Inlägg från: Jonathanmamma |Visa alla inlägg
  • Jonathanmamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

kaffemamma skrev 2010-08-15 13:54:11 följande:
    Jonathanmamma - jag läser på din blogg och blir så glad! Gud vad ni är duktiga med träningen och så mycket det ger, din pojk kommer kunna gå hur långt som helst!
    TACK Kaffemamma. Han gör enorma framsteg ska jag säga!

kram
    Anna
  • Jonathanmamma
    Mamma TN skrev 2010-08-30 20:41:25 följande:
    På onsdag ska jag kontakta förskolechefen och se om vi kan få dispens och ha sonen på förskolan 9-16 när bebis kommer. En undran till... Jag tycker att vår resurs på förskolan är dålig på att komma upp i sina 20 timmar i veckan. Vi har som sagt kört ibt lite drygt ett halvår och sonen går fn på förskolan 8.15-16. Hon kommer max upp i 15 timmars träning på förskolan vilket känns lite dåligt eftersom ök är att förskolan ska träna 20 tim/veckan. Hur funkar det för er? Sonens resurs vill även delta i så mycket av gemensamma aktiviteter som möjligt, utflykter, gå till skogen, gå till lekpark etc. Jag känner mig lite dubbel för jag vill också att sonen ska få delta i gemensamma aktiviteter tillsammans med de andra men känner också att träningen blir lidande. 

Är även besviken på behandlingsansvarig på Autismc. eftersom hon aldrig tar upp bristen på tid i vår träning. 

Vidarchefar: Vi bor i Stockholm och får ha sonen på förskola 9-15 varje dag. 

Vårt IBT-team har hela tiden tryckt mycket på tiden, gör separata diagram med vilken tid vi kommer upp till i medel och hur det ser ut månad för månad. Sedan får man komma ihåg alla vardagsaktiviteter som man gör som också är träning. Vårt team gjorde några A4-sidor som de översatte till IBT-övningar, exempelvis så här:

VARDAGSAKTIVITETER

På- och avklädning (F1) Förstå pekning (C1) Peka på olika saker ni ser ute Kom (A1) Både allmänt kom och organiserat Imitera grovmotorik (B2) hoppa, stå på ett ben, vinka osv. Enkla instruktioner (C2) vinka, klappa händer, tänd lampor, stäng dörr, tryck på knappar osv. Imitera ljud/ord (D2)

RAST/UTELEK

Imitera grovmotorik (B2) Kom (A1) Imitera med objekt (gräva i sanden, köra med bilar osv.) Imitera ljud/ord Jag kan gärna maila dig hela listan vi fick om du eller någon annan vill. Jag har tagit med den i boken om Intensivträning som nu är klar...

MVH
    Anna
  • Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2010-09-24 12:06:20 följande:
    tror jag kanske är ensam kvar på denna tråd just nu, men testar ändå: Har någon läst denna bok? Doman-metoden var något nytt för mig och blev en aning nyfiken.
    What to Do About Your Brain-injured Child Or Your Brain-damaged, Mentally Retarded, Mentally Deficient, Cerebral-palsied, Epileptic, Autistic, Athetoid, Hyperactive, Attention Deficit av Glenn Doman
    Ja, jag har läst den, samt den om hur man lär sin baby läsa. Fick låna boken av en tjej här och har inte kvar den. Hon hade fått stora framsteg med sin dotter (med hjärnskada om jag missminner mig rätt). Hon har också varit i USA och gått kurs hos Doman, vad det nu hette... Hon var väldigt positiv till detta. Jag har tyvärr inte hunnit ta tag i den biten även om en del av det är intressant om än kontroversiellt.

