• Anonym

Semeldagen...

Semeldagen idag och jag har inte råd att köpa semlor till mina barn... känns fördjävligt att kylen är nästan tom... Vi har mat för dagen men inte mer än så... Är student med två barn och är själv...

• Svar på tråden Semeldagen...
  • Anonym

Allt löste sig fint {#lang_emotions_smile} De fick en varsin semla och jag en! Barnens pappa kom förbi och köpte med!! Så det blev så lyckat!

• Lavish

Det är ju annars billigt och roligt att göra egna semlor tillsammans?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-16 18:12:57 följande:
    Allt löste sig fint  De fick en varsin semla och jag en! Barnens pappa kom förbi och köpte med!! Så det blev så lyckat!
    Vad gulligt av honom{#lang_emotions_smile}
  • Anonym (halvfärdiga)

Om man nu inte har råda att köpa färdiga semlor för 15-30 kr/st kan man ju, om man inte orkar baka, köpa färdiga semmelbullar och grädde. Mandelmassa kan man klara sig utan om man blandar inkråm med lite grädde och socker. Här kostade 8 st bullar 23 kr och minsta grädden 7 kr. Vill man kosta på sig mandelmassa fanns det för 14 kr. Alltså totalt 8 semlor för mindre än 5 kr styck.

• Frökenflitig

Jag förstår hur du känner, här finns heller inga pengar...7 kr på kontot och det dröjer innan det kommer nya :( Men men, min snälla mor sponsrar med jäst, ägg och margarin...så idag har jag bakat själv! Lyckades få ihop kanelbullar, vaniljbullar, släta bullar (som kanske ska bli semlor senare i veckan), kokostoppar, kärleksmums och makalösa (småkakor med russin) =) Nu har vi i alla fall fikabröd till helgen, och kanske några helger till! Brukar köpa på mig lite ingredienser när jag har extra gott om pengar, så det bara är att ta fram och använda när det är kärvare tider. Mandelmassa har jag en stor rulle sen i julas till exempel...

• Anonym

Ursäkta men jag fattar faktiskt inte hur man kan ha så dålig ekonomi om man inte har väldigt mycket skulder. Jag längtar till den dag jag börjar plugga (har försörjningsstöd idag), det känns som massa pengar då och då är jag rökare och har skulder också. Som student med två barn får du ca 10 600 från csn, 2200 barnbidrag, 3000 bostadsbidrag (högsta fast med mindre så har man ju mindre hyra också) underhåll 2500 = 18 300

Ponera att du har räkningar på 9000 (rätt mycket), mat 3500, busskort 1000, övrigt 2000 så kan man ändå lägga undan typ 3000. Försörjningsstödet för samma familj är runt 13000

• Anonym (Älskar semlor!)

Men när jag växte upp så var det aldrig nån som köpte semlor att äta hemma. Det lyxiga va ju att mamma bakade och vi fick äta många, dessutom är det mycket godare med hembakade!

En annan sak, man kan faktiskt ta fettisdagen nån annan tisdag före eller efter den riktiga fettisdagen. Även om det finns en viss dag utmärkt i almanackan så tycker i alla fall jag att det spelar mindre roll om man jämför med jul, påsk osv. Semlorna börjar ju säljas långt innan och kan köpas långt efter, så vi som älskar semlor kan faktiskt ta den tisdag (eller vilken dag som helst) som passar oss och göra det till årets semmeldag. Den dag som står i almanackan flyttar sig från år till år dessutom.

• Anonym (Studdis)
    Anonym skrev 2010-02-16 19:35:51 följande:
    Ursäkta men jag fattar faktiskt inte hur man kan ha så dålig ekonomi om man inte har väldigt mycket skulder. Jag längtar till den dag jag börjar plugga (har försörjningsstöd idag), det känns som massa pengar då och då är jag rökare och har skulder också. Som student med två barn får du ca 10 600 från csn, 2200 barnbidrag, 3000 bostadsbidrag (högsta fast med mindre så har man ju mindre hyra också) underhåll 2500 = 18 300Ponera att du har räkningar på 9000 (rätt mycket), mat 3500, busskort 1000, övrigt 2000 så kan man ändå lägga undan typ 3000. Försörjningsstödet för samma familj är runt 13000
    Nu kanske det här blir lite OT, men inte får man 10.600kr från CSN bara för att man har två barn? Det krävs ju att man är behörig till att ta tilläggslänet för att komma upp i den summan.

När jag skriver att jag inte har råd med semlor, så innebär det inte att jag inte har pengar - utan att jag inte pengar att lägga på semlor. Jag behåller hellre mina pengar än köper dyr-semlor för dem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-16 19:35:51 följande:
    Ursäkta men jag fattar faktiskt inte hur man kan ha så dålig ekonomi om man inte har väldigt mycket skulder. Jag längtar till den dag jag börjar plugga (har försörjningsstöd idag), det känns som massa pengar då och då är jag rökare och har skulder också. Som student med två barn får du ca 10 600 från csn, 2200 barnbidrag, 3000 bostadsbidrag (högsta fast med mindre så har man ju mindre hyra också) underhåll 2500 = 18 300Ponera att du har räkningar på 9000 (rätt mycket), mat 3500, busskort 1000, övrigt 2000 så kan man ändå lägga undan typ 3000. Försörjningsstödet för samma familj är runt 13000
    Man får inte ut  10600... Jag får ut 8000! Jag pluggar på ditans i Umeå har 70 mils resväg dit.. Åker upp en gång i månaden! Betalar resor och boende på 3000 i månaden!! Har förövrigt inga skulder... Anledningen till att jag har det knapert är just resorna och att man i maj får ett halvtbidrag och lån, jag måste spara varenda öre jag har till maj månad!! Jag får inga 3000 i bostadsbidrag får 1.900 men har ändå en hyra på nästan 3000 att betala utöver bostadsbidraget. Glöm då inte all kurslitteratur som du måste ha... eftersom man inte kan låna alla böcker!!
  • Anonym (Strunta i h*n)
    Anonym skrev 2010-02-16 15:08:39 följande:
    Oj där var det en som var lite bitter tror jag... trevlig semeldag;)
    H.n kanske inte fick semlor idag heller? H.n glömde spara 1kr/dag!
Svar på tråden Semeldagen...