Semeldagen...
Semeldagen idag och jag har inte råd att köpa semlor till mina barn... känns fördjävligt att kylen är nästan tom... Vi har mat för dagen men inte mer än så... Är student med två barn och är själv...
Semeldagen idag och jag har inte råd att köpa semlor till mina barn... känns fördjävligt att kylen är nästan tom... Vi har mat för dagen men inte mer än så... Är student med två barn och är själv...
Allt löste sig fint
De fick en varsin semla och jag en! Barnens pappa kom förbi och köpte med!! Så det blev så lyckat!
Det är ju annars billigt och roligt att göra egna semlor tillsammans?
Om man nu inte har råda att köpa färdiga semlor för 15-30 kr/st kan man ju, om man inte orkar baka, köpa färdiga semmelbullar och grädde. Mandelmassa kan man klara sig utan om man blandar inkråm med lite grädde och socker. Här kostade 8 st bullar 23 kr och minsta grädden 7 kr. Vill man kosta på sig mandelmassa fanns det för 14 kr. Alltså totalt 8 semlor för mindre än 5 kr styck.
Jag förstår hur du känner, här finns heller inga pengar...7 kr på kontot och det dröjer innan det kommer nya :( Men men, min snälla mor sponsrar med jäst, ägg och margarin...så idag har jag bakat själv! Lyckades få ihop kanelbullar, vaniljbullar, släta bullar (som kanske ska bli semlor senare i veckan), kokostoppar, kärleksmums och makalösa (småkakor med russin) =) Nu har vi i alla fall fikabröd till helgen, och kanske några helger till! Brukar köpa på mig lite ingredienser när jag har extra gott om pengar, så det bara är att ta fram och använda när det är kärvare tider. Mandelmassa har jag en stor rulle sen i julas till exempel...
Ursäkta men jag fattar faktiskt inte hur man kan ha så dålig ekonomi om man inte har väldigt mycket skulder. Jag längtar till den dag jag börjar plugga (har försörjningsstöd idag), det känns som massa pengar då och då är jag rökare och har skulder också. Som student med två barn får du ca 10 600 från csn, 2200 barnbidrag, 3000 bostadsbidrag (högsta fast med mindre så har man ju mindre hyra också) underhåll 2500 = 18 300
Ponera att du har räkningar på 9000 (rätt mycket), mat 3500, busskort 1000, övrigt 2000 så kan man ändå lägga undan typ 3000. Försörjningsstödet för samma familj är runt 13000
Men när jag växte upp så var det aldrig nån som köpte semlor att äta hemma. Det lyxiga va ju att mamma bakade och vi fick äta många, dessutom är det mycket godare med hembakade!
En annan sak, man kan faktiskt ta fettisdagen nån annan tisdag före eller efter den riktiga fettisdagen. Även om det finns en viss dag utmärkt i almanackan så tycker i alla fall jag att det spelar mindre roll om man jämför med jul, påsk osv. Semlorna börjar ju säljas långt innan och kan köpas långt efter, så vi som älskar semlor kan faktiskt ta den tisdag (eller vilken dag som helst) som passar oss och göra det till årets semmeldag. Den dag som står i almanackan flyttar sig från år till år dessutom.