MVH
    Anna
  • Jonathanmamma
    Vidarchefar skrev 2010-09-30 22:26:41 följande:
    Kaffemamma: Jag fick också dåligt samvete för att jag aldrig skriver här - och det var bara bra!  Du är en eldsjäl och jag skiter i om du gör det för din egen skull; jag är likafullt tacksam ändå. Problemet är bara att med två autismtroll + femtio timmars arbetsveckor blir det mycket "Åh, det DÄR var intressant. Bokmärker så jag kan läsa vidare sen"... Mycket läsande här blir också via mobilen när jag har korta stunder för mig själv, och det är så omständligt att skriva med den. Dina inlägg är guld värda :)

Är det någon som har sett att det ska vara Floortime-föreläsningar (och workshops) i Göteborg, Uddevalla och Borås? Jag och frun ska gå på föreläsningen i Uddevalla 11 oktober.

www.gnpc.se/
    Borås var inte med på listan - men däremot GBG och Örebro. MÅSTE kolla om jag kan göra  mig fri den dagen och  gå!!! Har precis fått SMS att Floortime-boken har kommit.
    TACK för tipset. Du är en pärla

Anna
  • Jonathanmamma

Har någon av er läst följande bok (som jag håller på med just nu):
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0399534881

Jag var ute efter vad som hjälper för vilka egenheter man upplever med sitt barn och det fanns en fin tabell där med vad man kan pröva för olika saker. Någon som känner igen det här? Ser ni några risker med det eller bara fördelar??

I övrigt tycker jag boken var ganska bra, men det är alltid tyngre att läsa på engelska...

Kram
    Anna

• Jonathanmamma

Postar det här också (även i Autismtråd):

Hej!

Kl. 15-15.30 IDAG intervjuas Irene Kristiansson, som jag skrivit bok tillsammans med "Intensivträning i praktiken" i Sveriges Radio P4 Uppland.

Går också bra att lyssna på i efterhand via Webben:

http://sverigesradio.se/uppland/

Kram alla

Anna

• Jonathanmamma

Någon som har svar på följande fråga (känner igen min egen son i detta):
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m55794118.html

Med mörka ringar under ögonen - eller han har inte mörka ringar men liksom rödlätt under ögonen. En släkting som är sjuksköterska tror att det beror på järnbrist... Någon som har en idé.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4178890

På bilden syns det litet...
    TAcksam om någon har en idé. Har tittat igenom lexikonet "Special-Needs Kids Eat Right" men tyvärr inte hittat något.

Kram
    Anna

• Jonathanmamma

Hej!
    Jag vet att ni skrivit om FMT Musikterapi förut och skulle vilja veta mer om det. Vi har tydligen en privat konsult som kör FMT och det vore intressant. Jag fick ett jättetråkigt telefonsamtal igår från Jonathans musiklärare (slagverk/trummor - specialpedagog och jätteduktig) att hon sagt upp sig på stående fot pga chefsproblem i samband med uppsättning av musikal med funktionshindrade. En lång historia och väldigt tråkigt, också för att hon och Jonathan fungerade utmärkt ihop... Hon nämnde den här musikterapeuten och jag tänkte ringa honom men behöver litet mer kött på benen. Ni som kört FMT kanske kan berätta om era erfarenheter? Hur fungerar det och har era barn tyckt om det??

Jag vet inte om Jonathan kommer att beredas plats i annan grupp eller om de anställer någon ny efter henne, men det kan ju ta tid. Han älskar ju att spela trummor så jag vill gärna att han ska få fortsätta med det, gärna så fort som möjligt. Jag lägger en förfrågan på hemsidan för FMT också så får vi se om jag får något svar där...

Tacksam för alla svar

Anna

• Jonathanmamma
    mammaannika skrev 2010-12-22 19:22:32 följande:
    Jonathanmamma: Vår son har under ett och ett halvt år fått FMT. På denna tid har han fått ett fungerande språk, upptäckt sig själv som en egen person, börjat leka med jämnåriga (om än inte riktigt på deras nivå), börjat äta mer varierad mat, tagit stora kliv utvecklngsmässigt överhuvudtaget. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst.

FMT går till så att terapeuten sitter vid ett piano och barnet (adepten) antingen sitter på en stol och spelar på olika attribut t ex trummor, cymbaler eller flöjter eller rör sig i rummet. Det terapeuten gör är att svara på adeptens olika slag på attributen genom att spela på pianot. Om adepten inte sitter still på en stol svarar terapeuten istället på det som adepten gör i rummet. Det förkommer inga ord eller instruktioner utan allt sker på adeptens initiativ och nivå.

Min son har under perioder suttit vid stolen och "spelat". han har också legat under ett bord, lekt tittut, följ mönstret på en duk med fingret, trummat med fötterna på golvet o s v.

