Inlägg från: Jonathanmamma |Visa alla inlägg
  • Jonathanmamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

moegumsan skrev 2010-04-28 10:33:26 följande:
    Många av er berättar om magproblem och jag vet ju att det är ganska vanligt hos de här barnen. Men de flesta verkar prata om lös avföring? Någon annan med förstoppningsproblematik istället? Dottern har haft problemen sedan ca ett och ett halvt års ålder när amningen minskade och hon började äta mer vanligt. Medicinerar nu med movicol junior vilket gör att det funkar, men visst önskade man att man kunde klara sig utan mediciner...
    Den tjej jag skriver bok med just nu, hennes son hade kraftig förstoppning. De fick också sådan Movicol att dricka under 2 månader. Jag har hört att det finns bägge delar - alltså både lös i magen och hård i magen - men det kanske det finns fler här som vet bättre...?!

Min Jonathan har inte sådana problem tack och lov. Men utan kosttillskotten vet jag inte vad vi skulle göra. Slutade med dem i 3-4 dagar nu när han bröt lilltån för att han fick smärtstillande istället - då kom den "gamle" Jonathan tillbaks, som bara talade "sitt" språk osv. Otäckt, men samtidigt bra - för man vet då att de kosttillskott han får GÖR verkan!

Lycka till
  • Jonathanmamma
    Krickeline skrev 2010-04-25 21:17:58 följande:
    Från Geir har vi nu också fått recept på antisvampmedel, Diflucan. Ska bli intressant att se om hennes beteende förändras. Vi har inte hittat så mycket svamp på de tester som gjorts, men hon har vissa beteenden som gör att vi ändå misstänkter svamp/jäst.
    Vad är det för beteenden som visar sig då, vid svamp/jäst *nyfiken*?! Måste komma till skott och ta den här biten också, men det känns så stort att ta prover och skicka iväg och så...

/Anna
  • Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2010-04-28 11:41:54 följande:
    Jonathanmamma - vilka tillskott ger du? Själv våndas jag just nu mycket över det här med om vi ska prova ADHD medicinering. Nej-sägarna är så vansinnigt övertygade om att detta skapar livslånga skador på hjärnan, och de båda vettiga personerna jag pratade med igår (EF på autismcentrum och psykologen) svarade när jag frågade om det att de trodde att det skulle kunna hjälpa sonen mycket (också fashinerande, om det nu finns medicinering som de tror skulle kunna vara så bra för mitt barn, varför är det ingen som säger det förrän jag frågar???)  De jag pratade med igår menade att det  inte fanns några risker med att prova - man ser effekten omedelbart, eventuella biverkningar ser man också snabbt och kan bestämma sig för om man vill fortsätta, sluta eller ändra. Scinetologerna ser jag ju inte som någon trovärdig källa för att inte prova, men även många andra pratar om stora risker. Får väl söka på Pub Med och läsa mer. Undrar hur DAN-läkarnas inställning är? Ska fråga. Tror också att om man kom tillrätta med hans inre stress, hans behov av att ständigt fippla med något, bita i saker, röra sig osv så skulle han kunna lära sig mer.
    Jag ger Omega-3, dubbel dos, D-vitamindroppar (AD-droppar som det tidigare hette), multivitamin från mina föräldrars naprapat, 1 tesked av två olika sorter samt B12-tablett. Jag har prövat magnesium som sagt, men det får Jonathan ont i magen av. Nu ska jag testa att ha det i badvattnet nästa gång och se om jag får effekt av det. Tja, zink får han också förresten...

Jag har prövat pro-biotika flytande också under några veckor utan att det gav någon effekt, ingen heller när jag tog bort det.

Är det någon av er som vet vad som kan göra fobier och dylikt bättre?! Jonathan har en del sånt för sig numera och det känns som det eskalerar litet. Han tycker massor av saker är livsfarliga, ett begrepp han använder om mycket iofs....

Jonathan känner jag igen med det där att fippla med något, biter sig i handen eller suger på den, nu sist har han börjat stoppa mynt i munnen, sand och snö givetvis, rör sig hela tiden förutom framför datorn, men jag vet inte - menar de att medicinering skulle göra det bättre?!

