• Anonym

Semeldagen...

Semeldagen idag och jag har inte råd att köpa semlor till mina barn... känns fördjävligt att kylen är nästan tom... Vi har mat för dagen men inte mer än så... Är student med två barn och är själv...

• Svar på tråden Semeldagen...
  • Anonym

ok, sorry, hade fel om tilläggslånet. Efter uträkning nu så ska det vara 9000/mån från csn (kolla upp om du fyllt i rätt med barnen). Iaf så är ca 15 500 rätt mycket med en bra budget. Trodde du var en vanlig student inte distans. Försök få ner dina boendekostnader på studieorten och köp så mycket litteratur du kan begagnat. sorry att det blev OT

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-16 20:42:11 följande:
    ok, sorry, hade fel om tilläggslånet. Efter uträkning nu så ska det vara 9000/mån från csn (kolla upp om du fyllt i rätt med barnen). Iaf så är ca 15 500 rätt mycket med en bra budget. Trodde du var en vanlig student inte distans. Försök få ner dina boendekostnader på studieorten och köp så mycket litteratur du kan begagnat. sorry att det blev OT
    Ibland är inte allt svart eller vitt..  Jag har en liten lägenhet men den ligger kanske lite väl centralt, men jag valde att  bo kvar för att inte behöva flytta på barnen! Vi har bott här i ett halvår. Jag kollar givetvis på begagnad kurslitteratur!
    Som du nu säkert förstår har jag inte så bra ekonomi med tanke på alla resor och lite sparande för maj månad... Jag hade faktiskt inte råd med semlor!
  • Anonym (Älskar semlor!)
    Anonym skrev 2010-02-16 21:14:46 följande:
    Ibland är inte allt svart eller vitt..  Jag har en liten lägenhet men den ligger kanske lite väl centralt, men jag valde att  bo kvar för att inte behöva flytta på barnen! Vi har bott här i ett halvår. Jag kollar givetvis på begagnad kurslitteratur! Som du nu säkert förstår har jag inte så bra ekonomi med tanke på alla resor och lite sparande för maj månad... Jag hade faktiskt inte råd med semlor!
    Jo men om du startar en tråd om att du har barn men inte perfekt ekonomi så kommer det alltid ploppa upp nån som förklarar för dig att din situation inte är nått problem alls och att du borde ha råd med lika mycket som ett gift par där båda jobbar, bara du lär dig att trolla med knäna.
  • Anonym
    Anonym (Älskar semlor!) skrev 2010-02-16 21:25:28 följande:
    Jo men om du startar en tråd om att du har barn men inte perfekt ekonomi så kommer det alltid ploppa upp nån som förklarar för dig att din situation inte är nått problem alls och att du borde ha råd med lika mycket som ett gift par där båda jobbar, bara du lär dig att trolla med knäna.
    Ja det är väll så borde ha lärt mig det... tror alltid att alla ska stötta och uppmuntra och försöka förstå.. {#lang_emotions_tongue_out}
  • Anonym (semlan)

Här blev det inte heller nån semla för mig och barnen. Inte ens när jobbarkompisen på frågade på jobbet om vi skulle fika på det kunde jag säga ja. Fick skylla på att jag hade brått hem På fre kommer äntligen barnbidraget!

• Anonym (Älskar semlor!)
    Anonym (semlan) skrev 2010-02-16 21:51:23 följande:
    Här blev det inte heller nån semla för mig och barnen. Inte ens när jobbarkompisen på frågade på jobbet om vi skulle fika på det kunde jag säga ja. Fick skylla på att jag hade brått hem På fre kommer äntligen barnbidraget!
    Tänk om ni kunde gå ihop och baka semlor tillsammans ni som inte har råd, då skulle det inte bli dyrt alls per person! {#lang_emotions_tongue_out}
  • NoNoo

Mina barn frågade också efter semlor ,men turs nog fick dom på skolan idag till mellis
    Tyvärr är jag helt tappad bakom en vagn när det gäller bakning, så vi får alla 3 vänta till fredag när barnbidraget kommer...äntligen!!!

• Anonym
    Anonym (Älskar semlor!) skrev 2010-02-16 21:25:28 följande:
    Det är väl inte så konstigt. Självklart tänker man på "standardstudenten" när man svarar, inte på ett undantag som ts med en extrautgift på 3000/mån. Som jag skrev innan så lever jag själv på försörjningsstöd nu och är inne på 4e dagen köttfärssås och makaroner, börjar plugga i sept och kommer då ha 2500 mer i månaden. Jag har ungefär lika hög hyra som ts, betalar ca 2000/mån på krediter och röker dessutom. När man hör om någon som har lika kass ekonomi så är det väl inte kostigt att man frågar hur det kommer sig att man har så höga utgifter och ger tips på saker man kan ändra. Är det bara meningen att man ska säga stackars och sen skriva lite om hur jävligt man själv har det istället för att försöka tipsa? Självklart har man inte råd med allt, det är väl ingen som sagt.

Ett tips till (dumma jag), jag handlar alltid med kontanter och sparar växelmynten i en skål. Det blir faktiskt en hel del som är bra att ha i dessa lägen. (jag har snart så dottern kan börja på gympa! =))
  • Anonym (men snälla någon)

Det är viii föräldrar som skapar hysterin kring all konsumering i samhället.

Vad gör det om barnen får semla på fredag eller tisdag? De skiter säkerligen i vilket.

Mina barn kommer inte få semla alls för de gjortde jag för någon månad sedan redan. Hembakat så klart för det tycker jag är godast!!

• Celindan
    Anonym skrev 2010-02-16 19:35:51 följande:
    Ursäkta men jag fattar faktiskt inte hur man kan ha så dålig ekonomi om man inte har väldigt mycket skulder. Jag längtar till den dag jag börjar plugga (har försörjningsstöd idag), det känns som massa pengar då och då är jag rökare och har skulder också. Som student med två barn får du ca 10 600 från csn, 2200 barnbidrag, 3000 bostadsbidrag (högsta fast med mindre så har man ju mindre hyra också) underhåll 2500 = 18 300Ponera att du har räkningar på 9000 (rätt mycket), mat 3500, busskort 1000, övrigt 2000 så kan man ändå lägga undan typ 3000. Försörjningsstödet för samma familj är runt 13000
    Studiemedlet du räknat ut med två barn, 10600, stämmer bara om du också räknat på tilläggslånet (10600 är vad jag får för heltidsstudier inkl bidrag för 2 barn och tilläggslån) vilket inte alls är säkert att TS har. Inte ens säkert att hon pluggar heltid?

Men i övrigt håller jag med dig. Det är skrämmande hur dålig framförhållning folk har.
    Likadant vid jul eller "var-tredje-månad"-räkningar. Vissa ojar sig till max och TV-licensen kommer som en chock. Va? Planera lite, kanske?

Hur kan man vara så vansinnigt dåligt förutseende att man inte fixar att skrapa ihóp några spänn till en bulljävel med en gräddslick på?

Svar på tråden Semeldagen...