkligen inte fattar hur det är och drar sina egna slutsatser. Du verkar tro att det är så jäkla simpelt, fast det inte är det.
    jo. jag fattar. jag håller bara inte med.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 15:40:13 följande:
    Nej, du gör inte det för du har aldrig lidit av fetma och kan inte tänka i de banorna.
    eh... jag har drygt 25 kilos övervikt NU. 35 när ninja föddes. jag tror det räknas som fetma när man har ett bmi över trettio.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 15:39:32 följande:
    Dahmer, du är väl inte så blåst så du tror att alla tjockisar sitter och äter godis alla veckodagar?
    nej men jag vet att det är väldigt vanligt med tjockisar som ska "unna sig" ditt och datt och så rusar det iväg. För att få bukt på ett beteende så måste man bryta vanan helt.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 15:44:22 följande:
    Klart det rusar iväg om man inte lärt sig kontrollera sitt matintag! Vad är det du inte förstår?! 
    jag trodde vi pratade om tjocka människor som har lite svårt med matkontrollen? (läser ts en gång till för säkerhets skull)
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 15:43:02 följande:
    Men du tror på fullt allvar att en jävla diet är lösningen på matmissbruk, och DET är vad jag reagerar på. Har du nånsin ens funderat på varför en tjockis som är matmissbrukare, är det? 
    nej, jag tror att lchf kan hjälpa de som överäter (missbrukar mat) pga kolhydratskänslighet och sockerberoende.

det finns inte bara EN anledning till att man missbrukar mat.
  • Lady Dahmer
    ChoopChoopSong skrev 2010-02-21 15:57:39 följande:
    Vad jag gissar att Stniky menar, att "förbuds-tänket" kan göra det ännu svårare för matmissbrukare att sluta - oavsett om det är LCHF, GI eller någon annan diet de uppmanas att prova. Alla dessa handlar väl om att utesluta vissa livsmedel?Jag tror att en matmissbrukare måste börja med den psykologiska biten. Låt "allt" vara tillåtet! Men ställ dig samtidigt frågan: varför äter jag som jag gör? Hur kan jag ändra på mitt ätbeteende? DÄREFTER kan man välja diet - eller bara köra på som vanligt, men försöka äta och leva nyttigare. Ta ett steg i taget. Kanske söka hjälp etc. Och där finns det nog ingen metod som passar ALLA.
    jo det förstår jag och det ör ju ofta det som BLIR ett problem när man försöker gå ner i vikt.

grejen med lchf är ju att, även om man utesluter kolhydrater, så tillåter man fortfarande en massa saker som de flesta tycker om. Vispgrädde, mörk choklad i små mängder, nötter, feta såser, lchf-bakelser osv.

Man känner inte att man missar nåt eller inte kan unna sig just för att det finns annat än socker att trycka i sig. för man FÅR trycka i sig tills man spyr (men det brukar inte vara långvarit, man mår ganska dåligt till slut)

jag har liksom aldrig ätit så mycket gott som när jag körde igång.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...