Inlägg från: Jonathanmamma |Visa alla inlägg
  • Jonathanmamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Jag håller nu på med nästa bok, efter utgivningen av "Jonathan - (inte) som andra barn?". Den kommer att handla om intensivträningen vi håller på med just nu med Jonathan. Ni som också håller på med intensivträning - kan ni skicka mig bra, roliga exempel på den träning ni gjort, rekommendationer för andra föräldrar som funderar på intensivträning, ska eller har börjat?! Också om det är något speciellt som ni vill att de ska tänka på innan/under träningen?

Boken kommer att heta Intensivträning i praktiken, och innehålla många bilder, tips från vår träning och de jag har kontakt med som också tränar IBT. Så har ni bilder, som jag givetvis redigerar, så skicka gärna det också.

Mailadress: [email protected]

Tacksam för alla svar!!

Kram på er
    Anna

PS har postat det på AFF-forumet också om någon, som jag, finns på bägge! DS

• Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2010-03-23 09:55:56 följande:
    kalcium, tja det finns lite olika saker. Natures plus har kalciumtabletter för barn (på tex Life-kedjan) som smakar godis. Finns flera sorter liknande, men de innehåller mycket socker och man behöver äta många för att komma upp i 1000 mg om dagen som är vår rekommendation. Vi har dem bara som "back-up". Kalcium finns naturligt i tex mandlar och sesamfrön - bra saker att tillsätta när man bakar osv. Man kan också tillsätta kalcium (krossa en ren kalciumtablett eller fler, eller köpa i pulverform) och ha i bröd - det ska tåla värmen. Men det är ju svårt att veta doserna då. Men det är tydligen inte helt enkelt för kroppen att ta upp kalcium, så det skadar inte att slänga i lite extra i maten. Vi ger kalcium och en rad andra saker i päronpuré (bebisburk) ibland med russin, två gånger om dagen. Många kör med någon slags smoothie, vilket vår son tyvärr inte gillar, men jag funderar på att lägga lite krut på att få honom att gilla det... Om han gillar någon form av nötsmör (finns tveksamheter kring jordnötter) kan man göra en liten boll - någon på en tråd här nyligen gjorde smarriga bollar av jag tror det var fikon, russin mm och blandade in alla tillskott och sp alla tillskott - lät väldigt bra tycker jag. Jag har för mig att kalcium tas upp bäst ihop med magnesium, däremot ska det inte tas i närheten av tex zink då de tar ut varandra. Puh, det är verkligen en halv vetenskap. Jag vill också varmt rekommendera thornes produkter när det kommer till tillskott - de är helt rena från tillsatser. Jag har precis kalcium och magnesium från dem och et funkar utmärkt, det är ju ganska smaklösa produkter. Men däremot så är många av deras produkter baserade på att man ska kunna svälja kapslar. Om man öppnar kapslarna med tex b-vitamin komplex så blir de så fruktansvärt äckliga så att ingen kan äta dem... Själv ska jag beställa b6 + magnesium från Kirkman  nu, smarriga tabletter, så jag antar en del fruktsocker eller liknande i, men går i utan problem. Finns ju hyfsat med belägg för b6 & magnesium om man kollar tex pub med.  Ska även kolla på deras övriga produkter och försöka få ihop allt vi ska ha i. Just det, en erfaren mamma tipsar om "liqiud calcium" som hennes son älskar, hon beställer från utlandet. Det blir då, enligt thorne, något som tillsätts vilket kanske inte är optimalt, men om det är något som barnen gärna äter och som gör att kalciumet tas upp så kan man kanske leva med det. Vi började med zink sent om sider för ett tag sen. Enligt många "the number one autism tillskott". Slump eller inte, under zink perioden har han varit väldigt trött, ledsen, humörsvängningar och ökad stress. Så vi har slutat. Får väl pröva igen att införa en låg dos och se om problemen var relaterade om ett tag. Är dte någon som ger ALA och var får ni tag på det i så fall? Nä, det är projekt ett just nu - få ordning på alla tillskott - hur och när de ska tas, i vilka kombinationer och titta på om man kan förenkla på något sätt. Jag besitter förövrigt nu  äntligen - de mystiska ingredienserna XantanGum, DairyFree och Garfarva mjöl - här ska bakas! Har testat att i amerikanska recept ersätta tapiocamjöl (som jag inte lyckats få tag i) med potatismjöl och det har funkat fint kan jag säga.
    Har du några länkar till Kirkman - gärna specifikt var du hittar den B6+magnesium?!
    Nuvarande magnesium får Jonathan ont i magen av - fungerar inte så bra. Försökte dela på tabletterna men det hjälpte föga... Jag tycker ändå att magnesiumen hjälpte en hel del, så jag vill inte vara utan det....