MVH
    Anna
  • Jonathanmamma

Förstärkare - IBT-träning!
    Ni som tränar IBT (TBA/BTI) - jag skulle vilja ha litet tips vad just NI använder som förstärkare?! Det är till Bok2 - "Intensivträning i praktiken". Det är en bok skriven av mig själv och en tjej i Uppsala som tränar IBT med våra barn, och är riktad mot föräldrar som också tränar eller ska sätta igång...

Vi har listat i slutet alla förstärkare vi använder. Jonathan använder ju mest olika leksaker, med mycket ljus och ljud, och på förskolan har han musikinstrument. Hur länge körde ni med mat i olika former och/eller gör ni det fortfarande???

Tacksam för svar - om ni inte vill ange det här så maila mig på jonathanmamma@hotmail.com

Och om det är någon som undrar så går det undan med Bok 2. Min medförfattarinna står för 40 sidor/bilder och jag något liknande. Nu är vi uppe i 134 sidor och har precis skickat manus till ett förlag. Vi skulle nog kunna göra en bok på uppemot 200 sidor tror jag, men vi får kanske stoppa snart... Det kanske får bli en bok 3 sedan med fortsättnings och avancerade övningar... Äsch, jag vet inte - det är jättekul att skriva i alla fall...

Vänliga hälsningar
    Anna

• Jonathanmamma

JÄTTETACK Zelia och Kaffemamma. Infogar det i boken i listan över förstärkare!!! Jag refererar till forumet och era nick om det är OK?! Kram på er - toppenhärliga människor härinne! Anna

• Jonathanmamma

Vad avis jag blir om er lunchträff... så är det när man flyttat till andra sidan (bästa västsidan) av Sverige Ni får ha det så bra...

Anna

• Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2010-06-23 09:23:19 följande:
    det är så vansinnigt skönt! Just nu känns det som om jag har min första semester på flera år framför mig. Visst är det mycket man vill få till så att sonen går framåt, inte glömmer det han lärt sig osv. Men vi tänker inte ha några krav över oss om "minst två timmar bordsträning om dagen". Nu vet vi att det blir en nystart och en bra sådan i höst och kan slappna av lite över sommaren. Förra semestern gjorde jag inget annat än att laga scd-kost känndes det som, så vanlig hederlig gf / cf känns också som piece of cake.

Nu ska jag till överlämningsmöte med skolan, bayan och dagis! Han går sin sista dag på dagis imorgon - hjälp - jag har snart två skolbarn - jag måste vara lastgammal!!!

Jag var inne och läste på Ikasus hemsida. Jag förstår att du är nöjd!!!!! Jag är så avis - varför finns inget sådant på den här sidan av Sverige?? Jättegrattis till dig och er!!!! Så sköt för din son!!

Kram

Anna

• Jonathanmamma

Jag fick ett tips på min blogg (annahelena70.bloggagratis.se) som  jag  vill dela med mig av:

Jenny P. skrev i gästboken och berättade att det nu finns en ny utbildning i intensivträning. Jenny går den själv just nu i Västerås. Kursen heter TBAtränare/beteendestödjare för autistiska barn och det innebär att det för första gången kommer att efter jul finnas 19 tränare tillgängliga. Hon berättade också att de är lite utspridda över landet. (se gärna gästboken).

Kursen hittar ni här på internet:

www.malarakademin.se/tba-tranare/index.shtml

Kursens mål är:

Att ge en kvalificerad yrkeskompetens som TBA-tränare/kvalificerad resurs/beteendestödjare för barn, ungdomar och vuxna med autism och autismliknande tillstånd.

Kram alla!
    Anna

• Jonathanmamma

Camilla O -  samma här.  Min son har väldigt begränsad mathållning så jag vågar inte gå över  på diet. Däremot får han Omega 3 och  en hel del kosttillskott! De fungerar jättebra. När ett av dem tog slut här  i sommar så retarderade han bara efter ett  par dagar, så jag är helt övertygad om att det fungerar. Socker undviker vi också! Det enda han får är kinderägg, som förstärkning och som lördagsgodis...

MVH
    Anna

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7