kaffemamma skrev 2010-04-28 11:41:54 följande:
Jonathanmamma - vilka tillskott ger du? Själv våndas jag just nu mycket över det här med om vi ska prova ADHD medicinering. Nej-sägarna är så vansinnigt övertygade om att detta skapar livslånga skador på hjärnan, och de båda vettiga personerna jag pratade med igår (EF på autismcentrum och psykologen) svarade när jag frågade om det att de trodde att det skulle kunna hjälpa sonen mycket (också fashinerande, om det nu finns medicinering som de tror skulle kunna vara så bra för mitt barn, varför är det ingen som säger det förrän jag frågar???) De jag pratade med igår menade att det inte fanns några risker med att prova - man ser effekten omedelbart, eventuella biverkningar ser man också snabbt och kan bestämma sig för om man vill fortsätta, sluta eller ändra. Scinetologerna ser jag ju inte som någon trovärdig källa för att inte prova, men även många andra pratar om stora risker. Får väl söka på Pub Med och läsa mer. Undrar hur DAN-läkarnas inställning är? Ska fråga. Tror också att om man kom tillrätta med hans inre stress, hans behov av att ständigt fippla med något, bita i saker, röra sig osv så skulle han kunna lära sig mer.
Jag ger Omega-3, dubbel dos, D-vitamindroppar (AD-droppar som det tidigare hette), multivitamin från mina föräldrars naprapat, 1 tesked av två olika sorter samt B12-tablett. Jag har prövat magnesium som sagt, men det får Jonathan ont i magen av. Nu ska jag testa att ha det i badvattnet nästa gång och se om jag får effekt av det. Tja, zink får han också förresten...
Jag har prövat pro-biotika flytande också under några veckor utan att det gav någon effekt, ingen heller när jag tog bort det.
Är det någon av er som vet vad som kan göra fobier och dylikt bättre?! Jonathan har en del sånt för sig numera och det känns som det eskalerar litet. Han tycker massor av saker är livsfarliga, ett begrepp han använder om mycket iofs....
Jonathan känner jag igen med det där att fippla med något, biter sig i handen eller suger på den, nu sist har han börjat stoppa mynt i munnen, sand och snö givetvis, rör sig hela tiden förutom framför datorn, men jag vet inte - menar de att medicinering skulle göra det bättre?!
MVH
Anna