Beställer du något annat därifrån också??

Jag har också beställt hem B12-tabletter. Jag har ju läst om sprutor med B12 men det vill jag inte ge honom. Fungerar det med B12 i tablettform (nedsmulad i hans älskade fruktsoppa...)?!

MVH
    Anna
  • Jonathanmamma

För er som tränar intensivträning ett tips som vi fick om bildbas som förmedlas genom föräldrar (från IBT-teamet):

www.joeschedule.com

MVH
    Anna

• Jonathanmamma
    zelia skrev 2010-04-08 21:24:09 följande:
    Gillar kombinationen beteende terapi och utvecklingspsykologi som i Denver modellen som fått lika bra resultat som intensiv beteendeterapi : www.time.com/time/health/article/0,8599,19435...
    Jätteintressant artikel! Jag tror starkt på detta (kanske för att jag fortfarande kör Kommunicerande samspel i kombination med IBT )  Tack för tipset!!!
    Anna
  • Jonathanmamma

MOEGUMSAN Jag håller på med min nästa bok, om intensivträning. Jag delar gärna med mig av våra erfarenheter. Fråga på bara... Annars finns min blogg om intensivträningen också - se i januari 2009 och framåt... annahelena70.bloggagratis.se

MVH
    Anna

• Jonathanmamma
    moegumsan skrev 2010-04-12 07:44:48 följande:
    Ska läsa igenom bloggen lite, inser direkt att det blir spännande för vi har börjat lite olika... =) Väntar förresten på att hitta din första bok, men vulcan ligger ju nere och har gjort länge. Har du någon aning om varför?
    Ja, det blir ju litet olika ingångar eftersom barnen fungerar så olika... Med Jonathan fungerade ju aldrig det där med godis och sånt så bra eftersom han äter så litet sånt, eller mat överhuvudtaget. Vi tränade en del på ätligt och oätligt för att få honom att sluta äta snö och sand, men jag vet inte om det fungerade När ingen såg stoppade han in det i munnen ändå... Gömde sig bakom hörnet och satt och åt på förskolan... Ja, ja... Däremot roliga leksaker har ju fungerat bra - som låter och gör ljud. De hade en bra snurra på BR för 69-79 kr eller så som fungerade bra ett tag. Bellino-snurra har de på hab. beh.möten som förstärkning:
    http://www.br-leksaker.se/produkter1/freesearch/snurra/
    Hittar inte vår snurra men kan försöka ta kort på den sen och lägga ut den på bloggen...

Jag tror inte Vulkan ligger nere - jag kommer in där, eller gjorde i helgen i alla fall... Det kan vara cookies och tillåtna platser, vilket jag hade problem med först. Fast från jobbet med deras gigantiska brandvägg, kommer jag inte in alls - kan inte ens se sidan ordentligt... Pröva med direktlänken:
    https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=44374

Ingen är gladare än jag om du vill beställa en...

MVH
    Anna
  • Jonathanmamma
    SaramedM skrev 2010-04-21 13:33:27 följande:
    FIck av en god vän boken "vård utan våld" på postenKan varmt rekomenderas
    Nu har jag beställt boken!
    Författaren bor ju bara några mil från oss... Helt otroligt att man inte vet om det!

Pratade med en god vän som sade att de hade verksamhet för barn med autism, så hon ska försöka ta kontakt med henne och att vi ska åka ut (vi har varsin pojk med autism) dit. Vore verkligen intressant!