Våra barn som har autism har ju stora svårigheter med att samspela med andra och eftersom hela metoden handlar om samspel är det den biten som måste utvecklas först. Genom att svara på adeptens rörelser ger man en möjlighet till samspel (om än ensidigt till en början.)

Har ni möjlighet att få FMT ska ni UTAN TVEKAN tacka ja.
    Jag har precis fått svar från regionombudet och ska ringa de två som finns här i mellandagarna eller på andra sidan nyåret (så fort det  finns tid alltså!) Vi kanske också får en möjlighet att vara kvar med den musiklärare som slutat, som har  diskussioner om att fortsätta på  egen hand men i ett bildningsförbunds regi. Men det finns ju inget som säger att man inte  kan göra bägge  eller hur?! Jonathan  har ju varit ganska fokuserad under lektionerna med trummorna, se klipp på YouTube här:

">

Anla, jag kan inte tacka dig nog för dina svar på  mina frågor.
    Jättekram

Anna
  • Jonathanmamma

Fråga om Omega-3.
    Jag och en annan mamma har diskuterat bästa Omega-3. Hon har sett att Pikasol forte fått bäst i test, men jag vet inte om det är "rätt" för våra barn. Någon som har några idéer?? Själv kör jag Eye-q sedan 3 år till Jonathan med mycket gott resultat.

TAcksam för svar
    Anna

• Jonathanmamma

Tack för svaret Moegumsan!! Ska genast vidarebefordra detta till mamman jag pratat med.

Det går jättebra att komma med infon till boken. Jag har själv haft dåligt med kraft och ligger efter i bokskrivandet (och allt annat), dels pga sjukdomar, maken har också jobbat mycket samt att en viss orkeslöshet. Vet inte varför men ordinerar även mig omega-3
    Mail: [email protected]

Kram
    Anna

• Jonathanmamma
    Vidarchefar skrev 2011-01-12 23:01:26 följande:
    Pust! Vilket jävla kaosliv. Jag har inte orkat med att skriva ett enda ord och inte heller följa någon annan tråd än denna... ni dominerar, allihop!

Korta frågor som ni mer erfarna kanske kan svara på.

Vår dotter på två år har börjat acceptera att man lägger tabletter och kapslar i hennes fruktpuré så världen av kosttillskott har äntligen öppnat sig för henne. Vi har än så länge bara gett henne Omegakapslar + Kalcipostabletter.

Vad mer bör vi fokusera på först och främst?

Magnesium + B6?
    (kan magnesium vara farligt i för höga halter? Här påstås det så:
    www.suite101.com/content/treating-autism-with...)

Zink?

B12?

Våra barn har börjat med kasein- och glutenfri kost för en vecka sedan. Ni andra som kör med detta: hur lång tid tog det för er att upptäcka några effekter - om några? Är det någon av er som inte har fått någon som helst effekt? Mjölk plockade vi bort redan i november, men gluten försvann förra veckan.

Vår son på tre år är det däremot ingen idé att diskutera tillskott för just nu. Det är snarare så att vi funderar på knapp på magen i stället. Han äter bara chips just nu (Olw:s grillchips, mjölk- och glutenfritt).
    Vi har ju skippat kostomläggningen för Jonathan eftersom han äter så litet (2 rätter hemma och tre andra på skolan). Också för att han eg. aldrig haft problem med magen - går på toa som en klocka varje kväll. 

Jag har läst på och prövat olika kosttillskott i omgångar. Introducerat ett i taget i en/två månader och sedan tagit bort det för att se om det gör någon skillnad.

En som har gett stor skillnad är Omega-3 (dubbel dos) och den tar vi aldrig bort mer, någonsin - han blev aggressiv, retarderade etc. Andra veckan köpte jag en ny.
    Probiotika prövade jag i flytande form (som skulle vara bäst), men det gjorde ingen skillnad varken vid tillförande eller borttagande. Magnesium tillför jag numera via badvattnet - fick tips här om ett pulver som man har i badvattnet. Av tabletten fick han ont i magen. Magnesium har gjort stor skillnad också. Jag får inte i honom i badet så ofta som jag skulle vilja, men ett par ggr i veckan får duga.

