Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
kram
Anna
VARDAGSAKTIVITETER
RAST/UTELEK
PS Mailadress: [email protected] DS
Har någon av er läst följande bok (som jag håller på med just nu):
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0399534881
Jag var ute efter vad som hjälper för vilka egenheter man upplever med sitt barn och det fanns en fin tabell där med vad man kan pröva för olika saker. Någon som känner igen det här? Ser ni några risker med det eller bara fördelar??
I övrigt tycker jag boken var ganska bra, men det är alltid tyngre att läsa på engelska...
Kram
Anna
Postar det här också (även i Autismtråd):
Hej!
Kl. 15-15.30 IDAG intervjuas Irene Kristiansson, som jag skrivit bok tillsammans med "Intensivträning i praktiken" i Sveriges Radio P4 Uppland.
Går också bra att lyssna på i efterhand via Webben:
http://sverigesradio.se/uppland/
Kram alla
Anna
Någon som har svar på följande fråga (känner igen min egen son i detta):
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m55794118.html
Med mörka ringar under ögonen - eller han har inte mörka ringar men liksom rödlätt under ögonen. En släkting som är sjuksköterska tror att det beror på järnbrist... Någon som har en idé.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4178890
På bilden syns det litet...
TAcksam om någon har en idé. Har tittat igenom lexikonet "Special-Needs Kids Eat Right" men tyvärr inte hittat något.
Kram
Anna
Hej!
Jag vet att ni skrivit om FMT Musikterapi förut och skulle vilja veta mer om det. Vi har tydligen en privat konsult som kör FMT och det vore intressant. Jag fick ett jättetråkigt telefonsamtal igår från Jonathans musiklärare (slagverk/trummor - specialpedagog och jätteduktig) att hon sagt upp sig på stående fot pga chefsproblem i samband med uppsättning av musikal med funktionshindrade. En lång historia och väldigt tråkigt, också för att hon och Jonathan fungerade utmärkt ihop... Hon nämnde den här musikterapeuten och jag tänkte ringa honom men behöver litet mer kött på benen. Ni som kört FMT kanske kan berätta om era erfarenheter? Hur fungerar det och har era barn tyckt om det??
Jag vet inte om Jonathan kommer att beredas plats i annan grupp eller om de anställer någon ny efter henne, men det kan ju ta tid. Han älskar ju att spela trummor så jag vill gärna att han ska få fortsätta med det, gärna så fort som möjligt. Jag lägger en förfrågan på hemsidan för FMT också så får vi se om jag får något svar där...
Tacksam för alla svar
Anna
Jag igen - länkar till en fantastiskt härlig historia gällande kostomläggning:
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?s=77073633554d92c6fcc6ec8434ac0ee4&t=1426619
Kram på er alla
Anna
Fråga om Omega-3.
Jag och en annan mamma har diskuterat bästa Omega-3. Hon har sett att Pikasol forte fått bäst i test, men jag vet inte om det är "rätt" för våra barn. Någon som har några idéer?? Själv kör jag Eye-q sedan 3 år till Jonathan med mycket gott resultat.
TAcksam för svar
Anna
Tack för svaret Moegumsan!! Ska genast vidarebefordra detta till mamman jag pratat med.
Det går jättebra att komma med infon till boken. Jag har själv haft dåligt med kraft och ligger efter i bokskrivandet (och allt annat), dels pga sjukdomar, maken har också jobbat mycket samt att en viss orkeslöshet. Vet inte varför men ordinerar även mig omega-3
Mail: [email protected]
Kram
Anna
Här kommer receptet:
Svara ja / nej på föremål
Använd något ätbart eller leksak.
Ej önskat föremål
Önskat föremål
Val mellan ja – nej
Det här är en av de svårare övningarna för Jonathan. Inte att säga nej, för det har han kunnat länge. Det svåra tycker jag var att få honom att förstå när han skulle svara ja. Han kunde svara nej även till saker som jag vet att han tycker jättemycket om (som popcorn eller tåg). Jag har läst någonstans att barn med autism alltid har mycket lättare att säga nej än säga ja, för de gillar inte överraskningar. Jag tror inte Jonathan förstod skillnaden mellan att svara ja och svara nej. I dag gör han det, men det har tagit lång tid och det har varit många val. Vi har dock inte gett oss förrän han svarat ”Ja” och frågat igen om han velat ha popcorn. ”Är det popcorn du vill ha?” När han svarat ”Ja” så har han fått popcorn.