MVH
    Anna
  • Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2010-04-21 13:15:51 följande:
    ny undersökning INte så munter läsning för mig, men kanske mer hoppingivande för andra: Kennedy Krieger Institute announced today new study results showing that when and how autism symptoms appear in the first three years of life has vital implications to a child's developmental, diagnostic, and educational outcomes. Published this month in the Journal of Autism and Developmental Disorders (Epub ahead of print), this study found children with early developmental warning signs may actually be at lower risk for poor outcomes than children with less delayed early development who experience a loss or plateau in skills.www.news-medical.net/news/20100421/Children-w...
    Det var ingen rolig läsning för mig heller. Jonathan hade ju normal utveckling fram till 1,5-års åldern, sedan tappade han de ord han lärt sig, slutade vända sig om efter ljud etc. Hmmm... Fast de poängterar ju att det är av vikt att få tidig diagnos och tidiga insatser i alla fall...
    MVH
    Anna
  • Jonathanmamma
    zelia skrev 2010-04-22 10:49:50 följande:
    SaramedM: Vem är författaren? Kaffemamma och Jonathanmamma: Katherine Maurice barn hade också den typen av autism där man först utvecklas normalt. De blev till och med av med sina diagnoser. Samma sak för Karyn Seroussis son om jag inte minns fel.
    Författaren heter Elisabet Råberg. www.aspereds.se

Tack för påminnelsen om Maurices barn Nu blev livet litet lättare igen...

Soliga hälsningar
    Anna
  • Jonathanmamma
    zelia skrev 2010-04-25 09:33:40 följande:
    Ni som kör IBT och har syskon i nära ålder, hur gör ni med allt träningsmaterial? Har ni separata leksaker som ni bara använder till träningen eller får syskonen till det autistiska barnet också leka med leksakerna som används vid IBTn? Vi har alltid haft gemensamma leksaker, så mycket av det som tvillingbrodern och hans kompisar leker med är just de saker som vi också använder till Max träning (med några få undantag). Eftersom vi bor trångt så har vi liksom inte plats att ha dubbelt av alla leksaker utan de delar på kassa-apparat, dockhus, bondgård, dockspis, tågbana etc. Men det börjar bli ohållbart. Inför varje träningspass får man ju börja med storstädning och jakt efter träningsmaterialet. Börjar bli så less, man har ju nog jobb ändå. Ibland orkar jag inte ens låta kompisar får komma hem och leka med David för jag är så himla less på all städning och leksaksjakt efteråt. Vad tror ni,är det bättre att förbjuda David och hans kompisar att leka med vissa av leksakerna som vi måste ha till Max träning? Hur har ni gjort?
    Jag har separata saker till Jonathans träning. Nu har vi ju kommit långt med vissa saker, så det händer ju att han får "jobba" sig till en leksak och när han klarat träningen och fått den så får han ta upp den i lekrummet och då är det allmängods. De saker som är till själva träningen finns i träningsrummet (vårt gästrum/arbetsrum). Det underlättar när man ska förbereda för träningen också. Här har det ju inte varit ett stort problem i alla fall, eftersom storebror är 4 år äldre än honom.

Något som jag gjort som fungerat rätt bra är att ha alla aktuella saker i en plastlåda med rätt så hårt stängbart lock, som Jonathan själv inte får upp. För min del är det en sån där underbäddförvaring, men det är ju beroende på hur ert upplägg ser ut. Jag tycker också att det är viktigt att det är separata saker, såna som han inte får leka med varje dag eller som man plockar fram ibland, utan det ska ju finnas ett sug efter sakerna... Då fungerar det som bra förstärkare. Bra förstärkare, enligt vårt team, kan också vara något han tycker är roligt att träna med. Just nu har han fastnat för Alfa och Petter, barnalfapet på DVD, och eftersom han kan hålla på med det en timme eller så, så är det bättre som förstärkning menar de på...

Vi har även hopfällbart bord och ett litet tidningsbord under det som lätt går att plocka undan. Min kompis i Uppsala har campingbord som hon (lättare än mitt konferensbord) fäller ihop och sedan har de satt upp hyllor ovanför där de sitter där hon har alla träningssaker, spel och annat.

Och ja, det blir mycket. Vill du se vår inledande inköpslista så gå in på min blogg, i februari eller mars. Sedan kan du ju se en bråkdel av det jag lagt ut i bildväg på bloggen för att se de saker vi köpt in under senaste året. (inte riktigt klokt, men min son förverkar grejer på löpande band - han är så snabb ibland att lära sig saker och blir annars uttråkad...) Lycka till!

Hoppas det var svar på din fråga
    blogg: annahelena70.bloggagratis.se

Anna
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7