Jag har också D-droppar och B12 till honom som också gör skillnad. Just nu håller jag på att pröva mig fram med litet järntillskott. Jonathan är rödblå under ögonen och jag har läst mig till på nätet (efter tips och länkar här) att det kan bero på järnbrist. Min moster som är sjuksköterska tror också det. Sedan har vi multivitamin från naprapat (kan kolla upp vad de heter sedan...) och en extra multivitamin med mycket zink i.

Tja, det var nog allt...
    Tipsar igen om boken som behandlar allt sånt:
    Special-Needs Kids Eat Right: Strategies to Help Kids on the Autism Spectrum Focus, Learn, and Thrive
    av
  • Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2011-03-30 09:33:49 följande:
    Någon som har ett "recept" på IBT övning för att öva in kroppsspråk? Framförallt huvudskakning & nickning. Funderar på att köra det hemma, de har lite mycket på skolan i programmet för att ta in det nu tror jag, men jag tycker det är ett viktigt steg och funderar på att köra en sån övning hemma. Kanske ska man börja med att seom han förstår kropssspråk (vinkning & pekning kan han)´? Någon som tränat detta?

Här kommer receptet:

Svara ja / nej på föremål

Använd något ätbart eller leksak.

Ej önskat föremål

Håll upp en sak barnet inte vill ha och säg ”Vill du ha…?” Prompta barnet att skaka på huvudet och säga nej. Belöna barnet om det skakar på huvudet och säger nej.

Önskat föremål

Håll upp ett önskat föremål (leksak eller godis) oh fråga (Vill du ha….?) t.ex. godis. Prompta barnet att nicka och säga ja.

Val mellan ja – nej

Håll upp ett föremål (önskat eller oönskat) och fråga ”Vill du ha…?” Ta bort föremålet om barnet säger nej och ge till barnet som belöning om det säger ja.

Det här är en av de svårare övningarna för Jonathan. Inte att säga nej, för det har han kunnat länge. Det svåra tycker jag var att få honom att förstå när han skulle svara ja. Han kunde svara nej även till saker som jag vet att han tycker jättemycket om (som popcorn eller tåg). Jag har läst någonstans att barn med autism alltid har mycket lättare att säga nej än säga ja, för de gillar inte överraskningar. Jag tror inte Jonathan förstod skillnaden mellan att svara ja och svara nej. I dag gör han det, men det har tagit lång tid och det har varit många val. Vi har dock inte gett oss förrän han svarat ”Ja” och frågat igen om han velat ha popcorn. ”Är det popcorn du vill ha?” När han svarat ”Ja” så har han fått popcorn.

Från intensivträningsboken.
    Maila om något är oklart eller vill ha mer konkreta tips: jonathanmamma@hotmail.com

Kram
    Anna
  • Jonathanmamma
    För er som är intresserade av att vinna min bok om intensivträning så kan ni gå in här:

hantera.wordpress.com/2011/03/30/ny-utlottnin.../
    på Anna M:s utmärkta blogg där en bok lottas ut

"Anna Sandström har skrivit sin andra bok och är så snäll att hon lottar ut ett ex till en av er!
    Skriv i kommentarerna om du vill delta i utlottningen (du måste ange epostadress) och om du besöker någon av Annas sidor får du en extra lott!

www.autismstodet.se/
    annahelena70.bloggagratis.se/"

Kram på er
    Anna

• Jonathanmamma
    pönz skrev 2011-04-06 11:24:58 följande:
    det var visst fel adress.
    ska vara såhär; www.facebook.com/home.php#!/home.php?sk=group_163993860323611&ap=1
    känner mig som en pinsam spammare. det är inte meningen. förlåt.
    Har skickat en förfrågan! Tack för länken! Kram
  • Jonathanmamma

Jag kan meddela att Anna P precis debuterat som författare, och jag publicerade precis min tredje bok, den 150 sidor långa boken om Vårdbidrag:
    https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=55012
    Vi är litet stolta idag!!!
    Kram till er alla som hjälpt oss att få den här boken gjord, korrläst och peppat!
    Stort tack ♥♥♥Anna
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7